choroba Alzheimera

Jak opiekować się chorym na Alzheimera?

Choroba Alzheimera staje się powoli chorobą cywilizacyjną i dotyka coraz większe grono starszych osób. To bardzo trudne doświadczenie zarówno dla samych chorych jak i ich rodzin. Jeśli dotyka was ten problem przeczytajcie kilka porad dotyczących tej choroby. Opisuję jak sobie radzić z zaburzeniami po to by polepszyć jakość życia chorego jak i jego rodziny.
1
Osoba z chorobą Alzheimera powinna mieć swoje stałe miejsca i rytuały, które pozwolą jej się poczuć bezpiecznie. Dlatego też spróbuj zapewnić osobie, którą się opiekujesz taką przestrzeń. Jeśli masz pomysł zabrać starszą osobę do swojego domu, z mieszkania, w którym była przez wiele lat bardzo dobrze przemyśl ten pomysł. Takie rozwiązania są bardzo trudne dla wszystkich starszych osób, a dla człowieka, który ma tak duże problemy z pamięcią i funkcjami poznawczymi przeniesienie się do zupełnie innej rzeczywistości może być bardzo traumatyczne. Ważnym elementem organizacji przestrzeni jest wygodne łóżko (z materacem przeciwodleżynowym, jeśli osoba chora nie wstaje) oraz mała pufa, na której można wyciągnąć nogi, co polepsza krążenie krwi. Ważne by w otoczeniu chorego było wiele przedmiotów, które on zna i lubi. To mogą być drobiazgi: zdjęcia, kubek, lampka, pamiątki. Takie przedmioty zapewnią mu większe poczucie stabilności i spokoju.
2
Jeśli osoba chora mieszka u ciebie, pomyśl o zasłonięciu wszelkich kabli i kantów. Osoby z chorobą Alzheimera mają wiele problemów z koordynacją ruchową, dlatego musimy spróbować stworzyć jak najbardziej przyjazną dla nich przestrzeń. Jeśli chory raz się przewróci, zapewne zrezygnuje z wędrówek po mieszkaniu i stanie się mimowolnym więźniem łóżka. Nie powinniśmy do tego dopuścić. Dobrze jest zamienić wykładziny na posadzkę antypoślizgową, która zminimalizuje ryzyko upadku osoby, którą się opiekujemy.
3
Starajmy się przez jak najdłuższy czas zapewnić choremu możliwość samodzielnego wykonywania codziennych czynności. Stosujmy plastikowe podkładki pod talerze, które mogą się ześlizgnąć choremu, sztućce z grubymi rączkami będą dla chorych poręczniejsze, a jeśli to jest niemożliwe i chory je rękoma, trzeba mu na to pozwolić, ponieważ jest to ostatni bastion jego niezależności. Tutaj reguły kultury muszą być przekroczone. Ważniejsze jest dobre samopoczucie i niezależność osoby chorej.
?

Wskazówki
* Z pewnością możecie odnaleźć pomoc w istniejących w wielu istniejących stowarzyszeniach alzheimerowskich, które organizują dyżury lekarzy psychiatrów i neurologów, a często także dzienne zajęcia usprawniające dla osób z tym zaburzeniem.
Ważne jest by wasze życie, życie opiekunów osób z chorobą Alzheimera nie było skupione jedynie wokół opieki i choroby. To sprawi, że szybko się wypalicie i nie będziecie w stanie dłużej pomagać choremu. Skorzystajcie czasem z pomocy wolontariusza lub kogoś z rodziny, kto zastąpi was, byście poszli do kina, na romantyczną kolację czy na basen. To bardzo ważne dla was i dla osoby, którą się opiekujecie.

!

Uwaga!
* Niestety nie ma żadnych leków, które leczyłyby chorobę Alzheimera, można jednak stosować lekarstwa działające objawowo.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

choroba alzheimera
Panie w basenie
opieka nad chorym na Alzheimera

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane