ziarna

Jak stosować dietę makrobiotyczną?

Makrobiotyka jest nie tylko sposobem odżywiania, ale też cała filozofią wywodzącą się z Dalekiego Wschodu. W założeniu medycyny naturalnej człowiek jest zdrowy tylko wtedy, gdy w jego organizmie panuje harmonia, inaczej równowaga między pierwiastkami Yin i Yang, a gdy równowaga ta zostaje zachwiana, uwidacznia się to w postaci choroby. Makrobiotyka, czyli odżywianie i życie w sposób zgodny z prawami natury, ma pomóc w osiągnięciu równowagi, a tym samym zdrowia i długowieczności.
1
Żywienie powinno opierać się na pełnych, niełuskanych i całych ziarnach zbóż. Ziarno postrzegane jest jako nasionko i owoc w jednym, czyli coś co jest jednocześnie gotowym produktem oraz zaczątkiem czegoś nowego, od czego zaczyna się rozwój. Ziarna uważane są też za źródło energii, która daje życie. Powinny one stanowić 50-80% diety, a należy je spożywać w całości, ponieważ zmielone lun spreparowane w jakikolwiek sposób nie wydadzą już na świat nowego życia.
2
Świeże warzywa powinny stanowić 25-30% jadłospisu, przy czym nie należy chyba dodawać, że najlepsze są te z upraw ekologicznych, a jeszcze lepiej wyhodowane we własnym ogródku.
3
Dietę urozmaica się dodatkami takimi jak glony morskie, fasola, orzechy, soja itp.
4
Zabronione jest spożywanie jaj, owoców tropikalnych, przetworów mlecznych oraz mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu, musimy więc pożegnać się z wieprzowiną, wołowiną oraz uwielbianymi przez wszystkich kurczakami i indykami.
5
Bardzo istotną sprawą przy odżywianiu się w ten sposób jest umiejętność przygotowywania smacznych posiłków ze stosunkowo prostych produktów. Skrajne założenia makrobiotyki mówią o spożywaniu jedynie produktów surowych, ponieważ obróbka termiczna zmienia obecną w żywności energię, a długie gotowanie sprzyja rozwojowi w posiłku pierwiastka Yang. Najbezpieczniej gotować na parze lub zanurzać warzywa na krótko we wrzątku, tak aby nie utraciły cennych wartości.
6
Szczególną rolę w odżywianiu makrobiotycznym stanowi przeżuwanie pokarmu. Zasadowy odczyn śliny bierze udział we wstępnym trawieniu węglowodanów i jeśli proces ten przebiegnie zbyt szybko i niedokładnie, może dojść do zakwaszenia organizmu. Poświęćmy więc jedzeniu sporo czasu i uważnie przeżuwajmy każdy pojedynczy kęs.
7
Składniki diety nie są określone dokładnie i każdy może tak naprawdę dostosować je do swoich potrzeb i stylu życia.
8
Dieta zmienia się też w zależności od pory roku. Zimą musimy rozgrzewać organizm stosując więcej ostrych przypraw, zjadając większą ilość ryb i orzechów. Wiosna osładzamy dietę miodem i słodką marchwią. Latem natomiast skupiamy się na lekkich warzywach i owocach, takich jak ogórki i arbuzy. Jesień to czas na jabłka i miękkie brzoskwinie. Słowem, należy obserwować naturę i żywić się zgodnie z jej cyklem. Pamiętajmy o sezonowości i strefie klimatycznej, w której żyjemy i odżywiajmy się tym, co w tej chwili jest dostępne.
Strona 1 z 2

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane