Efektywna Nauka

Jak się uczyć efektywnie?

EwelajnEwelajn - specjalista Tipy.pl
Jak czytać oraz jak się skutecznie uczyć, aby zapamiętać na długie lata nowe informacje? Nauka do matury czy do egzaminu zwykle spędza sen z oczu wielu młodym ludziom. Postaraj się jednak wykorzystać maksymalnie czas przeznaczony na naukę, ucząc się szybko oraz efektywnie. Skorzystaj z poniższych porad i wskazówek a nauka przestanie być Twoim utrapieniem.
1
Przejrzyj tekst
Przed rozpoczęciem nauki przejrzyj tekst

Przejrzenie tekstu pozwoli Ci na stworzyć zarys problemu oraz zakres wiadomości, które należy zapamiętać.

Zapoznaj się z tytułem, śródtytułami oraz zdaniami, które rozpoczynają paragrafy. Zazwyczaj w tych miejscach znajdują się wszystkie, najważniejsze informacje. Reszta tekstu jest ich rozwinięciem oraz uzupełnieniem o drobniejsze szczegóły.

Zapoznaj się ze zdjęciami, tabelkami i wykresami. Przeanalizuj je dokładnie.

Przeczytaj wstęp oraz zakończenie tekstu, które często bywa podsumowaniem całości.
2
Pytania
Zastanów się nad problemem, postaw pytania

Po przeczytaniu wstępu, zakończenia, zapoznaniu się z ilustracjami oraz pobieżnym przeglądnięciu reszty tekstu, zadaj sobie pytania, na które spodziewasz się odnaleźć odpowiedź w tekście. Spisz te pytania na kartce. Podczas kolejnego, dokładnego czytania, Twój mózg będzie nakierowany na odnalezienie odpowiedzi dzięki czemu szybciej je zapamiętasz. Wiedza o tym, czego się jeszcze nie wie to już połowa sukcesu!

Zastanów się co jest celem lektury. Jeśli tytuł jest “szybka i skuteczna nauka” oznacza to że po przeczytaniu jej powinieneś znać odpowiedź na pytanie “jak się uczyć szybko i efektywnie?”.

Pytania są najważniejsze. Im więcej będziesz zadawać pytań, tym więcej się nauczysz. Zmień na pytania każdy rozdział, podrozdział, oraz podpis pod ilustracją.

Bardzo ważne jest rozumienie tekstu czytanego. Jeśli nie znasz jakiegoś słowa, lub nie jesteś pewien jego znaczenia, sprawdź je w słowniku. Jedno słowo może zmienić znaczenie całego zdania.
3
Zapisz Pytania
Czytając tekst szukaj odpowiedzi na postawione pytania

Połóż przed sobą kartkę z pytaniami i zacznij czytać. Czytaj w taki sposób aby odnaleźć odpowiedzi na wszystkie zadane pytania. Jeśli w trakcie czytania coś okaże się dla ciebie niejasne lub podana informacja będzie według Ciebie niekompletna, poszukaj dodatkowych wiadomości na ten temat w innych książkach lub w Internecie.

Pamiętaj, stale zadawaj pytania: “dlaczego?”, “jak?”, “w jaki sposób?”.

Wszystkie dodatkowe pytania, które wynikły w trakcie dokładnego czytania dopisz do swojej kartki z pytaniami.
4
Podsumowanie Wiedzy
Po dokładnym przeczytaniu tekstu oraz odnalezieniu odpowiedzi na wszystkie pytania

Nadeszła pora na sprawdzenie jak dobrze rozumiesz tekst oraz jak dużo informacji pozostało w Twojej głowie.

Weź do ręki karteczkę z pytaniami oraz bez zaglądania do notatek oraz książki, postaraj się na nie odpowiedzieć. Mów na głos. Jeśli nie pamiętasz odpowiedzi na zadane pytanie, poszukaj jeszcze raz odpowiedzi. Staraj się tak zadawać sobie pytania, aby rozbudzić w sobie pragnienie poznania na nie odpowiedzi.
5
Podsumowanie Nauki
Co się nauczyłeś?

Podsumowanie nauki:

* Powiedz czego dotyczy tekst oraz czego dotyczy główny problem.
* W jaki sposób możesz opowiedzieć treść tego tekstu innej osobie, aby wzbudzić jej zainteresowanie?
* Zastanów się czy po przeczytanej lekturze zmienił się Twój pogląd w jakimś temacie? Co ta da Ci ta wiedza i jak możesz ją wykorzystać w przyszłości?

Jeśli tylko masz taką możliwość, staraj się wykorzystywać jak najczęściej nabytą wiedzę w praktyce!
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Dłonie
książka
nauka do egzaminu

Podobne porady

Komentarze (6)

* Pola wymagane

dawda
25.01.2011
Tak te programy i aukcje to se wsadź w dupę naciągaczu jeden!!!!! Lepiej już na amfie niż zmarnować kasę!!!
ziom
19.09.2010
dajcie wreszcie tylko 3 punkty i krótkie plis w was ma nadzieja nie moge
lola
25.01.2009
tak myślisz? w sumie wybieram się niedługo bo potrzebuję zwolnienie zapytać przy okazji nie zaszkodzi :))
lola
25.01.2009
a co lepszego niby przepisze mi lekarz? pewnie mnie wyśmieje albo odeśle do hipermarketu :))
lola
24.01.2009
a mi mamusia kupiła w tym roku tabletki sesja na koncentrację :)) zobaczymy jak się sprawdzą :)) brał ktoś z was kiedyś?
lola
23.01.2009
no, niezły artykuł trzeba przyznać :) ale chyba czysto teoretyczny :) no chyba że ktoś jest nienormalny:)) ja tam wolę się po ludzku uczyć - książki, notatki i tak dalej, wiecie :) jeszcze jakaś niezła kawunia i na efekty nie narzekam :)