amarylis

Jak hodować amarylis (hipeastrum)?
axima - specjalista Tipy.pl

Amarylis jest kwiatem popularnym, pochodzi z Ameryki Południowej i Środkowej. Kwiaty Amarylisa są koloru czerwonego, łososiowego, różowego, białego a także pomarańczowego i pachną. Na łodydze, która dorasta do wysokości około 60cm jest od trzech do sześciu kwiatów. Kwitnący Amarylis jest ozdobą każdego domu.
P

* podłoże,
* światło,
* temperatura,
* dokarmianie,
* choroby,
* przechowywanie,

1
Cebule Amarylisa kupujemy duże i lśniące wsadzamy je do doniczki tak aby 1/3 ich wysokości wystawała poza powierzchnię ziemi. Najlepszą ziemią dla rośliny jest ziemia uniwersalna. Podlewamy dwa lub trzy razy na tydzień a podczas kwitnienia częściej.W okresie wzrostu temperatura w pomieszczeniu powinna wynosić od 16st.C do 25st.C. Jeżeli w pomieszczeniu jest suche powietrze można lekko zraszać pąki. Kwiaty i liście oraz roślinę w stanie spoczynku nie zraszamy.W czasie wzrostu roślinę podlewamy oszczędnie pozwalamy ziemi obeschnąć, natomiast w czasie kwitnienia częściej. Gdy kwiaty Amarylisa zaczynają przekwitać zmniejszamy podlewanie.
2
Kwiaty Amarylisa nie znoszą bezpośredniego nasłonecznienia.Po przekwitnięciu w okresie rozwoju liści doniczkę ustawiamy w pełnym świetle. W czasie kwitnienia kwiaty utrzymują się dłużej jeżeli w pomieszczeniu utrzymują się chłodniejsze warunki, w tym okresie należy roślinę dokarmiać płynnym nawozem bogatym w potas w proporcji zalecanej przez producenta na zamieszczonej na opakowaniu.Przestajemy zasilać w momencie obumierania liści. Po przekwitnięciu łodygę ścinamy dopiero gdy zaschnie. Roślinę nie podlewamy przez około osiem tygodni,następnie wyjmujemy cebulę i oddzielamy od małych cebulek. Następnie ponownie wsadzamy mateczną cebulę do ziemi a młode cebulki do osobnych doniczek, zakwitną one po około dwóch latach.
3
Gdy kwitnące kwiaty zaczynają ciemnieć może to być oznaką zbyt zimnego pomieszczenia. Zetnij kwiat i roślinę przenieś do cieplejszego pokoju.Gdy zauważysz, że kwiaty są wiotkie a łodyga blada to możesz być pewna,że roślina ma za ciepło jest za duże nasłonecznienie.Przenieś roślinę do pomieszczenia chłodniejszego.Czasami na liściach na ich spodniej części zauważyć można wełnowce. Wyglądają one jak kłaczki waty, opryskaj liście odpowiednim roztworem w stężeniu zalecanym przez producenta na opakowaniu.
4
Gdy w następnym sezonie roślina nie wypuści pąków a tylko same liście można być pewnym, że nie była prawidłowo pielęgnowana. Dlatego w danym sezonie roślinę dokarmiaj tak długo aż liście Amarylisa zaczną obumierać.
Prawidłowo pielęgnowana roślina w następnym sezonie odpłaci man się pięknym kwiatem. Bywa tak,że z jednej cebulki wyrosną dwie łodygi kwiatowe. Odpowiednio hodowana roślina zakwita również zimą.
?

Wskazówki
*Należy pamiętać, że aby roślina zakwitła w następnym roku to musi ona przejść okres spoczynku.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (10)

* Pola wymagane

Nina
26.01.2020
A moje cebule wypuściły tylko liście, chociaż robiłam dokładnie tak, jak się zaleca☹️
Beata
27.11.2018
Wszystko się zgadza poza nazwą Amarylis. Tu jest mowa o hippeastrum inaczej nazywaną zwartnicą. Amarylis to inna, choć dosyć podobna roślina. Ma więcej trudniejszych kwiatów, bardzo ciemną łodygę i występuje wyłącznie w jednym kolorze. Pozdrawiam serdecznie.
Dante004
09.01.2017
Artykuł dotyczy gatunku Hippeastrum - polska nazwa Zwartnica. Autor artykułu prawdopodobnie nie ma pojęcia czym jest Amarylis. Niestety wiele osób myli te dwa gatunki. Zapraszam do edukowania się na dany temat, zanim cokolwiek się napiszę. Pozdrawiam Marcin (
bacha
01.12.2016
Mój amarylis po przeprowadzce w ogóle nie chciał zakwitnąć - wystawiłam go na całe lato do ogródka i we wrześniu zaczoł pięknie kwitnąć. z tej samej rozsady w drugiej doniczce stoi w domu i nie zakwitł w ogóle
marcowy zając
31.08.2015
Porady przydatne, ale polszczyzna zatrważająca.
melcia
16.03.2015
Kupilam w biedronce mala cebole amerylisa z dwoma listkami po roku mialam duza cebule z ktorej wyrastal 85 centymetrowy palak z 4 duzymi przepieknymi kwiatami a jeszcze za rok mial dwie kolejne cebulki .pierwszy raz mi sie cos takiego zdarzylo a hoduje amerylisy juz kilkanascie lat mam ich kilka i zazwyczaj dluzej musialam czekac na tak duze kwiaty
kete
06.03.2015
dostalam cebule amrilusa pod koniec grudnia wlozylam do ziemi wypuscil piekne liscie i 2 lodygi ktore daly przepiekne rudo czerwone kwiaty na 1 cztery na 2 szesc kwiatow kwitly okolo 4 tygodni i zaczely przekwitac na kazdej z nich zostaly po dwa jakby nasiona i rosna nie wiem co mam zrobic zostawic czy obciac moze ktos wie,prosze o pomoc,kete
Tereskaswidwin@op.pl
27.02.2015
Mój kwiatek ,kwitł u córki w Szwecji cały grudzień i styczeń,z jednej cebulki były 3 kwiaty przepiękne czerwone,po przekwitnieciu córka chciała wyrzucić ,a ja go przechwyciła i przywiozłam do polski i szok znów zaczyna wypuszczać paki !!!!
patu
09.02.2015
Mój amarylis ma ok 4 lat obecnie kwitnie i łodyga ma ok 85 cm :-)) na niej czrery pąki, dwa juž rozwinięte, obecnie wyrasta druga łodyga na której będą kwiaty :-))) przebiłam Was z tym artykułem :-))
wiola
20.11.2014
Jedna łodyga już przekwita a druga dopiero rośnie, co mam zrobić z tą pierwszą kiedy wszystkie kwiatki opadną? obciąć ją czy zostawić? a jak obciąć to na jakiej wysokości?