zdrowe pieczywo

Jakie pieczywo jest najzdrowsze?

Zdrowe i bogate w wiele substancji odżywczych pieczywo powinno być jednym z najważniejszych elementów żywieniowych w naszej codziennej diecie. Na polskim rynku możemy znaleźć wiele rodzajów chleba od tego pszennego, czyli tak zwanego jasnego po ciemne, żytnie, orkiszowe, słonecznikowe etc. Ten nadmiar wielu typów chleba może nas wprawić w nie lada konsternację. Jaki zatem chleb będzie dla nas najzdrowszy?
1
Najważniejszym krokiem w wybraniu zarazem zdrowego, jak i smacznego pieczywa dla siebie, jest uświadomienie sobie jakie pieczywo spożywasz na co dzień i jak ono wpływa na Ciebie i Twój układ trawienny. Wiele osób twierdzi, że po zjedzeniu bułek czują się wzdęci.
2
Jeśli okaże się, że najczęściej spożywanym przez Ciebie pieczywem jest ciemne pieczywo, możesz czuć się wygrany. Ciemne pieczywo, czyli żytnie, razowe, czy też tak zwany chleb na zakwasie.
3
Jeśli jednak okaże się, że lubisz jeść jasne, pszenne pieczywo, musisz zastanowić się nad zmianą tych nawyków żywieniowych, lub chociaż zmniejszeniem zjadanych ilości tego rodzaju pieczywa. Mąka pszenna, z której wypiekane jest pszenne pieczywo, jest dokładnie oczyszczana, przez co nie posiada składników mineralnych, witamin, białka i zbyt dużych ilości błonnika. Równie niezdrowe jest pieczywo tostowe, ponieważ wzbogacane jest o rożnego rodzaju ulepszacze, spulchniacze, utrwalacze i środki antypleśniowe.
4
Najzdrowszym rodzajem pieczywa jest chleb żytni, razowy i graham. Mąka z której są wypiekane wzbogacana jest o nasiona dyni, słonecznika, mak, ziarna soi, zioła, cebulę, oliwki, rodzynki, siemię lniane, sezam, czy też orzechy i kminek. Choć pieczywo to nie jest tak lekkostrawne jak to pszenne, to posiada znacznie więcej składników odżywczych i błonnika, który doskonale wpływa na prace naszych jelit i nasz cały układ trawienny.
5
Innym rodzajem chleba, który warto spożywać jest tak zwany chleb na zakwasie. Pieczywo te zawiera w sobie kwas mlekowy, który otrzymywany jest przez fermentację białego cukru spożywczego. Kwas mlekowy działa zbawiennie na nasz układ trawienny i zapobiega zaparciom. Hamuje również rozwój bakterii chorobotwórczych, jak również chroni nas przed nowotworami.
6
Osoby chorujące na celiakię lub uczulone na gluten również mogą spożywać pieczywo specjalnie przygotowane dla nich. Mowa tutaj o pieczywie bezglutenowym, które wypiekane jest z mąki bezglutenowej, między innymi z kukurydzy, tapioki, gryki i ryżu.
!

Uwaga!
* Wybierając pieczywo zwracaj uwagę na jego skład zaznaczony na etykiecie produktu. Chleb powinien zawierać między innymi mąkę, sól i wodę. Jednakże producenci często dodają wiele ulepszaczy, które nie zbyt pozytywnie wpływają na nasz stan zdrowia i mogą prowadzić do naszego tycia.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

chleb piwny
chleb kukurydziany
domowe hamburgery

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

Marga
30.09.2017
Autor powyższego artykułu zapomniał dodać , że biała mąka to jest po prostu trucizna - trzecia biała śmierć !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
letnianutka1996
31.07.2013
moim zdaniem najlepszym by był taki ciemny wieloziarnisty. ma najwięcej witamin i ogólnie jest lżejszy dla naszej wątroby i przewodu pokarmowego.Każdy ma swoje upodobania więc to zależy od nas.
topielica
24.06.2013
W naszym rejonie bardzo dobry jest chebek żytni z dodatkiem żurawiny -sądzę że należy korzystac z dóbr swojego obszaru i wspierac lokalnych wytwórców oczywiscie uwzględniając swoje potrzeby .