pocztówki

Jak zbierać pocztówki?

Deltiologia lub filokartystyka to nazwa hobby, które polega na zbieraniu pocztówek. Jest to „łatwe w obsłudze” i wdzięczne hobby. Nie wymaga dużych nakładów finansowych, jak np. kolekcjonowanie malarstwa, nie wymaga specjalistycznego sprzętu. A jednak stanowi bardzo miłe zajęcie, które może dać wiele satysfakcji oraz sprawić, że dość monotonne życie wypełnią nowe, ciekawe wydarzenia i spotkania. Jak więc zabrać się za uprawianie tego hobby?
1
Zawęź obszar tematyczny. Jak wiadomo, tematyka pocztówek jest przeogromna. Obejmuje praktycznie wszystkie dziedziny życia, sztuki, kultury, natury. Nie sztuką jest zgromadzić potężną kolekcję pocztówek na każdy temat. Dlatego przede wszystkim należy zawęzić obszar zainteresowań. Im bardziej wyselekcjonowana dziedzina, tym kolekcja będzie cenniejsza. Najcenniejsze są pocztówki stare lub te, które tworzą całe serie. Np. jeden ze światowych rekordzistów w deltiologii zebrał kilkadziesiąt tysięcy pocztówek reklamujących papierosy.
2
Zbierz materiał do kolekcji. Jeśli planujesz zbieranie nowych pocztówek, kolekcję możesz powiększać poprzez przechowywanie kartek otrzymanych od innych osób, samodzielne kupowanie kartek podczas wszelkich podróży, wystaw, imprez turystycznych, można też poprosić znajomych o kupno pocztówek na dany temat podczas ich podróży.
Jeśli decydujesz się na zbieranie dużo bardziej wartościowych starych pocztówek, powinieneś odwiedzać antykwariaty, pchle targi, giełdy i zaglądać na aukcje internetowe.
Bardzo dobrym sposobem powiększania kolekcji jest wymiana pocztówek z innymi kolekcjonerami. Aby nawiązać z nimi kontakty wystarczy poszukać w Internecie i wejść choćby na taką stronę:
http://pocztowki.toplista.pl/
3
Narzędzia. Nie potrzebujesz praktycznie żadnych szczególnych narzędzi. Na początek wystarczy karton lub trochę miejsca w szufladzie. Niektórzy trzymają pocztówki w albumach do zdjęć.
4
Postcrossing. Jeśli interesuje cię zbieranie kartek pocztowych i znasz język angielski, to może warto, żebyś zainteresował się tzw. postcrossingiem. Jest to projekt pozwalający wysyłać i otrzymywać kartki pocztowe z całego świata. Aby wziąć w nim udział należy zarejestrować się na międzynarodowej stronie postcrossingu, następnie uzupełnić swój profil i zgłosić się po adres (gdzieś na świecie), pod który następnie wyślesz pocztówkę wypisaną po angielsku. Potem już tylko trzeba czekać, aż ktoś z drugiego końca świata (nigdy nie wiesz skąd) przyśle kartkę do ciebie.
Strona 1 z 2

Podobne porady

Komentarze (5)

* Pola wymagane

bogdan
05.01.2016
Od dwóch lat zbieramw szelkiego rodzaju kartki pocztowe i jest ekstra.Każdą kartkę traktuję jak skarbi cieszę nią oczy.Pozdrawiam!
Misia
06.10.2014
Witam. Ja nadal bawię się w kolekcjonowanie. Jeśli jest ktoś chętny powiększyć moją kolekcję to proszę o maila a podam dane. Pozdrawiam
anitka992@op.pl
topielica
29.04.2013
Też swego czasu zbierałam ,teraz już niestety mało osób wysyła pocztówki -era sms i emaili wyparła tradycyjne pocztówki.Swoje trzymam w pudełku i jak narazie nie mam zamiaru ich oddawac nikomu.Pamiętam że w szkole robiliśmy na technice specjalne pudełka na drobnostki z pocztówek -fajna sprawa .
grazyna2
15.04.2013
Kiedyś zbierałam pocztówki. Zawężyłam je sobie tylko do miejsc w których byłam i do tych, które od kogoś otrzymałam z pozdrowieniami. To niesamowite ile ich mam. To cudowna pamiątka, kiedy sobie oglądam i wspominam.
Karolinas
23.10.2012
Moje pocztówki przechowuję w albumach na tzw. "karteczki" dla dzieci. Są one wymiarów idealnie pasujących na pocztówki a dostać można je w wielu sklepach papierniczych. Polecam takie mini klasery.