czytanie książek z dzieckiem

Jak zachęcić dziecko do czytania książek?
Sooonia - specjalista Tipy.pl

Czytanie jest bardzo przyjemnym zajęciem i jest ono również jednym z tych hobby, które stanowią nie tylko świetną zabawę, ale również pomagają poszerzyć wiedzę. Niestety, z powodu telewizji, komputerów i gier wideo, coraz mniej dzieci jest chętnych do czytania. Jest to alarmujący trend, bo czytanie to nie tylko hobby, może ono również pomóc dzieciom dobrze radzić sobie w szkole, a miłość do czytania oznacza więcej możliwości do nauki nowych rzeczy i zdobycia nowych informacji, które pomogą im nie tylko w szkole, ale także w innych aspektach ich życia. Odpowiedzialność za zachęcenie dzieci do czytania spoczywa na dorosłych. Dlatego należy zachęcać je do czytania jak najbardziej. Ale są rodzice, nauczyciele i krewni, którzy nie wiedzą jak wprowadzić dzieci w świat czytania. Niektórzy uważają, że samo wręczenie dziecku książki wystarczy. Nic bardziej mylnego. Oto kilka porad, które pomogą Ci przekonać dziecko do czytania.
1
Bądź wzorem.

Badania pokazują, że rodzice, którzy lubią czytać mają dzieci, które również uważają czytanie za hobby. Powód tego jest prosty, dzieci będą naśladować dorosłych, z którymi mają ciągłą styczność. Jeśli widzą swoich rodziców głęboko pogrążonych w czymś, co czytają, będą wiedziały, że czytanie jest przyjemnością i postarają się ich naśladować. To jest chyba najlepszy sposób, aby włączyć dzieci do czytania.

2
Zbuduj domową biblioteczkę.

Zbuduj małą bibliotekę w domu. Nie musi ona być ogromna. Nawet regał z książkami wystarczy. Większość dzieci, które wyrastają na żarłocznych czytelników mieszkało w domach, gdzie miały dostęp do szerokiego wyboru książek i czasopism. Upewnij się, że regał zawiera szeroki wybór książek. Pomieszaj gatunki, aby dzieci mogły otrzymać próbkę różnych rodzajów prozy.

3
Spraw, aby czytanie było zabawą.

Czytanie powinno być postrzegane jako zabawa, a nie jako przykry obowiązek. Spraw, aby czytanie było przyjemne dla dzieci, wymyślając różne zabawy związane z czytaniem. Noc czytania to świetny sposób, aby subtelnie popchnąć swoje dziecko w kierunku książek. Stwórz z nocy czytania wielkie wydarzenie, przygotowując dla dziecka jego ulubione przekąski i oferując gorącą czekoladę, podczas gdy wszyscy będziecie czytać książkę, którą wybrało dziecko. Możesz czytać książki swojemu dziecku lub nawet spróbować odegrać historię, aby je zainteresować. Innym sposobem na noc czytania jest wybór książki dla siebie i pozwolenie dziecku wybrać książkę, którą chce przeczytać. Następnie, jeśli masz ochotę możesz zrobić dziecku mały quiz sprawdzający jak dużo zapamiętało z przeczytanej lektury.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

glicynia
15.09.2011
Kiedy dziecko samo nie próbuje jeszcze czytać, nie pozostaje nam nic innego jak czytać mu. Ale zazwyczaj przychodzi taki moment, kiedy cztero- czy pięciolatek zaczyna się rwać do czytania samodzielnego. Wielce pomocny może okazać się stary dobry Elementarz Falskiego, a po nim warto podsunąć maluchowi taką lekturę, która go nie zniechęci. Największe trudności wynikają z pisowni polskiej, a rodzicom często sprawia trudność wyjaśnianie zawiłości naszych literek, czy dwuznaków. Małgorzata Strzałkowska napisała dwa zbiory krótkich bajek, zabawnych historyjek i wierszyków, w których w ogóle nie używa liter z ogonkami, kreseczkami czy kropkami (zamiast trudniejszych wyrazów są obrazki). To Bajki mamy wrony i Bajki krasnoludka Bajkodłubka. Dzięki nim można uniknąć zniechęcenia i łagodnie przejść do czytania trudniejszych tekstów. A jak dziecko uwierzy w swoje siły, to wystarczy podsuwać mu ciekawe lektury, nawet te znane nam z naszego dzieciństwa, jak Baśnie braci Grimm czy Dzieci z Bullerbyn.
esnet
22.08.2011
Mnie nigdy nie trzeba było do tego zachęcać. Nauczyłam się czytać w zerówce, ale od zawsze mi czytano, nawet jak jeszcze siedziałam w matczynym brzuchu ; ) Teraz mam 13 lat i chociaż spędzam sporo czasu przed komputerem, wciąż kocham czytać, najczęściej wypożyczam książki z biblioteki, ale ostatnio zainteresowałam się serią Zew nocy, w Polsce można nabyć na razie dwie pierwsze części polskiego wydania tej książki. Polecam ; )
Migo
29.06.2011
Żeby czytanie było dobrą zabawą, wystarczy wybierać zabawne książki, przy których śmiali się będą zarówno rodzice, jak i dzieci (Paddington, Puchatek, Mikołajek, Pitu i Kudłata dają radę). Wtedy dziecko będzie kojarzyło czytanie ze śmiechem i dobrą rozrywką, a i rodzic będzie chętniej siadał do czytania ;).