stłuczenie

Jak leczyć stłuczenia?

muszka - specjalista Tipy.pl
Stłuczenia są bardzo bolesne i uniemożliwiają wszelką aktywność - wszystkie próby kończą się przeszywającym bólem. Stłuczenia nie są jednak odczuwalne od razu. Bywa, że się uderzysz i o tym zapomnisz, a ból pojawi się tydzień później. Aby tego uniknąć, po stłuczeniu trzeba od razu działać! Poniżej znajdziesz kilka przydatnych wskazówek.
1
Od razu, kiedy tylko się uderzysz, do bolącego miejsca przyłóż torebkę z lodem. To zapobiegnie obrzękowi. Poza tym zimno zmniejsza ból po urazie i obkurcza naczynia krwionośne, ograniczając wyciek krwi. Będzie to pierwsza doraźna pomoc podczas doznania urazu. Nie przykładaj jednak kostek lodu bezpośrednio do skóry, bo to mogłoby spowodować odmrożenie. Zrób to przez ręcznik albo torebkę foliową. Nie trzymaj zimnego okładu dłużej, niż 15 minut. Pamiętaj również, aby w pierwszych chwilach po stłuczeniu nie wykonywać gwałtownych ruchów. Takie zachowanie mogłoby pogłębić kontuzję i przysporzyć większych kłopotów.
2
Po doznaniu takiego urazu warto zastosować maść na stłuczenia. Oto maści dostępne bez recepty:

1. Arcalen
2. Escalar
3. Febrofen
4. Fastum
5. Ben Gay
6. Capsiplex
7. Deep heat
8. Ice Gel
9. Viprosal b
10. Abc
11. Reparil
12. Voltaren-gel
13. Veral-gel
14. Naproxen
15. Mobilat
16. Traumeel
17. Ketoprom
18. Altacet
19. Lioton 1000
20. Crystal Ice Gel

Cena takich maści nie przekracza 20 złotych. Najbardziej znane i wypróbowane maści to Altacet, Lioton 1000 i Voltaren. Zakup maści warto skonsultować z lekarzem lub farmaceutą.
3
Naturalną alternatywą na maści dostępne w aptekach są okłady. Popularnym okładem jest okład z ciepłych ugotowanych liści kapusty. Z takiego okładu korzystały nasze babcie. Łagodzi on ból i zapobiega obrzękowi. Możesz również przykładać okład ze zmielonego owsa (zmiel owies i przykładaj przez ręcznik - ciepły) lub z gorących ziemniaków (uważaj jednak, żeby się nie poparzyć!). Takie okłady trzymaj w miejscu stłuczenia około 45 minut. Oprócz tego pij herbatkę z jesionu, wiązówki błotnej lub wierzby białej. Po takich zabiegach szybko zapomnisz o stłuczeniu, które jeszcze niedawno spędzało Ci sen z powiek.
4
Nie zapomnij aby ograniczać wysiłek oraz aktywność fizyczną. Od stłuczenia łatwo nabawić się powikłań przez nadmierną aktywność. Odpoczywaj więc dopóki obrzęk i ból nie przejdą. Zadbaj o to, aby stłuczenie wyleczyć porządnie i do końca.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

oparzenie skóry - pierwsza pomoc
Rękoczyn Heimlicha
odmrożenie rąk

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

hacik
19.03.2015
Ewentualnie schłodzić mentolem (maści w rodzaj dip rilifa), gdzie masz i chłodzący mentol i normalny środek przeciwbólowy od razu działający na miejsce. To też ogranicza opuchliznę.
Minkaa14
28.01.2013
Osobiście miałam już kilka takich bardziej poważniejszych przypadków siniaków. Więc dobrą metodą (gdy nie ma się pod ręką żadnych maści czy tabletek) jest przyłożenie ludu lub czegoś zimnego np. mrożonki. Ból szybko ustąpi, a po siniaku nie będzie śladu. Sama próbowałam :) Pozdrawiam.