niska samoocena

Jak podnieść samoocenę dziecka?

Okres dojrzewania jest niezwykle trudny i sprzyja powstawaniu kompleksów, a tych już nie tak łatwo się pozbyć i potrafią uniemożliwić prowadzenie normalnego życia. W czasie dorastania ciało zmienia proporcje, a twarz pokrywa się trądzikiem. Jeśli dojdą to tego problemy z nauką i dokuczanie najbliższych, kompleksy mogą przerosnąć młodego człowieka, a on sam zamyka się w sobie, co nie daje mu najlepszej pozycji do startu w dorosłe życie.
1
Jeśli problem dotyczy wyglądu dziecka, co wbrew pozorom jest bardzo ważne zarówno dla chłopców jak i dziewczynek, powinniśmy usiąść i wytłumaczyć, że zmiany w wyglądzie powiązane są z okresem dojrzewania i niedługo się nie będą już tak drastyczne. Zaznaczmy też, że to, co nastolatkowi wydaje się bardzo widoczne (np. za długie ręce lub pryszcz na brodzie), w rzeczywistości nie jest tak łatwo dostrzegalne.
2
Możemy też pomóc nastolatkowi, dając mu rady odnośnie pielęgnacji cery, a w razie potrzeby zabierając do dermatologa. Nie mówmy mu jednak przy tym „Och, ale masz twarz obsypaną wypryskami, chodź coś z tym zrobimy!”. Dopiero jeśli nastolatek sam zarzeka, że „wygląda okropnie” zaproponujmy, że jeśli chce, możecie wybrać się do specjalisty.
3
Pomóż dziecku w rozwoju jego talentów i zainteresowań. Nawet jeśli uważasz, że nie jest najlepszym aktorem, nie mów mu tego i wytrwale uczęszczaj na spektakle, po których składaj szczere gratulacje. Dla dziecka bardzo ważne jest wsparcie rodzica we wszystkim co robi, więc nie żałujmy mu go.
4
Postaraj się spędzać z nastolatkiem sporo czasu, nawet jeśli często powtarza „no mamo, już nie jestem dzieckiem”, z pewnością nie oprze się rodzinnej wyprawie do kina, czy aqua parku. Dojrzewanie to naprawdę trudny okres, nie pozostawiajmy więc dziecka wtedy samego sobie, bo mogą mu przyjść do głowy niespodziewane pomysły.
5
Z drugiej strony nie ograniczajmy go nadmiernie i pozwalajmy na pierwsze samodzielne kroki. Poczucie, że rodzice maja do niego zaufanie z pewnością podniesie jego samoocenę, a także poczucie odpowiedzialności za własną osobę. Narzucaj mu obowiązki, które musi wypełniać, ale dawaj też możliwość, aby mógł sam podjąć właściwą decyzję. Chodzenie za nastolatkiem i pilnowanie czy aby na pewno nie zapali papierosa z pewnością go przed tym nie uchroni, a sprawi jedynie, że będzie się lepiej ukrywał.
6
Pamiętaj, że także dziecko należy traktować z szacunkiem, nie oznacza to, że masz pozwolić sobie wejść na głowę, ale pozwól mu odczuć, że ono również ma coś do powiedzenia w kwestii własnego życia. Po udanej rozmowie powiedz dziecku jak dumna z niego jesteś i wybierzcie się na wspólne lody.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

tampony vs. podpaski

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane