pisanie

Jak napisać dobre opowiadanie?

Zastanawiasz się jak napisać dobre opowiadanie? Nie wiesz od czego zacząć? Jeśli musisz napisać opowiadanie na lekcje języka polskiego lub po prostu pragniesz napisać opowiadanie do gazety, czy w innym celu, oto kilka wskazówek od czego zacząć i jak formułować swoje myśli, by były zrozumiałe dla czytelnika lub słuchacza.
P

* długopis
* kartka papieru

1
Jeśli pragniesz napisać dobre opowiadanie to kluczowym elementem jest dobranie odpowiedniego tematu. Musisz wiedzieć w jakiej tematyce czujesz się najlepiej. Jeśli uwielbiasz bajki i historie o tematyce dziecięcej, powinieneś najlepiej pisać opowiadania dla dzieci. Jeśli jesteś nastolatkiem lub po prostu dobrze znasz problemy, rozterki i przygody, jakie przeżywają młodzi ludzie, powinieneś pisać właśnie o nich. Jeżeli jednak myślisz, że w Twoim życiu dzieje się bardzo wiele i warto to przelać na papier, pisz o własnych przygodach, uczuciach, marzeniach i przemyśleniach. Jest to bardzo dobry pomysł, ponieważ najciekawsze opowiadania to te, które odzwierciedlają prawdziwe historie i sytuacje, a nawet postacie.
2
Jeśli wiesz już jaka tematyka najbardziej Cię interesuje i odzwierciedli Twoje umiejętności pisarskie, następnie powinieneś zastanowić nad zawężeniem tematu opowiadania. Na przykład możesz opisać historię dziewczyny, która próbuje swoich sił na scenie muzycznej lub napisać opowiadanie dotyczące grupki dzieci, które wyjechały na wakacje. Najważniejsze, by to co opisujesz było ujęte w ciekawą, porywającą i nieprzewidywalną historię. Niekiedy nawet niewielkie detale (takie jak wprowadzenie nowej postaci) mogą ulepszyć Twoje opowiadanie.
3
Gdy określisz już temat swojej pracy, zakreśl na kartce papieru ogólny plan swojego opowiadania. To znaczy zawrzyj w nim to, kto będzie bohaterem Twojej opowieści, jakie będą jego losy, z kim będzie miał do czynienia. Staraj się pisać ogólnie, tak byś w trakcie pisania nie trzymała się sztywno ustalonej ramy, lecz w razie potrzeby potrafiła dodać do historii coś nowego, co w danym momencie przyszło Ci na myśl.
4
Następnie po kolei realizuj opisywanie historii. Zacznij od wstępu. Pamiętaj, że powinien być ciekawy i nie za długi, tak by nie nudził już na samym początku. Zawrzyj w nim jakieś intrygujące fakty, czy też ciekawy opis postaci, tak by wzbudzał kontrowersje i zachęcał do dalszego czytania. Nie odkrywaj jednak wszystkich kart historii.
5
Kolejne etapy Twojego opowiadania powinny dotyczyć jakiś przeżyć bohatera, krótkich opisów. Aby urozmaicić historię dodaj do niego dialogi, czy też zdania wykrzyknikowe lub pojedyncze pytania retoryczne. Jednak musisz uważać, by tego typu zwrotów nie było za dużo. Ważne, by tekst był napisany prostym językiem, zrozumiałym dla wielu ludzi i łatwo przyswajalnym.
6
Zakończenie powinno zaskakiwać. Nie może być zbyt przewidywalne, ponieważ czytelnik lub słuchacz już w połowie jego trwania może zrezygnować z dalszego czytania znając koleje losy bohatera. Zakończenie nie powinno być zbyt długie, lecz opierać się raczej na przedstawieniu najważniejszych informacji.
7
Pamiętaj również o kilkukrotnym sprawdzeniu błędów interpunkcyjnych i ortograficznych. Jeśli nie jesteś pewna/ pewien, czy w tekście nie znajduje się jakiś błąd, możesz go dać do sprawdzenia innej osobie.
Strona 1 z 2

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane