napiwek

Jak dawać napiwek?

Wręczenie napiwku, jeszcze do niedawna było wolnym wyborem klienta, który zostawiając nieco większa sumę niż wskazuje rachunek, wyraża zadowolenie z obsługi. Obecnie pozostawienie napiwku stało się wręcz obowiązkiem, a niektóre restauracje wręcz same doliczają 10% do rachunku. Co więcej napiwki zostawia się już nie tylko w restauracjach i barach, ale też u fryzjera, na stacji benzynowej lub w taksówce. Mimo to wielu z nas ma problem z nagradzaniem obsługi, czujemy się niezręcznie i tak naprawdę nie wiemy jak powinno to wyglądać.
1
W Polsce wręczanie napiwków nie jest aż tak rozpowszechnione jak w innych krajach Europy, gdzie kwestia ta nie podlega już żadnej dyskusji. Nagrodzić w ten sposób możemy każdą osobą, która nas obsługuje osobiście, czyli np. fryzjera, pracownika stacji, który nalewa nam benzynę lub kelnera, który nas obsługuje. Należy pamiętać o tym, aby pieniądze trafiły w ręce osoby która się nami zajmuje, a nie np. jej przełożonego.
2
W państwach takich jak Austria, Francja, Hiszpania, Holandia i wielka Brytania, często zdarza się, że opłata za obsługę jest już doliczona do rachunku i w takiej sytuacji możemy czuć się zwolnieni z obowiązku płacenia dodatkowych pieniędzy, dlatego warto zawsze przeczytać swój paragon. Ogólnie przyjęta wysokość napiwku, wynosi 10-15% wartości naszego rachunku i taką zasadą można kierować się w większości państw.
3
Warto wiedzieć o tym, że napiwek w krajach Dalekiego Wschodu jest obrazą i jeśli spróbujemy wręczyć komuś pieniądze za obsługę popełnimy poważne faux pas. Odwrotnie sprawa wygląda w USA, gdzie jeśli obsługa nie otrzyma tipu, najprawdopodobniej się o niego upomni.
4
Samo wręczanie napiwku nie jest trudną sztuką. Taksówkarzowi lub obsłudze stacji benzynowej wręczamy pieniądze do ręki. Fryzjerowi również, choć akceptowalnym sposobem jest też wrzucanie napiwku do kieszeni fartucha, jednak jest to stosowane coraz rzadziej. Niezależnie od wybranego sposobu pamiętamy, aby pieniądze wręczać dyskretnie, najlepiej tak, aby nikt inny nie zwrócił na to specjalnej uwagi, wystarczy wykonać subtelny gest, a osoba obsługująca będzie wiedziała w którym momencie wyciągnąć rękę.
5
W restauracji istnieje kilka sposobów. Po otrzymaniu rachunku możemy pozostawić odpowiednią ilość pieniędzy na tacce, kelner po zabraniu tacki sam sobie odliczy nadwyżkę. Jeśli płacimy bezpośrednio u osoby obsługującej, po wręczeniu banknotów informujemy ją do jakiej kwoty ma nam wydać. Jeśli podamy pieniądze i powiemy „dziękuję”, kelner uzna, że cała reszta stanowi jego napiwek. Jeśli natomiast nie powiemy nic, najprawdopodobniej wyda nam całą resztę co do grosza.
6
Jeśli płacimy w restauracji kartą, możemy dodatkowo wcisnąć kelnerowi do ręki pieniądze, a jeśli nie mamy przy sobie żadnych drobnych nasz obsługujący będzie musiał obyć się bez napiwku.
7
Warto pamiętać o jeszcze jednej ważnej zasadzie. Mianowicie lepiej nie wręczać napiwku wcale niż dać zbyt niski!
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

KirłoIT
11.04.2018
Tam, gdzie doliczają, ja nie bywam. Jestem informatykiem i nikt za moją pracę nie dał mi napiwku. Co innego premia motywacyjna, a co innego napiwek.