olejki eteryczne

Jak zrobić olejek?

Jak co roku, latem wyrasta mnóstwo świeżych, aromatycznych ziół i roślin, które można znakomicie wykorzystać w domowym przemyśle kosmetycznym. Warto rozejrzeć się wokoło po ogrodzie czy łące. Wiele ziół i kwiatów może wzbogacić aromatem wykonywane w domu perfumy, odświeżacze czy też produkty do aromaterapii. Sposób jest bardzo prosty, a przygotowanie aromatycznych ekstraktów daje wiele przyjemności, no i tanie składniki do naszych pachnideł.
P

* Czysta, wysterylizowana butelka z nakrętką
* Rozdrobnione świeże zioła w takiej ilości, żeby wypełniły szklany pojemnik do połowy (można też zamiast świeżych użyć ziół suszonych, co dodatkowo wzmocni intensywność ekstraktu)
* Czysta, nie aromatyzowana wódka 80% lub alkohol przemysłowy
* Drobne sitko, gaza lub papierowy filtr do odcedzenia płynu
* Moździerz

1
W moździerzu potłucz i rozdrobnij świeże zioła tak, aby w sposób naturalny zaczęły uwalniać swoje olejki aromatyczne. Jeśli nie masz moździerza, może to być inne narzędzie, choćby tłuczek do mięsa i drewniana deska
2
Umieść zioła w szklanym pojemniku wypełniając go do połowy.
3
Zalej alkoholem w takiej ilości, żeby pozostało miejsce pozwalające na zmieszanie składników za pomocą wstrząsania.
4
Odstaw w chłodne, suche, ciemne miejsce na 30 dni. Codziennie mieszaj zawartość butelki.
5
Po 30 dniach bardzo dokładnie odcedź miksturę, żeby nie pozostały żadne osady. Będzie to miało znaczenie, jeśli np. planujesz przygotować na bazie tego ekstraktu perfumy w spray’u. Nie odcedzone drobinki roślin mogą później zapychać spryskiwacz.
6
Wyciągu mażesz zacząć używać już teraz, ale jeśli wolisz uzyskać jeszcze bardziej skoncentrowany zapach, powtórz cały proces raz lub dwa, tzn. do gotowego wyciągu znów dodaj świeżych (bądź suszonych) ziół, odstaw na 30 dni i codziennie dokładnie mieszaj, itd.
7
Po 3 cyklach wyciąg powinien już osiągnąć optymalny poziom skoncentrowania. Możesz go teraz wykorzystywać do produkcji perfum, wód kolońskich, balsamów do ciała, toników, odświeżaczy powietrza lub tkanin, produktów do mycia, do aromaterapii, i do wielu, wielu innych
8
Termin ważności takiego wyciągu jest praktycznie nieograniczony, jakkolwiek trzymaj butelkę szczelnie zamkniętą, żeby zapach się zbyt szybko nie ulotnił. Przechowuj ją w chłodnym i ciemnym miejscu. Najlepiej, jeśli produkt końcowy przelejesz do butelki z ciemnego szkła.
?

Wskazówki
* Tym sposobem możesz przygotować wyciągi wszelkich intensywnie pachnących roślin np. kwiatów bzu, lawendy, goździka, jaśminu, rumianku, mięty, tymianku, itd. Upewnij się jednak, że są to rośliny bezpieczne do celów kosmetycznych czy aromaterapeutycznych (zależy do czego chcesz je wykorzystać). W tym celu poradź się farmaceuty albo po prostu posurfuj po Internecie.

!

Uwaga!
* Jeśli do przygotowania wyciągu użyłeś alkoholu przemysłowego, zwróć szczególną uwagę, żeby nikt go przez przypadek nie spożył.
* Schowaj produkt przed dziećmi.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

yyyy
04.08.2014
Autor chyba nie wie czym jest OLEJEK miętowy a EKSTRAKT z mięty.
Krupeczka
19.05.2014
Tytuł receptury jest o olejku, a w składzie o tym ani słowa. Jak można rozumieć ten przepis?