szkic

Jak szkicować trudne obiekty?

Poniższy artykuł jest dalszą częścią cyklu artykułów, poświęconego szkicowaniu. W pierwszej części pt. "Jak ćwiczyć szkicowanie" opisaliśmy jak można zrobić szkic, jak należy go ćwiczyć, by stawał się coraz lepszy. Wszyscy, którzy zajmują się choć trochę malarstwem, wiedzą jednak, że istnieją obiekty, które do przedstawienia na kartce są szczególnie trudne. Jakie to obiekty i jak sobie z nimi poradzić, powiemy w poniższym artykule.
P

* miękki ołówek
* kartka
* gumka

1
szkic psa
Są obiekty, które są w miarę łatwe do odwzorowania. Mam tu oczywiście na myśli naturę i martwą naturę oraz wszystkie inne przedmioty bez wielu detali, w dodatku unieruchomione. Istnieją jednak obiekty uchodzące za bardzo trudne. Są nimi istoty żywe, a w szczególności: ludzie, konie i psy.
Najłatwiejsze z tego zestawu są z pewnością psy. Jednak też nie są banalne do wiernego odzwierciedlenia.
Jak najlepiej rysować, by się udało? Cóż, przede wszystkim zapomnijmy o szkicowaniu żywych obiektów. Psy (tak samo konie, a nawet ludzie), są ruchome, żwawe. Potrenujmy robiąc rysunki ze zdjęcia.
2
szkic - konie w ruchu
Bardzo trudny do narysowania jest również koń. Jeżeli jest to zwierzę, które Ci nie wychodzi, nie przejmuj się. W historii ciężko jest znaleźć piękny rysunek konia (no może pomijając Kossaków), w szczególności w ruchu. Dzieje się tak, gdyż do początku XX w. ludzie praktycznie nie wiedzieli jak układają się nogi konia w galopie (czy się odrywają od ziemi czy nie). Kojarzycie może słynny obraz Napoleona Bonaparte na koniu stającym dęba? Osobiście uważam, że jest to jedno z najgorszych (jeżeli o naturalizmie mowa) przedstawień w historii.
Jak więc sprawić, by rysunki konia były coraz bardziej poprawne? Przede wszystkim nie spieszmy się. Znajdźmy zdjęcie konia, albo lepiej jakieś dobre obrazy czy inne szkice i ... kopiujmy! Tak to dość nieładne w środowisku artystycznym, ale przecież chodzi o ćwiczenia.
Ponadto nie bierzmy się od razu za rysowanie całego zwierzęcia. Rysujmy jego poszczególne partie, potem dopiero spróbujmy połączyć je w całość.
3
szkic człowieka
Kolejnym problematycznym elementem jest postać ludzka. W tym wypadku rozpiszę się trochę rozleglej, gdyż rysunki ludzi są najczęściej wykonywane.
Zacznijmy więc od podstawowego problemu - podobizny. Często rysujemy szkic i wychodzi nam ładnie, tylko niepodobnie. Jak to się dzieje? Otóż, opanowanie warsztatu to jeszcze nie jest pełny sukces. Trzeba się nauczyć uchwycić podobieństwo. Bez obaw, tak naprawdę polega to na przeniesieniu odpowiednich proporcji na kartkę.
Jakie wykonać ćwiczenie, by się tego nauczyć? Tutaj proponuję kolejną nieładną rzecz. Należy znów posłużyć się zdjęciem (tym razem danej osoby) i przekalkować na kartkę delikatnie jej kontury. Dosłownie jedynie lekko zaznaczyć gdzie ma nos, oczy etc. Potem poprawiamy to patrząc na zdjęcie. Nie róbmy jednak tego bezmyślnie, chodzi o to, by nauczyć się odzwierciedlać proporcję.
4
szkic dłoni
Kolejnym problemem w przypadku szkicowania ludzi są ich części ciała. Za najgorsze jednogłośnie uznawane są dłonie. W istocie, jest to trudna część ciała, jednak jej szkicu również możemy się nauczyć. Jak to zrobić? Trzeba po prostu ćwiczyć rysowanie samych dłoni. Dopiero potem przejść do "wcielenia" ich do postaci. Możemy ćwiczyć patrząc na własną dłoń, rysując ją w różnych pozycjach.
Aby dobrze ją naszkicować użyjmy metody geometrycznej - zanim przystąpimy do rysowania dłoni, naszkicujmy sobie kreskami proporcje.
?

Wskazówki
* Często mogliście słyszeć od nauczyciela plastyki: starajcie się nie używać gumki. Owszem, gumki powinno używać się jak najmniej, jednak nie obawiajmy się jej aż tak. Jeżeli nie uda nam się drobny szczegół, który może wszystko zepsuć, lepiej go zetrzeć, niż zaczynać cały rysunek od nowa!

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

Joanna
23.06.2020
Może warto by zacząć po prostu od prostszych rzeczy? Przejść powoli przez poszczególne etapy, które potem połączą się w całość. Sama się uczę z YT i nie wiem, czy bez czyjejś pomocy chciałabym się za to zabrać. Mieszkam w Poznaniu i myślę o akademii rysunku Co sądzicie?
jamkowalski
26.08.2016
Ja nauczyłem się perfekcyjnie rysować dzięki temu, szczerze polecam :) https://naukarysowania.wordpress.com/
sznelka
26.02.2012
Super:) właśnie takiej strony szukałam. bardzo długo nie szkicowałam.Ale teraz spróbuje
ghg
04.02.2012
fajne