walka z rakiem

Jak pomóc choremu na raka? Program Simontona

Czynnik psychiczny jest niezwykle istotny w walce z rakiem. Jeśli blisko nas jest osoba, która przechodzi przez bardzo ciężkie chwile, związane z rozpoznaniem choroby nowotworowej lub kolejnymi fazami leczenia powinniśmy pomyśleć o wsparciu psychologicznym dla siebie i dla osoby pacjenta. Program Simontona powstał właśnie po to by pomóc chorym i ich rodzinom w uporaniu się z ogromną ilością stresu i napięcia, powiązanego z różnymi etapami choroby nowotworowej. Poniżej przedstawiam wam kilka rad związanych z możliwością prywatnego wykorzystania elementów tej metody, a także kilka wskazówek dotyczących uzyskania bardziej systemowej pomocy.
1
W wielu polskich miastach istnieją Akademie Walki z Rakiem, które opierają się na programie Simontona, proponując osobom chorym wiele aktywności, które pomagają zebrać siły do walki z chorobą. Jeśli mieszkasz w wielkim mieście lub w jego pobliżu spróbuj dowiedzieć się gdzie można się udać, by uzyskać porady psychologa, onkologa, uczestniczyć w różnego typu warsztatach. Osoba chora nie powinna być zostawiona sama sobie. Badania pokazują, że brak wsparcia potęguje tempo choroby.
2
Jeśli natomiast sam chcesz zastosować niektóre techniki kompleksowej metody Simontona, która zakłada, że człowiek jest jednią psychofizyczną i odwołuje się do perspektywy cielesnej, duchowej i interpersonalnej w jego życiu, przeczytaj poniższe wskazówki. Terapeuci simontonowscy starają się konfrontować z każdą negatywną oznaką, z każdym uczuciem dyskomfortu dążąc do poznania jego źródeł i odróżnienia faktów od opinii. Ważne jest już samo ujawnienie lęków i negatywnych, sprzyjających chorobie myśli. Oczywiście nie chodzi tu o samooszukiwanie się, ale raczej o wspieranie zdrowych przekonań. Chory powinien mieć nadzieję, która jest oparta na ogromnej ilości pozytywnych przykładów osób, które przezwyciężyły chorobę. Powtarzanie zdrowych myśli sprzyja ich zakodowaniu się w psychice chorego i tym samym walce z nowotworem.
3
Ważne jest, by w każdej chwili chory dbał o siebie i swój życiowy komfort, liczy się tu i teraz. W życiu chorego tak jak w życiu każdego człowieka możliwe jest wszystko, to co złe, ale także to co dobre i skupiać się trzeba na tym co dobre, ponieważ odwrotna sytuacja powoduje marnowanie życiowej energii.
4
Można stosować wizualizacje, w których chory wyobraża sobie, a nawet rzeczywiście rysuje pokonywanie choroby przez jego organizm. Taki wizualny bodziec daje dodatkową siłę do walki z chorobą. Oprócz takich ćwiczeń ważne jest wpływanie na jak największą liczbę zmysłów, nie tylko podczas pracy terapeutycznej, ale także w czasie zabawy. Ważne, by przekonać chorego, że właśnie teraz powinien się śmiać i bawić. Osoby chore rezygnują z przyjemności i rozrywek, to wielki błąd. Pogrążając się w rozpaczy blokują swoje życiowe szanse.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

mammografia
ajurweda

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane