teatr

Jak wybrać ciekawy spektakl teatralny?

W erze telewizji, Internetu i nowych mediów teatr dla wielu osób przestaje być miejscem atrakcyjnym. Wizyta w teatrze jest zawsze pewnym rytuałem, którego nie warto tracić, bo telewizja nie zastąpi nam żywego kontaktu z aktorem i sceną. Jeśli chcesz zatem sprzeciwić się smutnym diagnozom wieszczącym schyłek teatru w Polsce przeczytaj porady dotyczące wyboru ciekawego i wartego obejrzenia spektaklu teatralnego.
1
Jeśli chcesz wybrać ciekawy spektakl, zastanów się jaki rodzaj teatru będzie ci odpowiadał. Czy wolisz tradycyjne spektakle, na tak zwanej scenie pudełkowej, czy też spektakl plenerowy będzie dla ciebie ciekawszy?
Zorientuj się jakiego typu spektakle są proponowane widzom w różnych teatrach. Oprócz teatrów instytucjonalnych w większości miast istnieje wiele grup teatralnych, niekiedy amatorskich, warto zobaczyć co tworzą tacy często młodzi ludzie. Niekiedy te spektakle są warte obejrzenia i prezentują świeże spojrzenie na współczesne problemy społeczne, czy kulturowe. W każdym z miast możesz znaleźć jeden teatr dla osób o klasycznym guście, w którym prezentowane są przedstawienia wielkich mistrzów np. Szekspira, Moliera czy Czechowa. Przykładem jest Teatr Narodowy w Warszawie, czy Teatr Stary w Krakowie, jeśli lubisz tego typu teatr wybierz się właśnie tam. Na festiwalach teatralnych (np. Malta w Poznaniu, czy Festiwal Dwóch Teatrów w Sopocie) możesz zobaczyć sztuki najmłodszych reżyserów z różnych krajów świata. Wiele osób, które chcą zobaczyć ciekawy spektakl jeździ latem szlakiem festiwalowym.
2
Być może wybierzesz spektakl w niekonwencjonalnym miejscu, na przykład trzyosobowa przejażdżka po mieście taksówką to doskonałe miejsce i czas na doświadczanie teatru. Niektóre teatry proponują właśnie tego typu spektakle, w opuszczonych lub zamieszkanych kamienicach, na podwórzach, w samochodach czy na dworcach kolejowych, przykładami takich teatrów jest na przykład poznańska Strefa Ciszy, czy Teatr Biuro Podróży albo Teatr Usta Usta. Jeśli jesteś zainteresowany spektaklami w niekonwencjonalnych miejscach, wybierz któryś ze spektakli tych grup.
3
Jeśli chcesz trafić na ciekawe przedstawienie przeczytaj recenzje w lokalnej prasie i w Internecie. Gazeta Wyborcza, lokalne dzienniki i portal E-Teatr są bardzo dobrymi źródłami. Oprócz nich możesz też wykorzystać strony internetowe każdego z teatrów. Zwróć uwagę na dołączone zdjęcia, które są najczęściej publikowane na stronach internetowych teatrów. Estetyka spektaklu jest dla wielu widzów równie istotna jak dialogi, czy gra sceniczna. Spróbuj skonfrontować ze sobą kilka recenzji, co pozwoli ci spojrzeć na spektakl z kilku punktów widzenia.
?

Wskazówki
Zapytaj znajomych czy byli na wybieranym przez ciebie spektaklu, jeśli macie podobne zainteresowania i wrażliwość artystyczną, to właśnie oni będą dla ciebie najbardziej pomocni w wyborze spektaklu. Uważaj tylko, by nie opowiedzieli ci o nim zbyt wiele. Znajomość puenty może zabić przyjemność z oglądania, choć w przedstawieniu sama fabuła dramatu nie musi być najważniejsza, zapytaj zatem ich o wrażenia dotyczące muzyki, choreografii, kostiumów, gry aktorskiej.

!

Uwaga!
* Warto byś zwrócił uwagę na czas trwania spektaklu. Jeśli odwiedzasz teatr bardzo rzadko i wybierzesz się po na przykład rocznej przerwie na spektakl w reżyserii Krystiana Lupy (reżysera znanego z wielogodzinnych spektakli) możesz się całkowicie zniechęcić do teatru. Wybierz zatem na początek jakieś krótsze przedstawienie.

Strona 1 z 2

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Rojek
08.04.2016
Trzeba wiedzieć co się lubi w teatrze. Ja od lat cenię teatr Witkacego z Zakopanego i wiem, że nie zawiodę się u nich na spektaklu.