znaczki pocztowe

Jak kolekcjonować znaczki?

Hobby polegające na kolekcjonowaniu znaczków pocztowych jest tak stare jak same znaczki. Zajmują się nim rzesze ludzi i jest to hobby, które będąc z początku niewinną zabawą nie wymagającą wiele czasu i środków, może przerodzić się w całkiem poważną działalność na niwie filatelistyki. Trzeba pamiętać, że o ile współczesny znaczek, który przyklejamy do pocztówki ma stosunkowo niewielką wartość, bo jest to po prostu wartość nominalna, to stare znaczki, o wartości historycznej, mogą osiągać zawrotne sumy na aukcjach i są traktowane na równi z innymi kategoriami reprezentującymi historię sztuki, jak malarstwo czy antyczne meble. Jak zatem rozpocząć przygodę z filatelistyką?
1
Chyba można założyć, że skoro interesuje cię kolekcjonowanie znaczków pocztowych, posiadasz już pewnie jakiś zaczątek kolekcji. Teraz więc przygotuj sobie niezbędne akcesoria:
2
Klaser. Znaczki nie wymagają przechowywania w jakimś szczególnym opakowaniu. Może to być zwykła koperta. Ale jednak najlepiej będą się prezentowały i najbezpieczniejsze będą w specjalnym klaserze, w którym znaczki umieszcza się za paseczkami przezroczystej folii. Można je nabyć w specjalnych sklepach dla kolekcjonerów, ale można je również znaleźć w sklepach i hurtowniach papierniczych lub na aukcjach internetowych.
3
Lupa. Na początek wystarczy zwykłe szkło powiększające. Znaczki bywają bardzo małe, a nawet na tych nieco większych szczegóły rysunku lub maleńkie litery mogą być trudne do odczytania. Dlatego warto zaopatrzyć się w to proste i stosunkowo niedrogie narzędzie. Nawet takie z podświetleniem kosztują zaledwie kilkanaście złotych.
4
Pęseta (szczypczyki). Kolejne niedrogie, ale bardzo przydatne narzędzie. Możesz kupić w specjalistycznym sklepie dla kolekcjonerów, ale znajdziesz też praktycznie w każdej drogerii za kilka złotych. Ważne, żeby miała zaokrąglone kocówki, które nie uszkodzą delikatnej materii znaczka. Dzięki niej dużo szybciej i łatwiej będzie ci umieszczać znaczki w klaserze tak, żeby nie pognieść ich i nie pobrudzić.
5
Wiedza teoretyczna. Na początek warto nawiązać kontakt z doświadczonymi kolekcjonerami, którzy doradzą, podpowiedzą lub zainspirują do konkretnych poszukiwań filatelistycznych. Warto w związku z tym odwiedzać różnorodne wystawy znaczków organizowane prze muzea, domy kultury czy inne instytucje kulturalne. W takich miejscach można też zaopatrzyć się w ciekawe lektury dotyczące filatelistyki. Czasem kolekcjonerów znaczków można spotkać na pchlich targach. A najlepiej byłoby odwiedzać spotkania filatelistów organizowane lokalnie. Nawiązane tam kontakty mogą przyczynić się do powstania imponującej kolekcji filatelistycznej.
6
W poszukiwaniu kontaktów z innymi kolekcjonerami, oczywiście nie można zapomnieć o Internecie. Zaledwie kilka kliknięć i otwiera się olbrzymia oferta stron poświęconych znaczkom.
Strona 1 z 2

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

psurminska
12.12.2012
Mam do sprzedania klaser ze znaczkami, jest to kolekcja moja i mojego Dziadka, oddam w drobie ręce za rozsądną cene, jeżeli ktoś byłby zainteresowany prosze o kontakt meilowy wysyłam zdjecia pojedenczych znaczków, psurminska@wp.pl