Nastolatka

Jak poradzić sobie z dzieckiem w okresie dojrzewania?

Każde dziecko w końcu zmieni się w nastolatka. Przejdzie w okres dojrzewania; zmian psychicznych i fizycznych. Wraz z upływem czasu może domagać się większej samodzielności i niezależności. W okresie dojrzewania nastolatek może stać się w stosunku do nas opryskliwy, arogancki; zwiększy się prawdopodobnie dystans między rodzicami a dzieckiem. Na plan pierwszy wysuną się relacje ze znajomymi. Nastolatek zaczyna wówczas chodzić własnymi ścieżkami. Okres wkraczania w dorosłe życie to również okres poszukiwania własnej tożsamości. Powinniśmy wtedy wspomóc dziecko, wykazać empatię i pokazać mu, że staramy się je zrozumieć. Niestety nie jesteśmy w stanie całkowicie uniknąć konfliktów i kłótni. Poniżej przedstawiamy jak pomóc dziecku przejść przez okres dojrzewania.
1
Starajmy się unikać nadmiernej kontroli i nadopiekuńczości. Dając dziecku większą swobodę podejmowania decyzji przygotowujemy go większej samodzielności i do dorosłego życia. Oczywiście nie możemy przesadzić z wolnością – dziecko nie może robić wszystkiego, co mu się żywnie podoba. Narażamy nasze dziecko wówczas na niebezpieczeństwo, a poza tym bez naszego wsparcia może poczuć się ono czasem samotne.
2
Nie krytykujmy zbyt często i niepotrzebnie zachowania nastolatka. Unikajmy nadmiernego osądzania, pouczania, moralizowania, szczególnie w obecności jego rówieśników czy innych członków rodziny. Może to odnieść skutek odwrotny od zamierzonego.
3
Słuchajmy uważnie naszego dziecka, ponieważ naprawdę tego potrzebuje. Uczucia i potrzeby dziecka traktujmy poważnie. W przypadku, kiedy dojdzie do kłótni spróbujcie spokojnie znaleźć satysfakcjonujące rozwiązania dla obu stron. Możesz również porozmawiać z dzieckiem o swoim okresie dojrzewania; pozwala to zbliżyć się do dziecka i wzajemnie zrozumieć swoje potrzeby. Dodatkowo możemy porozmawiać o emocjonalnych i fizycznych zmianach, które przechodzi.
4
Okazujmy dziecku naszą miłość (na przykład poprzez przytulanie) i zapewniajmy o naszej miłości. Wbrew pozorom dziecko potrzebuje naszego wsparcia.
5
Dawajmy przykład dziecku, poprzez własne zachowanie.
6
Najlepiej gromadzić życiowe doświadczenie i uczyć się na własnych błędach – pozwólmy na to dziecku; niech samo przekona się o skutkach określonych zachowań.
7
Doceniajmy zalety i talent naszego dziecka – czasami dorastające dziecko potrzebuje dowartościowania i naszego wsparcia. Pokażmy mu, że w niego wierzymy i jesteśmy z niego dumni.
8
Spróbujmy regularnie spędzać z dzieckiem trochę czasu, np. wspólne jedzenie śniadań czy obiadów, oglądanie filmów.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Dziecko przeklina
marihuana
Dzieci

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane