nauczyciel

Jak uniknąć chorób zawodowych nauczycieli?

Pomimo tego, że wielu ludziom wydaje się, iż zawód nauczyciela w szkole to praca łatwa, prosta i przyjemna, każdy kto ma kontakt z dziećmi i młodzieżą wie, że to nie do końca prawda. Kluczem do sukcesu w tym zawodzie jest oczywiście pasja, ale nawet największy pasjonat i pedagog z powołania musi pomyśleć o profilaktyce chorób zawodowych, które wiążą się z pracą w szkole.
1
Każdy nauczyciel powinien mieć darmowy dostęp do zajęć z emisji głosu. Niestety wśród wielu zapewnianych szkoleń rzadko znajduje się tak potrzebny wszystkim dydaktykom przedmiot jak emisja głosu. Prawidłowy sposób artykulacji chroni struny głosowe i zapewnia możliwość dłuższego wykonywania zawodu, na czym powinno zależeć każdemu pracodawcy. Lekcje emisji głosu uczą oddychania przeponowego, odpowiedniej artykulacji, wykorzystywania krótkich odpoczynków oddechowych, a także relaksacji narządu mowy.
2
Według oficjalnych badań nauczyciele są jedną z grup najbardziej narażonych na choroby narządu głosu. Jedynie śpiewacy operowi są bardziej narażeni na takie schorzenia jak guzki śpiewacze, zapalenie gardła i krtani czy zmiany przerostowe fałdów głosowych. Na ich powstawanie wpływa długotrwałe zmęczenie, nadwyrężanie głosu, mówienie podniesionym tonem, stres, palenie tytoniu itp.
3
Aby uniknąć tych uciążliwych chorób warto zastosować kilka prostych sposobów odprężania głosu. Jeśli prowadzisz lekcję spróbuj przekazywać jak najwięcej inicjatywy swoim uczniom. Planuj lekcję tak, by na każdy kwadrans mówienia przypadało pięć minut przerwy dla twojego głosu. W tym czasie dzieci mogą rozwiązywać zadanie, rysować albo (w przypadku młodzieży) dzielić się własnymi spostrzeżeniami czy pracować w grupie. Jeśli prowadzisz wykład i jesteś zmuszona mówić staraj się przynajmniej raz na kwadrans robić 1 minutową przerwę, możesz w tym czasie zapisywać ważniejsze nazwiska na tablicy i napić się trochę wody. Jeśli to możliwe po 45 minutach wykładu zrób pięć minut przerwy. Po przeprowadzeniu serii wykładów staraj się dać swojemu głosowi trochę relaksu. Przed każdym użyciem narządów głosowych zrób krótką rozgrzewkę, wykonaj kilka prostych ćwiczeń, poruszaj językiem, mlaskaj, naśladuj konia, mrucz. Oczywiście nie musisz wykonywać tych wszystkich ćwiczeń w obecności uczniów!
Dbaj także o zdrowy styl życia, o prawidłowe odżywianie się i odpowiednią ilość snu. Gdy będziesz zrelaksowana i wypoczęta zaczniesz bardziej świadomie wykorzystywać swój głos.
Pamiętaj także o odpowiedniej temperaturze pomieszczenia, optymalne warunki dla twojego głosu to temperatura 18-20 stopni.
!

Uwaga!
* Kiedy tylko zaniepokoją cię przewlekłe bóle gardła albo inne zaburzenia narządu mowy niezwłocznie udaj się do foniatry, który może zalecić odpowiednie zabiegi (takie jak inhalacje czy masaż wibracyjny krtani) albo zaoferować ci możliwość urlopu zdrowotnego

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane