kawa

Jak wykorzystać kawę w ogrodzie?

Kawa to jeden z najpopularniejszych trunków na świecie. Znany niemal w każdej kulturze i pod każdą szerokością geograficzną. Polacy ją uwielbiają i piją jej bardzo dużo. Rocznie statystyczny Polak wypija nawet 550 filiżanek kawy i jest to najczęściej typowa „zalewajka”, tzn. zmielona kawa zalana wrzątkiem, po której na dnie szklanki pozostają fusy. Takie fusy oczywiście najczęściej wylewamy do zlewu. A szkoda! W dobie recyklingu warto wiedzieć, że fusy po kawie to produkt, który da się jeszcze wielorako wykorzystać. Zarówno fusy z dna szklanki, jak i te, które pozostają na filtrze w ekspresie przelewowym. Przede wszystkim nie wyrzucaj fusów, jeżeli posiadasz ogród. Resztki kawy są bogate w wiele składników mineralnych. Zawierają, między innymi, spore ilości fosforu, potasu, magnezu i miedzi oraz azot, który wolno uwalnia się w miarę rozkładu, przez co kawa działa jak nawóz o przedłużonym działaniu. Jak widać więc, fusy zawierają dużo cennych substancji, które pozytywnie wpłyną na kondycję roślin. Ponadto intensywny i specyficzny zapach kawy będzie skutecznie odpędzał robaki i inne pasożyty roślin. A zatem jak wykorzystać fusy w ogrodzie?
1
Przed podlewaniem lub kiedy zanosi się na deszcz rozsyp zużyte, odsączone fusy wokół roślin.
2
Dodaj fusy do wody, którą zamierzasz podlewać rośliny. Odpowiednie proporcje, to szklanka fusów na 20 litrów wody.
3
Jeśli zakładasz nowe grządki w ogrodzie (warzywne lub ozdobne), wkop fusy pod rośliny na głębokość ok. 15-20cm.
4
Dodaj fusy do kompostu, dzięki czemu zwiększysz ilość azotu. Nie przejmuj się jeśli wrzuciłeś fusy razem z filtrem. Cienka bibułka rozłoży się równie szybko jak kawa.
5
Nawóz kawowy sprawdza się też w przypadku roślin hodowanych w domu. Od czasu do czasu wmieszaj 1-2 łyżeczki fusów do ziemi w doniczce.
?

Wskazówki
* Ponieważ kawa zakwasza ziemię, nawóz kawowy będzie sprawdzał się świetnie w przypadku gardenii, rododendronów, azalii, czy wrzosów czyli kwiatów, które potrzebują kwaśnej gleby. Dobrze też sprawdzi się w przypadku róż. Zawarty w kawie magnez zapewni soczystą zieleń i intensywną barwę kwiatów.
* Częstym utrapieniem ogrodników bywają koty, które znaczą swój teren. Podlanie roślin roztworem kawy spowoduje, że koty będą się trzymać z daleka.
* Używaj fusów przelanych wrzątkiem, a nie wygotowanych (np. po kawie po turecku). Są bogatsze w azot.
* Do nawożenia można też użyć płynnej kawy, nie fusów, przy czym powinna być ona dobrze rozcieńczona. Właściwe proporcje powinny wynosić około 1/5 napoju na 4/5 wody.

Powiązane porady

ścieżka żwirowa
produkty użyźniające glebę
fusy z kawy

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Lola
09.06.2015
Rewelacyjna wiadomość :D