pisanie artykułu

Jak napisać dobry artykuł?

Jeżeli jesteś zainteresowany dziennikarstwem i mediami możesz z powodzeniem pisać artykuły. Jeżeli jesteś osobą dociekliwą, pełną energii, chcącą poznawać ludzi i nowe miejsca, powinieneś zostać dziennikarzem obywatelskim. Dziennikarz obywatelski to taki, który nie musi posiadać doświadczenia redaktorskiego, lecz bacznie obserwuje swoje miejsce zamieszkania i jako obserwator pisze artykuły do redakcji. I Ty możesz nim zostać. Oto kilka wskazówek, jak napisać dobry artykuł.
1
Jeżeli pragniesz zostać dziennikarzem obywatelskim i przyczynić się do rozwoju przepływu informacji w naszych mediach masowych, powinieneś przede wszystkim bacznie obserwować Twoje miejsce zamieszkania, lub inne miejsca, które odwiedzasz. Jeżeli będziesz systematyczny w swoich działaniach, bez problemu dostrzeżesz niepokojące zmiany, lub sytuacje, które dzieją się wokół Ciebie każdego dnia. Wystarczy, że przyjmiesz postawę obserwatora.
2
Kolejnym krokiem jest zaopatrzenie się w aparat fotograficzny lub telefon komórkowy z funkcją robienia zdjęć lub kręcenia filmów. Jeżeli już takowy posiadasz, powinieneś zawsze mieć go przy sobie. Dzięki temu, jeśli niespodziewanie będziesz świadkiem jakiegoś wydarzenia, wypadku lub innej sytuacji, która może zainteresować szerszą grupę osób, bez problemu użyjesz aparatu lub telefon, zrobisz zdjęcie lub nakręcisz filmik. Pamiętaj, że dzięki takim naocznym dowodom, Twój artykuł i Twoje informacje będą bardziej wiarygodne i wyraziste dla odbiorcy komunikatu. Z tego typu dziennikarstwem masz do czynienia między innymi w TVN 24, gdzie widzowie programu stają się dziennikarzami a zarazem Twórcami programu przesyłając swoje filmy i informacje.
3
Dziennikarz powinien być obiektywny. Jednak ta zasada nie tyczy się dziennikarstwa obywatelskiego, ponieważ stanowi subiektywne postrzeganie świata przez zwykłego obserwatora danej sytuacji. Możesz więc wyrażać własne opinie (jest to wręcz wskazane). Może także okazywać emocje za pomocą różnego rodzaju środków wyrazu, jakim jest użycie odpowiedniego nacechowanego emocjonalnie słownictwa, czy też wykrzyknień.
4
Wydarzenia, które planujesz opisać, skomentować, powinny być jak najbardziej aktualne i nie dotyczyć wydarzeń przeszłych (chyba, że są powiązane z teraźniejszością). Postaraj się jak najbardziej skrupulatnie obserwować dane zjawisko, ludzi i jak najbardziej szczegółowo je opisać.
5
Nie korzystaj z niezrozumiałych zwrotów. Tylko jeśli zdania budowane przez Ciebie będą proste, nieskomplikowane, czytelne a przy tym jak najbardziej profesjonalne, Twój artykuł znajdzie zainteresowanie wśród największej liczby osób.
6
Jeżeli zaobserwujesz jakąś sytuację godną opisania, postaraj się przelać swoje myśli na papier jak najszybciej, byś później nie zapomniał o szczegółach, które mogą się okazać niezwykle ważne.
7
Jeżeli nie wiesz, jak pisać, jakiego słownictwa używać, obserwuj innych dziennikarzy obywatelskich i ich styl wypowiedzi. Możesz wzorować się na innych, ale nie zapominaj przy tym o zachowaniu swojego własnego, indywidualnego stylu, który będzie Cię wyróżniał.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

rozwój kreatywności
paparazzi
złamany ołówek

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane