oko

Jakie są zalecenia po operacji oka?

Jeśli miałeś niedawno operację oka (na przykład związaną z leczeniem chirurgicznym zaćmy lub jaskry czy też korekcją krótkowzroczności) musisz przestrzegać kilku podstawowych zasad zachowania pooperacyjnego. To ważne byś rzeczywiście przestrzegał tych rad, od nich zależy skuteczność całego zabiegu. Przeczytaj zatem uważnie poniższy artykuł. Jeśli ktoś z twoich bliskich miał taką operację (często osoby starsze przechodzą operację oka polepszającą ich jakość życia) powiedz o tych zasadach całej rodzinie.
1
Bezpośrednio po operacji oka przez dwie godziny będziesz musiał leżeć na wznak, nie ruszając głową. Możesz w tym czasie rozmawiać z innymi pacjentami czy odwiedzającymi cię członkami rodziny. Pierwszy posiłek dostaniesz jednak dopiero po 2 godzinach od operacji.
2
Po operacji oka przez 6 tygodni jesteś w okresie pooperacyjnym, w którym powinieneś unikać wysiłku, a szczególnie dźwigania ciężkich przedmiotów. Jest to kategorycznie zabronione. Nie wolno się także schylać. Postaraj się pamiętać o tym. Najważniejsze byś nie wykonywał gwałtownych ruchów i nie angażował głowy w ruch góra/dół. Jeśli chcesz zawiązać buty zrób to przy użyciu stołeczka lub z tak zwanego przysiadu. Nawet jeśli musisz obniżyć pozycję ciała nie poruszaj głową.
3
Nie możesz także mrużyć oczu. Często mimowolnie przymykamy powieki, zwłaszcza przy ziewaniu, czy uśmiechu albo kichnięciu, pamiętaj by tego nie robić. Jeśli wykonywano operację tradycyjną metodą (przy użyciu szwów) przez jakiś czas możesz czuć ciało obce w oku. Nie trzyj wtedy oczu. Uczucie dyskomfortu jest nieprzyjemne, ale mija po kilku tygodniach.
4
Przez dwa tygodnie po operacji nie powinieneś samodzielnie myć głowy. Po pierwsze dlatego, że istnieje ryzyko przechylenia głowy, a po drugie dlatego by woda przypadkowo nie dostała się do oka. Jeśli nosisz okulary korekcyjne to możliwe, że po operacji będziesz musiał je zmienić, ale w początkowym okresie pooperacyjnym spróbuj włożyć zamiast szkła korekcyjnego zwykłe szkło. Po okresie kilku tygodni możesz udać się do okulisty, który dobierze odpowiednie dla ciebie szkła korekcyjne.
?

Wskazówki
* Możesz czytać niedługie teksty i oglądać telewizję, czy pracować przy komputerze, ale nie więcej niż 3-4 godziny dziennie. Czas 6 tygodni powinien być dla ciebie raczej związany z odpoczynkiem dla wzroku i generalnym relaksem.

!

Uwaga!
* Musisz także przez sześć tygodni powstrzymać się od uprawiania sportu (nie tylko wyczynowego, ale także amatorskiego) oraz przez 3 tygodnie nie uprawiać seksu. Nie wykonuj żadnych czynności, które narażą cię na większy wysiłek fizyczny. Możesz natomiast udawać się na spacery, jednak unikaj bezpośredniego wystawienia operowanego oka na działanie silnych promieni słonecznych. Jeśli musisz wyjść z domu w godzinach największego nasłonecznienia zakładaj okulary przeciwsłoneczne.

Powiązane porady

liposukcja
podpisanie zgody na operację
Fazy księżyca

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane