szkic

Jak ćwiczyć rysowanie szkiców?

Lubisz czasem coś sobie naszkicować? To Cię odpręża i daje poczucie, że tworzysz coś wyjątkowego? Myślisz, że nie jesteś artystą? To błąd, bowiem każdy, kto ma nadwyżkę substancji ontologicznej i czuje potrzebę tworzenia ma w sobie coś z artysty. Chcesz więc polepszyć swoje szkice? Jak to zrobić? Odpowiedź jest dość banalna - ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć! Jak ćwiczyć talent? Czy to proste czy trudne? Nie pytaj, tylko bierz ołówek w dłoń i zastosuj się do poniższych porad!
P

* miękki ołówek
* kartka
* zdjęcie
* gumka

1
szkic - proporcje
Jak wiadomo najtrudniejsze są szkice postaci, dlatego to na nich najbardziej się skupimy. Jednak poszczególne zasady przydadzą się także w rysowaniu innych przedmiotów.
Aby poprawnie narysować postać czy cokolwiek innego trzeba najpierw rozrysować sobie na kartce proporcje. Można to zrobić albo za pomocą kresek, albo delikatnego konturu. Dzięki temu łatwiej będzie nam prawić proporcje i sprawdzić czy nasza wizja dobrze wypadnie w rzeczywistości.
2
szkic - kontury
Gdy już mamy "projekt", możemy przystąpić do jego realizacji. Nie bawmy się jeszcze w żadne cieniowanie. Na razie zaznaczmy po prostu kontury rysowanego przedmiotu/postaci. Jest to najważniejsze. Cieniowanie to detale, które powinniśmy wykonać na samym końcu.
Pamiętajmy również, aby nie szkicować jedną, nieoderwaną linią. Rysunek to złudzenie optyczne, nie powinien być więc naszkicowany "od linijki". Postawmy na wielość delikatnych kresek, które składają się na przedstawiony obiekt.
3
szkic - cieniowanie
Gdy już mamy kontur zadbajmy o światłocień. Jest on bardzo ważny, gdyż daje złudzenie trójwymiarowości. W kulturze europejskiej jego poprawne zastosowanie świadczy o wysokiej technice i dobrze wykonanym dziele. Światłocień powinien być narysowany zgodnie z rzeczywistością, a więc powinniśmy go robić patrząc na obiekt.
4
szkic - forma plamowa
Innym sposobem szkicowania jest bardziej impresyjna, pomijająca kontury forma plamowa. W tym wypadku nie bawimy się najpierw w kontur, a potem w światłocień, ale od razu za pomocą światłocienia kształtujemy postacie. Takie szkice są szczególnie dobre, jeżeli nie są naszym ostatecznym dziełem, ale właśnie szkicem do obrazu. Wtedy możemy wykonać najsampierw tego rodzaju prace (jest ona bardzo impresyjna, więc szybka, chwytająca wrażenie, by potem móc zrobić dokładniejszy szkic lub obraz).
Tego rodzaju rysunek może być również nacechowany ekspresją, co od razu nasuwa skojarzenie do prymitywistów.
5

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

Natali
23.06.2020
Trochę mało jednak takich krok po kroków, tutaj widać gotowe ilustracje, które niezbyt wiele wn Może warto też by skorzystać raz czy dwa z pomocy nauczycieli? Widziałem, że mają i kursy online, także może warto skorzystać?
Paweł
22.06.2020
Jeżeli ktoś jest zainteresowany poradnikiem krok po kroku, to są również poradniki wideo, jak i bezpłatne materiały do pobrania.
jamkowalski
26.08.2016
Wpisz komentarzJa nauczyłem się perfekcyjnie rysować dzięki temu, szczerze polecam :) https://naukarysowania.wordpress.com/