Nauka

Jak się skoncentrować na nauce?

EwelajnEwelajn - specjalista Tipy.pl
Nauka
1 z 8
Jak się skupić i skoncentrować na nauce? Jeśli masz kłopoty z koncentracją a nauka sprawia Ci trudności, poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które pomogą pozbierać rozbiegane myśli i skierować całą swoją uwagę na aktualnie wykonywaną czynność.

Umiejętność dobrej koncentracji uwagi jest nagrodą samą w sobie. Dzięki niej człowiek jest bardziej opanowany, mądrzejszy oraz dużo łatwiej przychodzi mu przystosowanie się do nowych warunków np. pracy. Elastyczność to dziś podstawa a elastyczność, to też umiejętność szybkiego uczenia się nowych rzeczy.
P

* odpowiednie miejsce do nauki

1
koncentrowanie się na nauce - krok 1
Wybierz miejsce do nauki

Jeśli znajdziesz dobre miejsce do nauki, nie zmieniaj go później zbyt często. W ten sposób Twój mózg zacznie po pewnym czasie kojarzyć dane miejsce wyłącznie z nauką, przez co łatwiej będzie Ci się skoncentrować na niej. Znajdź takie miejsce, gdzie można swobodnie rozłożyć materiały do nauki, ksera, kartki, notatki. Zastanów się czy łatwiej jest Ci się skoncentrować w kompletnej ciszy, czy przy różnych odgłosach w tle (odgłosy ulicy, śpiew ptaków, szum drzew, muzyka). Jakiekolwiek miejsce wybierzesz pamiętaj, że musi ono być dobrze oświetlone oraz na bieżąco wentylowane.

Pamiętaj, że miejsce, w którym się uczysz powinno służyć wyłącznie do nauki. Nie baw się tam, nie graj i nie wykonuj żadnych innych czynności niż nauka. Nie przetrzymuj tam również żadnych przedmiotów, oprócz materiałów do nauki, ponieważ mogłyby się rozpraszać.
2
Koncentracja na nauce
Wybierz godziny nauki

Każdy ma swój czas w przeciągu całego dnia, kiedy potrafi się łatwiej skoncentrować, jest bystrzejszy oraz bardziej pobudzony. Niektóre osoby łatwiej przyswajają wiedzę rano, inne wieczorem a część osób potrafi się uczyć wyłącznie w nocy. Określ ten czas u siebie oraz ucz się codziennie właśnie w tych godzinach. Staraj się nigdy nie zmieniać tego czasu.
3
koncentrowanie się na nauce - krok 3
Zaczynaj zawsze od początku

Myślenie o nadchodzącym ważnym sprawdzianie czy egzaminie, może doprowadzić do napadów paniki. Zacznij swoją naukę od zrobienia listy rzeczy których musisz się nauczyć. Podziel materiał na drobne zagadnienia i daj sobie dużo czasu na zapoznanie się z każdym z nich.
4
Koncentracja
Zminimalizuj zakłócenia

Na czas nauki wyłącz telefon, rozłącz się ze skrzynką pocztową, wyłącz komunikator internetowy oraz o ile to możliwe Internet. Włącz cicho muzykę, jeśli potrzebujesz jej do nauki. Jeśli potrafisz się skupić wyłącznie w całkowitej ciszy zainwestuj w stopery.
5
koncentrowanie się na nauce - krok 5
Techniki aktywnego czytania

Czytanie jest efektywnie wyłącznie wtedy, gdy zapamiętujesz przeczytane informacje, zatem po przeczytaniu części materiału zadawaj sobie jak najwięcej pytań oraz staraj się na nie na bieżąco odpowiadać. Przeczytaj część materiału, po czym go streść, nie patrząc przy tym do notatek. Mów na głos. Zapisuj wszystko czego nie rozumiesz lub nie do końca rozumiesz.
6
koncentrowanie się na nauce - krok 6
Różnorodność nauki

Ucz się jednego przedmiotu przez godzinę, zrób sobie przerwę po czym zacznij się uczyć czegoś innego. Dzięki zróżnicowaniu tematów nie będzie Ci się nudzić i będziesz mógł się uczyć dłużej. Jeżeli uznasz któryś z przedmiotów za nudny, ucz się go pomiędzy tymi dwoma, które uwielbiasz.
7
Koncentracja na nauce
Ucz się od deski do deski

Zachęcaj się i motywuj do ukończenia nauki konkretnego tematu. Ukończenie nauki paru ostatnich zagadnień jest bardzo ważną częścią wpływającą na rozwój dobrych nawyków nauki. Postanów zrobić coś co sprawi Ci przyjemność jednak dopiero wtedy, gdy nauczysz się już wszystkiego - od deski do deski. Nagrodą może być spotkanie ze znajomymi, pogawędka na GG, zdrowy batonik czy nawet cała noc na imprezie w mieście - cokolwiek sprawi Ci przyjemność.

Dobre nawyki uczenia się są czynnikiem, który oddziela bardzo dobrych uczniów od tych przeciętnych. Jest rzeczą naturalną brak chęci do nauki, zwłaszcza, jeśli pod ręką ma się kilka gier komputerowych, komunikator internetowy, przyjaciół do poplotkowania oraz TV. Należy pamiętać jednak, że te wszystkie rzeczy nie znikną w przeciągu paru godzin, więc najpierw najlepiej wziąć książkę do ręki i nauczyć się wymaganych tematów.
Strona 1 z 8

Powiązane porady

stres przed egzaminem
zapamiętywanie informacji
złe studia

Podobne porady

Komentarze (11)

* Pola wymagane

MarekS
06.02.2017
Ja podczas nauki na studiach, najbardziej opzytywnie zaskoczyłem się przy korzystaniu z rozwiązań niekonwencjonalnych, między innymi medytacji, hipnozy czy afirmacji do nauki. Sprawdziły się super.
Krycha
11.07.2016
Studiuję prawo i po przeprowadzce do nowego mieszkania miałam duży problem ze skupieniem na nauce. Myśli same odpływaly nie wiedzieć czemu. Okazało się, że budynek jest na jakichś żyłach wodnych. Nie bardzo wierzyłam w takie rzeczy, ale kupiłam odpromiennik do żył bio info od Creatosa i pomogło. Może to też jest jakaś rada na problemy z koncentracją?
Johny
22.05.2015
Mam podobną sytuację tak jak poniżej ktoś napisał komentarz z dnia 8.01.2015. Mój nauczyciel z zawodowych jest wredny. Robi takie sprawdziany że nikt z nich niema 3. a niemowiac juz o wyzszych ocenach. sa tylko nieliczne 2. tak dwie trzy osoby na 12 ludzi ma 2 średnio. reszta 1. sprawdziany takie żę nie masz prawa sie wyrobic w 45 minut. minimum 8 stron pisania. Co z tego że sie człowiek uczy kuje całymi dniami nawet inne przedmioty czesciowo olewa byleby z tych zawodowych jako wyjsc dobrze. U nas jest takie powiedzenie. Czy sie uczysz czy sie nieuczysz i tak bedziesz miał to 2. nie ma roznicy praktycznie czy ktos napisze wlasnymi słowami czy ktos da gotowca z zeszytu. sam tak zrobiłem ze napisałem w miare wlasnymi slowami ale ja i tak wszystko kuje z zeszytu. dostałęm 0 pkt za pytanie. potem napisałem gotowca. też zero pkt. mimo ze tak samo było w zeszycie.
za rok mam mature i powiem wam jedno bo owszem sa tez ludzie ktorzy totalnie to olewaja itp. ale nielubie jak ktos sie wypowiada a nie wie jak jest. typu ze młodzież sie nieuczy. ja całe dnie poswiecam na nauke i co ja z tego mam. nic z tego niemam. mam ludzi w klasie którzy sie naprawde starają uczą sie i tez nic z tego niemaja. wiec po co taka nauka. to tylko zniecheca ludzi do chodzenia do szkoly.
a w jaki sposob sie do nas odzywa to nawet nie bede komentował. Mowi cos jakas nowa rzecz i sie wydziera jak my tego mozemy niewiedziec. W domu potem nerwow niemoge opanowac
Tak to jest z tymi pozal sie boze magistrami dyrektorami. huj... warci. Mysla ze jak kase maja to sa nie wiem jakimis panami.
A jeszcze jedna kwestia. to że sie nieucze jestem len itp to to to ja codziennie slysze w domu. Tylko nikomu sie nei chce blizej przyjżec co sie w szkole dzieje.
Nauczycieli dyrektorow magistrow i hu.. wie kogo jeszcze wyslac do prawdziwej roboty na 8-12 godzin za 1500 miesiecznie. skurw... nieroby
glld
20.03.2015
nie musicie uczyc się w zamkniętym pokoju możecie ogladac teleiwzje i trzymać ksaiazke na konach najważniejsze żeby zraaz po przyjściu do domu otworzyć książki i zeszyty trzeba się uczyc kilka godzin dziennie trzeba być wytrwalym
pff
08.01.2015
Kończy się na tym, że szkoła gdzieś ma waszą naukę i poświęcenie niezliczonej ilości czasu na cholerne wkuwanie wszystkiego na blachę i jeżeli nie trafisz na fajnego nauczyciela, to jesteś w dupie.Ja w liceum potrafiłem wyrecytować książkę z Przedsiębiorczości, strona po stronie, wyjaśnić każde pojęcie, podać przykład i wiadomości z innych źródeł, a wiecie jakie miałem oceny z tego przedmiotu? Już wam mówię, na semestr kolejno: 3,3,3 i na koniec kolejno: 3,2,2.Najeżdżamy na młodzież, że nic się nie uczy, że szkoły nie lubi, że nic w życiu nie osiągnie, bo to lenie skończone, a nie zauważamy, że to nie uczniowie są tutaj problemem, tylko beznadziejni, niewykwalifikowani, samozwańczy pożal się boże magistry.Wiesz za mało? Lufa! Trochę wiesz, trochę nie wiesz? Czwóra na zachęte, masz szanse na 5 jak się postarasz! Wiesz wszystko? Jak tak możesz?! Dwa i siedź na dupie.Mniej więcej tak to wyglądało, znów jako przykład podałem mój ulubiony przedmiot sprzed kilku lat w liceum :) Normalne? To już zostawiam wam do oceny, ale tak właśnie wygląda dzisiejsza edukacja w szkole.
pati_99fox
14.04.2013
Bardzo przydatne
ava
28.12.2012
Sprawdzam wlasnie te rady
trq
16.08.2012
@dor
Mówisz w takim razie chyba o sobie, bo człowiek, który nie potrafi pisać w swoim ojczystym języku, w moim mniemaniu nie jest specjalnie inteligentny. Ponadto sposób formułowania przez ciebie zdań jest żałosny. Popatrz w lustro, zanim komukolwiek zaczniesz przyganiać.
@Ksywa, whatever
Nie wiem, skąd masz te dane i przede wszystkim, co rozumiesz przez "najwyższy poziom", ale ja bym się sprzeczał. Poza tym najwyższy na tle innych krajów, nie oznacza zadowalający.
Amen.
Lama
04.01.2011
Dzięki porady wydają siębyć sęsowne możeposkutkować. Pozdro.
Karolina1997
15.01.2010
mi te rady pomagają dzięki