owoce i warzywa

Jak rozpoznać żywność ekologiczną?
Berenika - specjalista Tipy.pl

Popularne określenie "zdrowa żywność" jest dla mnie śmieszne. Bo jak żywność może być niezdrowa? Hmmm… Ostatnie lata pokazują jak bardzo modny jest przedrostek Eko- dodawany do nazw produktów, choć bardzo często z ekologią nie ma nic wspólnego. To świadome manipulowanie konsumentem jest prawnie zabronione. Można na szyldzie sklepu umieścić informację, że tu sprzedaje się "zdrową żywność", ale na etykiecie produktu jest to zabronione! Jak odróżnić żywność ekologiczną od tradycyjnie wytwarzanej i tej produkowanej nowoczesnymi metodami?
1
żywność ekologiczna - oznaczenie
Żywność ekologiczna jest oznakowana specjalnym znakiem graficznym honorowanym na całym świecie. Aby otrzymać zgodę na używanie tego symbolu, producent musi przejść dość długi proces zgodny z prawem unijnym, podczas którego jest kontrolowany przez wyznaczone jednostki certyfikujące. Najmniejsze uchybienia w ekologicznym procesie wytwarzania i przetwarzania skutkują odebraniem certyfikatu i zakazem używania znaczka.
2
produkty tradycyjne - oznaczenie
Produkty tradycyjne, wpisane są na ogólnie dostępną listę. Ich proces wytwarzania jest zgodny z recepturą starszą niż 25 lat, a opis produkcji jest publikowany np. w strych książkach kulinarnych. W Polsce mamy około 750 produktów, a ich lista jest publikowana na stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
3
produkty regiolane - oznaczenie
Produkty regionalne również muszą mieć udokumentowany związek z danym regionem. Ich receptury często pochodzą z ksiąg parafialnych, starych zapisów koła gospodyń wiejskich, ze zbiorów muzeów etnograficznych. Taki produkt jest wspólnym dobrem danego regionu i nie może być przywłaszczony przez jednego producenta. Warunkiem przyjęcia wniosku o jego rejestrację jest złożenie go przez grupę producentów.
Produkty regionalne są wytwarzane w sposób indywidualny, przyjazny dla środowiska, z produktów dostępnych lokalnie. Bardzo często stają się wizytówką terenu, na którym powstają.
4
W Polsce istnieją sklepy z żywnością ekologiczną. Do najbardziej znanych sieci należy Greenway. Pracownicy sklepu sami sprawdzają dokumenty certyfikujące swoich dostawców, więc można mieć pewność, że wyższe ceny produktów ekologicznych mają swoje uzasadnienie. W krajach Unii Europejskiej funkcjonują trzy synonimy angielskiego terminu "organic food". Jest to rolnictwo organiczne = biologiczne = ekologiczne.
Produkty regionalne i tradycyjne można nabyć bezpośrednio u producentów (np. oscypki) lub w małych sieciach jak: Wiejski Specjał, Krakowski Kredens czy Produkty Benedyktyńskie.
Coraz bardziej popularne stają się lokalne jarmarki i festyny, podczas których można kupić doskonałe wyroby miejscowej ludności.
5
Bardzo popularne stają się specjalnie wyznaczone stoiska sprzedaży produktów ekologicznych i tradycyjnych w sieciach marketów. Takie miejsca można spotkać w Delikatesach Alma, Piotr i Paweł. Również na lotnisku w Warszawie i Krakowie można kupić tę doskonałą wizytówkę Polski.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane