sauna

Jakich błędów unikać korzystając z sauny?

Sauna jest idealnym miejscem dla osób, które pragną zregenerować swój organizm po ciężkim dniu pracy, bądź wysiłku fizycznym. Nie tylko pozytywnie wpływa na nasz stan zdrowia, lecz również rozluźnia nasze ciało, a przez to działa kojąco i uspokajająco na psychikę. Jednak jeśli korzysta się z niej w nieprawidłowy sposób, można nie uzyskać oczekiwanego efektu. Jakich błędów uniknąć korzystając z sauny? Oto kilka z nich.
P

* ręcznik
* bawełniana bielizna

1
Nagminnym błędem, który popełnia większość osób jest zbyt częste korzystanie z sauny. Powinno się z niej jedynie korzystać 2 razy w tygodniu, a w przypadku osób czynnie uprawiających sport do 3 razy w tygodniu. Osoby, które uprawiają aktywnie sporty, powinny w dniu pójścia do sauny zrezygnować z wysiłku fizycznego i poświęcić czas jedynie na relaks i regenerację. Dzięki temu efekty działania sauny będą najbardziej widoczne.
2
Kolejnym błędem, który popełniają osoby nie zaznajamiające się ze specyfiką tego miejsca, jest nieodpowiednie przygotowanie ciała do tego zabiegu. Pierwszym krokiem, jaki powinno się przede wszystkim wykonać przed wejściem do sauny jest wzięcie prysznica w celu usunięcia wszelkiego rodzaju brudu i potu, a następnie dokładne osuszenie ciała ręcznikiem.
3
Do sauny nie powinno wchodzić się nago, bądź w nieodpowiedniej uciskowej bieliźnie. Najlepiej założyć bawełnianą bieliznę, bądź ręcznik.
4
Para w saunie
Kolejnym bardzo często popełnianym błędem jest korzystanie z sauny będąc na czczo. Jest to o tyle niebezpieczne dla człowieka, iż istnieje ryzyko, że zasłabnie i zemdleje. Z drugiej jednak strony ostatni posiłek powinien mieć miejsce dwie godziny przed sesją w saunie.
5
W tym dniu wymagane jest zrezygnowanie ze spożywania alkoholu.
6
Wielu ludzi nie zwraca uwagi na to, czy wchodzą do sauny mając na sobie jakieś ozdoby w postaci wisiorków etc. Jest to niewskazane, gdyż pod wpływem temperatury znajdującej się wewnątrz sauny, takie ozdoby mogą powodować oparzenia ciała.
7
Kobiety nierzadko zapominają o zmyciu makijażu przed wejściem do sauny. Jest to niekorzystne dla naszej cery, ponieważ wpływa na rozwój bakterii i może powodować pojawienie się licznych zanieczyszczeń i sprzyjać rozwojowi trądziku.
8
Kobiety w saunie
Wiele osób zapomina o tym, że organizm człowieka potrzebuje trochę czasu na przyzwyczajenie się do zbyt wysokich, bądź zbyt niskich temperatur. Dlatego nie można przy pierwszym wejściu siadać od razu na najwyższym stopniu, lecz należy zaczynać od najniższego i dopiero po kilku minutach siadać na wyższym stopniu.
9
W ciągu jednej sesji powinno się wchodzić 2 lub 3 razy do sauny. Tzn. nie można wejść tylko raz na np. 20 min. Należy wejść na kilkanaście minut, a następnie udać się pod prysznic i dokładnie ochłodzić ciało zimnym prysznicem od stóp po tułów i plecy. Tę czynność można powtarzać 2 lub 3 razy.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Polskie Towarzystwo Saunowe
22.12.2016
Niestety, autor się myli w punktach 1 i 3.
O ile zaleca się korzystanie minimum raz w tygodniu o tyle nie ma ograniczeń do maksymalnej ilości. Jeśli ktoś odczuwa taką potrzebę, może korzystać z saun codziennie.
Najlepsze efekty nagrzewania ciała uzyskuje się poddając nagrzewaniu jak największą powierzchnię ciała, dlatego najlepiej saunować nago podkładając ręcznik między ciało a deski sauny. Jeśli ktoś się krępuje nagości lub nie chce jakichś części ciała nagrzewać, może je osłonić bawełnianym ręcznikiem.
#17860
01.03.2013
czy mogą korzystać z sauny osoby, które mają problemy z krążeniem?