agresywne dziecko

Jak radzić sobie z agresywnym dzieckiem?
Sooonia - specjalista Tipy.pl

Powszechna moda na bezstresowe wychowanie i brak czasu ciągle zapracowanych rodziców sprawiają, że coraz częściej mamy do czynienia z dziećmi co do których mamy poważne problemy wychowawcze. Jednym z najczęściej spotykanych przejawów jest dziecięca agresja. Jak postępować z agresywnym dzieckiem? Jak nauczyć go szacunku do rodziców i rówieśników? Tego dowiesz się z lektury tego artykułu.
1
Co zrobić, jeśli Twój maluch jest agresywny w stosunku do Ciebie?

Kiedy maluch bije, szczypie lub gryzie swoich rodziców, co wydaje się być zabawą, rodzic może ulec pokusie, aby bawić się razem z dzieckiem. To jest zły pomysł. Jeśli maluch myśli, że takie działania bawią rodzica, będzie to dla niego bodziec do kontynuowania postępowania. Najlepiej zatrzymać takie zachowanie możliwie jak najszybciej. Zabroń dziecku podnoszenia na ciebie ręki słowami "Nie bij." Jeśli będzie próbować wspiąć się z powrotem na kolana lub poprosi, aby go podnieść, nie należy tego robić natychmiast. Najlepiej odczekać około minuty zanim ponownie udostępnimy maluchowi swoje kolana. Ta metoda okazuje się być bardzo skuteczna.

2
Co zrobić, jeśli maluch jest agresywny wobec dzieci?

Jeśli maluch podejmuje agresywne działania wobec innych dzieci, ważne jest, aby rodzic wkroczył natychmiast. Najlepiej najpierw zaopiekować się ofiarą zachowania. Jeśli ofiara nie jest twoim dzieckiem, poinformuj opiekuna dziecka jak najszybciej. Należy również wyjaśnić swojemu maluchowi, że robienie krzywdy kolegom jest nie do przyjęcia. Gdy wszyscy się uspokoją, dziecko będzie musiało przeprosić kolegę.

3
Kiedy starsze dziecko jest agresywne, przyczyny będą się różnić od tych w przypadku malucha. Może nie być jasne, dlaczego dziecko nagle zachowuje się coraz bardziej agresywnie w stosunku do przyjaciół, rodzeństwa lub rodziców. Ważne jest, aby porozmawiać z dzieckiem i pomóc mu zwerbalizować swoje uczucia.
Aktywne słuchanie dziecka i przywiązywanie uwagi do jego słów i uczuć, zachęci go do wyrażania siebie słowami, a nie poprzez przemoc fizyczną. Daj dziecku do zrozumienia, że ​​łatwiej jest się komunikować mówiąc. Wyjaśnij mu, że kiedy rani kogoś, osoba ta będzie prawdopodobnie mniej chętna, aby w przyszłości współpracować i najpewniej nie będzie chciała być jego przyjacielem. Delikatnie zapytaj dziecka, jak ono się czuje, gdy ktoś je bije. To pomoże mu zrozumieć, że inni ludzie również mają uczucia. Niektóre dzieci mają problemy w uchwyceniu tej koncepcji.
4
Jak uchronić swoje dziecko przed agresywnym zachowaniem?

Często słyszy się "lepiej zapobiegać, niż leczyć". Uważam, że to prawda, zwłaszcza jeśli chodzi o agresywne dzieci. Dając dziecku furtkę, aby uwolnić jego niewyczerpaną energię, możesz zapobiec powstawaniu agresji. To bardzo ważne dla dzieci, aby tańczyły, skakały i grały. Im więcej czasu spędzają wykorzystując energię produktywnie, tym mniej czasu będą mieć na psoty. Nie oznacza to, że dziecko całkiem się uspokoi, ale jeśli dobrze się bawi, to bardziej prawdopodobne, że będzie kontynuować zabawę bez przejawów agresji. Kiedy dziecko jest agresywne z powodu nudy, rodzic musi sobie z tego zdać sprawę i podjąć odpowiednie działania. Umieszczanie w harmonogramie dnia co najmniej jednego momentu na zabawę jest bardzo ważne dla zdrowia psychicznego i fizycznego dziecka. Jeśli Twoje dziecko zachowuje się agresywnie, lepiej unikać brutalnych zabaw, które mogą być zabawne, gdy wykonywane w sposób bezpieczny, ale gdy dziecko jest agresywne, mogą prowadzić do nasilenia agresywnych zachowań. Spróbuj znaleźć inne zabawy, które promują ruch i zabawę bez stosowania negatywnego kontaktu fizycznego. Jeśli Twoje dziecko ma znajomego, który zachowuje się w sposób agresywny, to najlepiej albo ograniczyć dziecku kontakt z tym znajomym albo zaprzestać kontaktu z nim całkowicie.

5
Jak nauczyć dziecko delikatności?

Jeśli wydaje się, że Twoje dziecko lubi swoich przyjaciół, ale próbuje przytulać ich zbyt mocno, lub że ich przygniata, może to być znak, że potrzebuje ono więcej fizycznej uwagi, ale nie wie jak być delikatnym. Większość dzieci uwielbia uściski i pocałunki z mamą i tatą. Jeśli zauważysz, że odpychasz dziecko, kiedy próbuje ono przytulić się do ciebie lub czujesz, że "wisi" ono na tobie cały czas, może to spowodować, że dziecko będzie się czuć niepewnie. Stwórz specjalny czas na przytulanie. Czasami pogłaszcz dziecko po plecach i daj mu fizyczne, jak i słowne zapewnienie o swojej obecności. Twoje dziecko może chcieć trochę uwagi, gdy nie jest to wygodne dla Ciebie. Jeśli to możliwe, spróbuj dać mu kilka minut uwagi skupionej tylko na nim, kiedy sobie tego zażyczy. Dziecko będzie to doceniać, prawdopodobnie da Ci więcej przestrzeni, po tym jak spędziło trochę czasu z tobą.

6
Jak dyscyplinować agresywne dzieci?

Jeśli chodzi o dyscyplinę, wielu rodziców może mieć w zwyczaju krzyczenie lub ewentualnie bicie dziecka, aby uzyskać jego uwagę lub zmusić je do dobrego zachowania. Rodzic powinien zawsze próbować stosować nieagresywne zachowanie, zwłaszcza, gdy ma do czynienia z agresywnym dzieckiem. Jeśli podnosisz głos na dziecko lub małżonka, dziecko może myśleć, że jest to właściwy sposób na uzyskanie tego czego chce. Dzięki nieagresywnej formie dyscypliny możesz pomóc dziecku nauczyć się, że jest więcej pozytywnych sposobów radzenia sobie z problemami.

7
Ostatnia rada.

Chwal za dobre zachowanie. To bardzo ważne, że my, jako rodzice, rozpoznajemy i zauważamy dobre zachowanie naszych dzieci. To nie znaczy, że musimy wydawać przyjęcie dla naszego dziecka za każdym razem kiedy jest miłe dla swoich przyjaciół. Proste stwierdzenie takie jak: "Podobało mi się jak ładnie bawiłeś się dziś z przyjaciółmi" zachęci do podobnego zachowania w przyszłości.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

justa3315
07.02.2013
Zainstaluj w pokoju dziecka kamerke internetowa na czas rozmow z ojcem. Kilka takich nagran wystarczy sadowi. Wynajmij detektywa niech zdobedzie dowody przeciw niemu kontakty fizyczne z dziecmi tej kobiety może zdrady jazda z piwem w reku ile sie da. Zniszcz mu zycie. Poza tym to beda kolejne dowody dla sadu. Jak tylko zlozysz dowody do sadu wyprowadz sie. Syn na pewno mu powiedzial gdzie mieszkacie. Tylko nie podawaj nikomu nowego adresu ani rodzica ani przyjaciolom. Zmien nazwisko. A na koniec udaj sie z chlopakiem do psychologa. Albo zrob toodrazu. Opinia psychologa przeciwko ojcu bedzie najwazniejsza dla sadu. Sad na pewno zarzada opini od swojego psychologa. Wez adwokata i niech on dopilnuje aby dane tego psychologa zostaly ujawnione tuz przed sprawa. Aby go nie przekupil twoj byly. I dopilnuj zeby od zlozenia wniosku do sady do konca rozprawy dzieciak ani razu nie skontaktowal sie z ojcem. Zabierz mu telefon kompa itd. Ojciec może malego zastraszyc ze zrobi cos tobie bratu lub dzadkom jesli nie powie tego co on chce.
justa3315
07.02.2013
A potem zazaadaj wyzszych alimentow.
violkap
06.02.2013
obawiam sie,ze mój synek 11 lat-albo odziedziczył jakies geny po moim ex ,albo przejawia cechy ofiary przemocy.Jest w stosunku do mnie-matki bardzo agresywny.Jego agresja wystapila u niego juz w okresie jego 2 latek po powrocie z wizyt u ojca ,bardzo czesto reagowal kopaniem mnie pluciem na mnie i wyzywaniem np.od szmat.zaraz po tem ,szybko przytulal sie do mnie ,dawal caluski i zapewnial jak bardzo mnie kocha.Mąz nas zostawil jak synek mial dwa latka.Czyli w zasadzie dziecko nie moglo byc swiadkiem przemocy ,ktoa moj ex stosowal wobec mnie.Kopal ,ciągnąl za wlosy bil lowa o sciane ,zastraszal ,ze jak komus powiem to zabije mnie no i dzieci.wywoil do lasu i tam dalej bil,kopal...a potem slodki ,czarujacy kochajacy mąż odwozil mnie do mojej pracy ,z pocalunkiem na pozegnanie.Moj mąz wiedzial ze ma problem ze soba...plakal przepraszal i obiecywal za kazdym razem gdy sie na mnie wyzyl.Prosil mnie o pomoc...ale tylko taka ode mnie,aby nikt sie bie dowiedzial.Wtrakcie trwania naszego zwiazku 11 lat zdązyl skopac mojego tate,ale poniewaz byl pod wplywem alkocholu totez moj tata wybaczyl mu to winiac za ten incydent nadmiar alkocholu.Nic nie powiedzialam ,ze takie zachowanie w stosunku do mnie przejawia bardzo często i to bez wypicia alkocholu..Moi tesciowie wiedzieli o agresji swojego syna.Ale generalnie nie chcieli o tym rozmawiac.Wszedzie byli z niego dumni ,wychwalali go ,ze to pracowity dobry chlopak.Chociaz i czasami na nich a zwlaszcza na matke reke podnosil.Mąż maskowal sie wysmienicie.Wszedzie byl szanowany i lubiany.Taki towarzyski ,rozrywkowy dowcipnis.No i koles do butelki -jesli sie juz do niej przysiadł.W stosunku do innych byl pomocny,zwlaszcza jesli kogos lubil ,a juz najbardziej dla tych ,od ktorych mogl miec jakies korzysci !Zafundowal mi bolesny rozwód.On odszedl z zoną swojego przyjaciela ,moja kolezanka.Na sprawe rozwodowa powolal świadkow ,ktorzy opowiadali historienie z tej ziemii o mnie.Same klamstwa i oszczerstwa.Oczywiscie w tym gronie swiadkow znalezli sie jego rodzice i ,,kolezanka,,aby nie ujac kochanka przed śadem.Ex mial równiez kontakty cielesne z crka 16 letnia tej kobiety .I ta corka tez byla swiadkiem przeciwko mnie.Sędzina byla bardzo drobiazgowa,skrupulatna ,ale tylko na korzysc wszystkiego co dotyczylo mojego męża.Mnie nawet nie chciala wysluchiwac,a tym bardziej dociekac czy moj mąz mowi prawde czy tez nie-pomimo moich sprzeciwów.Oczywiscie dowalila mi spore koszty śadowe ,jego uniewinnila ze wszystkiego co zdolalam powiedziec przeciwko niemu prawdę.Ponieważ oczywiste bylo ,ze to on wniosl pozew i ze to on chce odejsc sąd orzekł obopólną winę i wszelakie prawa obojgu rodzicom.Minimalne alimenty na dziecko w kwocie 350 zl.w roku 2005 na jego zarobki 5000 zł.Ex poszedl mieszkac do naszego nowo wybudowanego domu ,oczywiscie z powyższa kobietą.Poniewaz ona miala same córki ,a chcialaby juz miec rowniez syna ,ale bez rodzenia i bycia w ciązy,zeby nie psuc sobie figury na stare lata(tak to sama okreslala)postanowili wyeliminowac moja osobe z zycia i przejąc mojego syna.Wszelkie opinie jakie o mnie rozpuszczali wsród znajomych ,w mojej pracy byly tak niedorzeczne i poniżająće mnie ,ze zapadlam na zdrowiu.Maz odbierajc na wizyty dziecko wkolko szeptal do mnie ,ze wczesniej czy pozniej mnie wykonczy.Mialam ataki nerwicowe,nie moglam sie poruszac.Z lekiem myslalam ze jesli on sie dowie o moim stanie zdrowia to odbiora mi dziecko.Pomagali mi w tym czasie moi rodzice i starszy syn.Ex ciagal mnie po sadach jeszcz eprzez dwa lata robiac wszystko aby kontakty z dzieckiem doprowadzic do jak najczestszych i jak najdluzszych.Synek po powrocie opowiadal mi jak tatus kupuje piwo w sklepie i popija je sobie w trakcie jazdy z dzieckiem.Opowiadal mi rowniez jak czesto jest podrzucane gdzies do ludzi ,a taty nie ma.W koncu pewnego dnia opowiedzial mi jak Pani ,ktora z ztata mieszka zaprowadzila go do sypialni i oglądala siusiaka.Taty wtedy w domu nie bylo.Postanowilam przerwac ten koszmar....zostawic wszystko i wyjechac.W miedzyczasie zrzekłąm sie domu na rzecz wydania zgody ojca na paszport dla dziecka.Po otrzymaniu go ,wyjechalismy.Do nikogo ,w swiat,,,zapomniec i odlączyc sie od tych patologicznych ludzi.Wyslalam tylko list do sądu,ze na mocy orzeczenia sadowego ,ze dmiejsce pobytu dziecka jest przy matce,opuszczam Polskę.Nastapiło to w 2008 roku.I w zasadzie wszystko ukladalo się spokojnie do czasu gdy ex nie zacząl nekac moich rodzicow informacjami ...straszącymi mnie konsekwencjami trybunalu europejskiego itp itd....interpolem.Skontaktowalam sie z nim aby zapewnic go ze dziecko jest zdrowe i ma siedobrze.Zażadal z nim kontaktow internetowych ,lub przez telefon.nO I JA...GLUPIA SIE NA TO ZGODZILAM W OBAWIE PRZED TYM CO BY MOGL ZROBIC.I co?zaczely sie znowy rozmowy z tatusiem przez skype.No i syn zacząl mnie kopac ,bic ,lapac za noż wyzywac no ioczywiscie zastraszac jak jego tatus ,ze nikt o tym nie moze sie dowiedziec.Zaraz po takich akcjach oczywiscie syn placze,przeprasza i prosi zebym mu pomogla cos z tym zrobic.Widze w nim ,w jego zachowaniu KOPIĘ jego ojca.Kocham go bardzo -to mój synuś ,ale z obawami patrze na niego teraz a jeszcze bardzie mysle o przyszlosci i jego i mojej .On ma 11 lat!Jak mu pomóc???Ludzie!Jak mu i sobie pomóc?Chcialabym urwac kontakty calkowicie z ojcem,ale nie wiem...czy mam takie prawo ,bo jestem sama ,a syn potrzebuje faceta w jego dorastającym życiu.Poza tym syn lubi kontakty z ojcem,nie rozumie jeszcze wiele spraw i nie widzi jak ojciec jego mataczy maly chlony umysl.Kto może nam pomóc?Kto może udzielic dobrej rady co powinnam zrobić???