Fotografia kwiatów

Jak fotografować kwiaty?
Boorka - specjalista Tipy.pl

Każdy kto choć odrobinę pasjonuje się fotografią ma w swojej kolekcji kwiaty. Co więcej wielu fotografów chcąc lub nie ma z nimi styczność, ponieważ towarzyszą nam w ważnych momentach naszego życia. Dlatego dobrze wiedzieć jak wykonać zdjęcie, by ująć ich prawdziwe piękno. Nie ulega wątpliwości, że talent odgrywa bardzo ważną rolę, ale należy pamiętać, że technika również ma znaczenie. Poniżej znajdziecie kilka jasnych wskazówek, które pomogą wam stworzyć piękne zdjęcia kwiatów.
1
Przygotowanie.

Zawsze niezbędne jest sprawne przygotowanie sprzętu, czyli przede wszystkim wybór odpowiednich obiektywów, statyw i przygotowanie do ujęcia. Wstrzymaj się przed zrobieniem zdjęcia i zbadaj jeszcze raz swój obiekt. Odpowiedz sobie na kilka bardzo ważnych pytań:

Jak wykadrować?
Podejść bliżej czy wziąć szerszy kąt?
Co jest punktem centralnym? Owad, łodyga, kolor, tekstura, kształt itp.?
Pod jakim kątem robić zdjęcie aby uzyskać najlepszą perspektywę?
Jaką nadać głębię ostrości?
Jak jest oświetlony obiekt?
Który kwiat nadaje się najlepiej do zdjęć?
Czy występuje w kadrze coś co odwróci uwagę?
W jakim formacie najlepiej jest robić zdjęcia? Poziomym czy pionowym?

2
Podświetlenie.

Jednym z ważniejszych pytań, nad którym należy się zastanowić to: „Czy występuje w kadrze coś, co może odwrócić uwagę?”. Ogrody są pełne potencjalnych zakłóceń, do których należą narzędzia, ogrodzenie, inne kwiaty itp. Dlatego musisz rozważyć, czy chcesz je umieścić w kadrze, czy całkowicie z niego usunąć. Jeśli wybierasz opcję drugą, poniżej znajduje się kilka wskazówek, które mogą Ci w tym pomóc:

Przenieś je - niektóre przedmioty można łatwo przenieść, dzięki czemu usuniesz je z kadru.

Przesuń się - znajdź nową perspektywę, z której można uniknąć rozpraszającego tła.

Wytnij je - zwiększ zoom w aparacie lub zbliż się bardziej do swojego obiektu.

Wykorzystaj przysłonę do wąskiej głębi ostrości - jeśli używasz szerszej przysłony, czyli mniejszych numerów, możesz zmniejszyć głębię ostrości, dzięki czemu pewne elementy będą poza nią.

Przenieś swój obiekt - może to oznaczać pomoc inne osoby, dla przytrzymania łodygi pod innym kątem, lub nawet zebranie kwiatów i przeniesienie w inne miejsce.

3
Nie ignoruj martwych i zwiędłych kwiatów:

Czasami zwiędłe kwiaty mogą okazać się wspaniałym obiektem. Chociaż zapewne częściej będziesz się skupiać na tych ładniejszych okazach, czasem warto jest uwiecznić również brzydkie kaczątko.

4
Określ punkt centralny.

Jak w każdej dziedzinie fotografii tak i w tej musisz określić punkt centralny obrazu. Możesz go wybrać za pomocą zasady trzech.

5
Abstrakcja.

Czasem ekstremalne zbliżenia i koncentracja na jednej z części kwiatu może stworzyć wspaniałe i niezwykłe obrazy. Poszukaj ciekawych i kontrastujących kolorów, wzorów i faktur.

6
Ostrość.

Ostrość jest ważna w każdej dziedzinie fotografii, jednak w fotografii makro jest podstawą. Głębia ostrości jest w tym wypadku grą milimetrów, więc koncentracja na szczegółach jest najważniejsza. Określ punkt centralny, który następnie spraw, aby był tak ostry jak to tylko możliwe. Może się to okazać prawdziwym wyzwaniem, szczególnie na zewnątrz w wietrzny dzień. Możesz zmniejszyć ryzyko fotografując obiekty w pomieszczeniu lub przenosząc sesje na późniejsze godziny.

7
Oświetlenie.

Zewnętrzna sceneria dla makrofotografii jest często daleka od idealnego oświetlenia, dlatego możesz potrzebować w tym wypadku sztucznego światła. Użyj lampy błyskowej dla eksperymentu, w szczególności rozważ wykorzystanie dyfuzora lampy błyskowej lub skieruj światło na inny obiekt. Pamiętaj, że im bardziej subtelne oświetlenie, tym bardziej naturalny efekt. Ładne i naturalnie rozproszone światło możesz uzyskać przy wykorzystaniu reflektora. Wypróbuj reflektorów o różnych kolorach, dla uwydatnienia barw kwiatów.

8
Obiektywy.

W przypadku aparatów bez wymiennych obiektywów, oczywiście ilość opcji jest ograniczona. Jeśli masz tryb makro, który pozwala skupiać się na przedmiotach bliższych przy użyciu szerszego otworu przysłony, użyj go. W przypadku lustrzanki cyfrowej z możliwością wymiany obiektywu, rozważ zakup obiektywu makro. Większość producentów aparatów oferuje ich kilka rodzajów, na przykład o ogniskowej 50 mm, 60 mm, 100 mm, 180 mm itp. Każdy oczywiście ma swoje wymagania i zalety, dlatego przed zakupem dobrze się zastanów. Pamiętaj, iż krótsza ogniskowa oznacza, że należy się bardziej zbliżyć do fotografowanego obiektu.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane