Oszczędność

Jak wybrać lokatę bankową?

Mamy trochę pieniędzy, które chcemy odłożyć. Nie podoba nam się, iż leżą one na koncie i nie pracują. Postanawiamy założyć lokatę. Jednak tu może pojawić się problem. Jaką lokatę powinniśmy wybrać? Ofert jest mnóstwo, banki kuszą nas różnymi reklamami. Poniżej przedstawiamy na co należy zwrócić uwagę, by wybrać najlepszą dla nas lokatę.
1
Na początku powinniśmy zwrócić uwagę na oprocentowanie. To najważniejsza rzecz przy wyborze lokaty. Musi być ono większe niż obecna inflacja, czyli procentowy poziom utraty wartości pieniądza w czasie. Jeśli przykładowo, założymy lokatę roczną oprocentowaną na 2,5% a inflacja wynosi 3%, oznacza to, iż realnie nie zarobimy a stracimy na naszych środkach 0,5%. Porównując oprocentowanie lokat, warto też pamiętać o podatku „Belki”. W przypadku lokat z kapitalizacją dzienną oprocentowanie lokaty, to faktyczna wartość lokaty netto. Nie płacimy bowiem podatku „Belki”. W przypadku lokat z kapitalizacją miesięczną, wartość oprocentowania należy pomnożyć razy 0,81 (bo odejmujemy podatek 19%). Wtedy dopiero dowiemy się, ile wynosi faktyczne oprocentowanie naszej lokaty, już po odjęciu podatku.
2
Kolejną rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę jest kapitalizacja. Jak duże ma znaczenie, widać przy obliczaniu oprocentowania. Najbardziej opłacalna jest ta, która następuje jak najczęściej. Dlaczego? Ponieważ każdego dnia pracuje dla nas coraz więcej pieniędzy. Łatwo zauważyć, że jest to najbardziej korzystne rozwiązanie.
3
Następnie spójrzmy na czas trwania. Wiadomo, że im dłuższy termin lokaty, tym wyższe oprocentowanie. Warto jednak, nie zapędzać się z zamrażaniem środków dla dodatkowych paru setnych procenta zysków. Bardzo często okazuje się to nieopłacalne.
4
Zakładając lokatę, warto też brać pod uwagę stopy procentowe, ustalane przez Radę Polityki Pieniężnej. Im wyższe, tym wyższe oprocentowanie lokat, ale też kredytów. Im niższe, tym mniej płacimy za kredyt, ale też mniej zarabiamy. Jeśli stopy są niskie, to oznaka, że w perspektywie najbliższego roku lub dwóch będą rosły. Warto, więc zakładać lokaty na krótki termin, bowiem następne oferowane przez banki, będą oprocentowane wyżej. Jeśli stopy są bardzo wysokie, warto założyć lokatę długoterminową, bo gdy zaczną spadać nie dostaniemy tak samo dobrej oferty od banku.
5
Dowiedzmy się, czy istnieje możliwość wcześniejszego wyjścia. Zakładając lokatę, warto też pamiętać o tym, by dowiedzieć się, co jeśli będziemy nagle potrzebować naszych środków. Wiele banków zabiera nam wtedy całość odsetek, inne określają okres, po którym odsetki są wypłacane. Wybierając lokatę, warto wybrać opcję, która daje nam prawo zachowania odsetek nawet w przypadku wcześniejszej likwidacji lokaty. Dzięki temu po pół roku nie stracimy odsetek z lokaty założonej na rok, z której musieliśmy zrezygnować wcześniej.
Strona 1 z 2

Komentarze (4)

* Pola wymagane

joannawitt90
28.06.2015
Przyłączam się do tych co nie są za lokatami. Sama nie mam żadnej. Też inwestuję na rynku walutowym, gram na forexie na platformie mforex.pl, bo tam uczyłam się na demo, ale koleżanka wybrała MM i też sobie chwali. Trochę już zarobiłam na giełdzie a zysk zainwestowałam w grunty
zofiamarek74
23.05.2015
Też nie jestem zwolennikiem lokat, ale sama mam jedną - tak na czarną godzinę, ale większość oszczędności inwestuję w akcje. Też gram na mforexie.pl ze względu na wygodny model ECN. Wcześniej inwestowałam na forexie w modelu MM, ale teraz chyba jest lepiej, można więcej zarobić na tych samych inwestyjach
adam_zago
21.05.2015
ja nie polecam żadnej lokaty bankowej, bo na lokatach zarabia tylko bank, wolę sam zarabiać ze swoich pieniędzy i inwestuję też na mforexie.pl na rynku walutowym. W dzisiejszych czasach to się opłaca.
ja_kowa
19.05.2015
Lokaty może i były dobre jak nie było dostępu do rynków międzybankowych i różnych metod inwestowania. Zamiast lokaty w obecnych czasach przy odrobinie poświęcenia warto pokusić się o lepsze zabezpieczenie swoich finansów. Ja inwestuję na forexie, działam na platformie mforex.pl przede wszystkim w surowcach i walutach i nieźle mi to idzie