ekstrakt z wanilii

Jak zrobić ekstrakt waniliowy do celów kosmetycznych?

Aromat wanilii jest przepiękny, a dodatkowo cudownie łączy się z innymi zapachami, na przykład z cytrusami, miętą i zapachami pikantnych przypraw, i pięknie równoważy mieszanki zapachów. Żeby domowym sposobem wykonać olejek waniliowy, który potem wykorzystasz w produkcji wód toaletowych i innych domowych kosmetyków, odświeżaczy powietrza czy aromaterapii, najlepszą metodą będzie wykonanie ekstraktu na bazie alkoholu. Poniżej znajdziesz łatwy przepis na wykonanie takiego ekstraktu. Metoda ta nie jest czasochłonna, olejek jest stosunkowo tani, ale przede wszystkim masz pełną kontrolę nad jakością składników, z których go przygotujesz, a więc nad jakością ziaren wanilii i alkoholu (czy też wódki). Gotowe olejki dostępne w sklepach są nieco bardziej skoncentrowane, ale używając wysokiej jakości wanilii osiągniesz aromat ekstraktu, który jakością nawet przewyższy sklepowe odpowiedniki.
P

* Czysta, wysterylizowana butelka z nakrętką, z ciemnego szkła, o pojemności 250ml
* 220-250ml wódki (nie musi być specjalnie wysokogatunkowa)
* 4-5 świeżych, dobrej jakości lasek wanilii – najlepiej jeśli laska ma minimum 15cm długości; powinna też mieć jednolity ciemny kolor
* Kawałek materiału do odcedzenia (może być np. gaza albo zwykły kawałek bawełny)

1
Ostrożnie rozetnij każdą laskę wanilii wzdłuż, a następnie potnij je na kawałki (każdy ok. 2cm długości).
2
Włóż pocięte kawałki do butelki.
3
Zalej wanilię wódką, ale w takiej ilości, która umożliwi zmieszanie składników na zasadzie wstrząsania butelką.
4
Mocno zakręć i odstaw miksturę w ciemne miejsce na 30 dni. Codziennie potrząsaj butelką, żeby zawartość dobrze się wymieszała.
5
Przecedź miksturę przez materiał. Być może trzeba będzie przecedzić całość kilka razy. Chodzi o to, żeby uzyskać maksymalnie czysty płyn bez żadnych osadów.
6
Ponownie umieść ekstrakt w butelce z ciemnego szkła i szczelnie zakręć.
?

Wskazówki
* Jeśli intensywność ekstraktu nie jest według ciebie wystarczająca, następnym razem zmień proporcje – dodaj więcej wanilii. Lub odejmij, jeśli z kolei jest zbyt intensywna.
* Jeśli 250ml olejku to za mało, możesz oczywiście zwiększyć ilość składników. Możesz np. umieścić wanilię bezpośrednio w 750ml butelce wódki (uprzednio odlewając z niej tyle, żeby zmieścić laski wanilii i żeby dawało się zamieszać miksturę), a po 30 dniach, po przecedzeniu wlać do kilku mniejszych brązowych buteleczek (dzięki temu zapas nie będzie wietrzał).

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane