pierwsza miesiączka

Jak powiedzieć córce o miesiączce?

Pierwsza miesiączka to szczególna chwila w życiu każdej kobiety. Dziewczynki dobrze przygotowane i świadome, jakie many zachodzą w ciele w okresie dojrzewania, zareagują spokojnie, a być może nawet radośnie. Dziewczynki, z którymi nie rozmawiało się o dojrzewaniu najprawdopodobniej odczują szok i lekkie przerażenie. Niezależnie jednak od tego, jaki model wychowania panuje w naszym domu, teraz nadchodzi chwila gdy musimy wykazać się matczyna opieką i wsparciem.
1
Dziewczynki zaczynają miesiączkować między dziewiątym, a szesnastym rokiem życia. Różnice wieku są więc całkiem spore i jeśli nasza córka zaczyna się niepokoić, że jako jedna z ostatnich nie miała jeszcze „tego dnia” lub przeciwnie, że żadna z koleżanek nie wie jeszcze co to takiego miesiączka, a ona już ją dostała, twoim zadaniem jest uspokojenie dziecka. Usiądźcie wspólnie i podyskutujcie spokojnie na temat fizjologii kobiety, postaraj się wytłumaczyć sprawę jak najprzystępniej, tak aby wasza rozmowa nie przypominała lekcji biologii.
2
Gdy twoje dziecko przybiegnie zawstydzone i powie, że coś się dzieje, przede wszystkim, zadbaj o to aby nie czuła, że zrobiła coś złego. Pogratuluj młodej kobiecie przekroczenia progu kobiecości, a następnie wytłumacz co powinna teraz zrobić. Daj jej też podpaskę i poczekaj, aż będzie gotowa na rozmowę.
3
W czasie dyskusji poruszcie temat używania podpasek i tamponów. Wytłumacz też córce, że jej pierwsze okresy nie będą regularne, a krwawienie może mieć różne natężenie, dzięki takim informacjom nie będzie się martwić, gdy następny okres dostanie swoim zdaniem zbyt szybko lub zbyt późno.
4
Porozmawiajcie też o pierwszej wizycie u ginekologa, która powinna odbyć się właśnie po pierwszej miesiączce. Ustalcie, że wspólnie wybierzecie specjalistę – najlepiej kobietę, do której udacie się razem. Możesz też opowiedzieć jak mniej więcej taka wizyta przebiega i w ten sposób uspokoić młodą kobietę.
5
Na koniec uczcijcie ten wyjątkowy dzień w babskim gronie. Wybierzcie się do kina i na lody, nie rozmawiając już koniecznie o okresie, ale po prostu spędzając wspólnie przyjemny czas. Takie szczere rozmowy i wspólne świętowanie, sprawią, że córka poczuje się dumna i wyjątkowa, ponieważ zrozumie, że miesiączka nie jest niczym złym, a wręcz przeciwnie, świadczy o jej dojrzałości. Dodatkowo wspólnie spędzony czas z pewnością was zbliży do siebie, a to jest najcenniejsze i daje nadzieję na to, że w przyszłości twoje dziecko również będzie zwracało się do ciebie w trudnych sytuacjach.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

telefon komórkowy dla dziecka
tampony vs. podpaski
Jak pomóc nastolatkowi uwierzyć w siebie

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane