Dziecko wiesza pranie

Jak nauczyć dziecko wywiązywania się z obowiązków?
Boorka - specjalista Tipy.pl

Małe dzieci uwielbiają czuć, że są tak samo mądre i inteligentne jak dorośli. Lubią próbować nowych rzeczy, wszystkiego dotykać i przenosić różne przedmioty z miejsca na miejsce. Więc dlaczego nie skorzystać z tej wrodzonej ciekawości i energii i nauczyć dzieci wykonywania niektórych obowiązków? Obowiązki uczą dzieci odpowiedzialności, zwiększają ich pewność siebie oraz rozwijają ich koordynację ruchową, zdolności motoryczne i wiele innych.
1
Stwórz "pudełko pomocy".

Przygotuj pudełko i napisz na nim imię dziecka, a na pewno mu się spodoba. Włóż do pudełka potrzebne narzędzia, takie jak: zmiotka, szmatki, butelki na wodę, konewkę, a nawet delikatne mydło organiczne, którego może użyć do czyszczenia zabawek. Dziecko na pewno poczuje dumę z posiadania własnego pudełka narzędzi. Dzięki niemu maluch będzie miał się czym zająć, kiedy Ty będziesz wykonywać własne obowiązki. Możesz poprosić go o wytarcie z kurzu krzeseł lub nisko położonych półek, kiedy Ty w tym czasie odkurzasz.

2
Daj dziecku jasne i proste instrukcje.

Dzieci mogą nie wiedzieć, co należy zrobić. Zamiast mówić dziecku, żeby posprzątało pokój, daj mu specyficzne instrukcje, takie jak włożenie klocków z powrotem do pudełka, pozbieranie kredek, ułożenie lalek na półce itp. Pamiętaj również, że dzieci nie wiedzą jeszcze jak czytać, więc jeśli masz osobne pudełka na lalki, na samochodziki czy na klocki to wykaż się kreatywnością w ich oznaczaniu. Możesz na nie nakleić na przykład zdjęcia określonych zabawek.

3
Domowe obowiązki jako szansa na wspólne spędzanie czasu.

Wspólne wykonywanie domowych obowiązków jest nauką pomagania sobie nawzajem. Dlatego zamiast pozwalać dziecku grać na komputerze, żeby móc spokojnie odkurzyć pokój, poproś go o wytarcie z kurzu stołu i innych mebli. Na pewno się dziecku spodoba uczestnictwo w Twoich rutynowych zajęciach.

4
Wykaż się cierpliwością.

Nie pospieszaj dziecka, ani nie krytykuj, ponieważ może to osłabić jego poczucie własnej wartości i sprawić, że będzie czuło się niepotrzebne. Wykaż się cierpliwością i pamiętaj, że jeśli nawet wykonuje pewne czynności znacznie wolniej niż powinien, to i tak nadal zdobywa niezbędne umiejętności, a także rozwija niezależność oraz pewność siebie.

5
Wybierz obowiązki, które mogą zainteresować dziecko.

Dziecko, które uwielbia czas kąpieli, na pewno polubi inne czynności związane z wodą, jak na przykład czyszczenie zabawek lub podlewanie kwiatów. Maluch, który spędza czas głównie na bieganiu i skakaniu, na pewno polubi czynności wymagające ruchu, takie jak wycieranie kurzu lub zamiatanie. Innym dzieciom może najbardziej przypaść do gustu rozwiązywanie zadań takich jak sortowanie prania na białe i kolorowe.

6
Dodaj aspektu edukacyjnego.

Wykorzystaj wykonywanie domowych obowiązków do nauki kolorów, liczb, czasu itp. Na przykład podczas sprzątania klocków poproś dziecko najpierw o zebranie wszystkich czerwonych, później niebieskich itd. Użyj stopera, aby pokazać dziecku jak szybko może sortować pranie, lub poproś o złożenie skarpet i policzcie wspólnie ile par udało mu się złożyć.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane