agresja

Jak panować nad agresją?

Agresja jest jednym z naturalnych sposobów wyrażania emocji. Jednak zdarza się, że niektórzy z nas nie potrafią kontrolować własnych posunięć, słów, które wypowiadamy. Emocje tak bardzo narastają w nas, że za pomocą agresji pragniemy się ich pozbyć. Jednak należy pamiętać, że po przez agresję bardzo często ranimy nie tylko nas samych, lecz również naszych najbliższych, rodzinę, czy też znajomych. Nie warto zrażać do siebie ludzi, natomiast warto zadbać o to, byśmy potrafili bardziej kontrolować własne emocje. Jak zapanować nad agresją? Oto wskazówki.
1
Na początek należy sobie uświadomić z jakim rodzajem agresji masz do czynienia. Jednym z rodzajów jest tak zwana agresja „eksplozywna”, która polega na spiętrzaniu w sobie złości a następnie wybuchanie agresją. Wybuch agresji może się objawiać krzyczeniem, czy też atakami szału, które niekiedy mogą prowadzić do agresji fizycznej na drugiej osobie. Drugim rodzajem agresji jest „implozyjna”, która skierowana jest na nas samych. Polega na obwinianiu siebie o wszelkie niepowodzenia, wzbudzaniu w sobie wyrzutów sumienia, poczucia winy, zgorzknienia, jak również ciągłym podkreślaniu swoich wad i użalania się nad sobą. Taka agresja może prowadzić nawet do samookaleczania się. Trzecim rodzajem agresji jest tak zwana agresja ukryta, która objawia się kpiną, sarkazmem, wyśmiewaniem innych, czy też przebiegłością.
2
Nie można całkowicie panować nad swoim gniewem, ponieważ utrudnianie jego okazywania może prowadzić do zachwiania osobowości i depresji.
3
Najważniejszym krokiem jeśli odczuwasz narastającą agresję, jest zaprzątnięcie Twoich myśli czymś zupełnie innym i skupianie się na innych myślach. Możesz więc przykładowo policzyć do stu, lub też po prostu przespać się z danym problemem. Na drugi dzień bardzo często okazuje się, że agresja nie do końca była uzasadniona i dobrze, gdy zapanuje się nad swoimi emocjami, gdyż zaoszczędzi się sobie i innym wstydu i kłopotów.
4
Kolejnym krokiem jest rozmowa z bliską Ci osobą, która wysłucha, ale nie będzie przy okazji prawiła Ci kazań na temat Twojej niepotrzebnej złości. Bowiem w takim momencie niezrozumienie drugiej strony może tylko jeszcze bardziej Cię rozwścieczyć. Warto więc stworzyć odpowiednią atmosferę do rozmowy, na przykład zaparzyć smaczną kawę lub herbatę, wygodnie usadowić się w fotelu.
5
Niektórzy rozładowują emocje jedzeniem. Jednak jest to o tyle niebezpieczne, że może prowadzić do innych zaburzeń, dlatego należy z uwagą i dystansem podchodzić do tej metody.
6
Możesz też rozładować negatywne emocje w sporcie. Wystarczy, ze wsiądziesz na rower, pójdziesz pograć w tenisa ziemnego, czy też kosza.
7
Jeżeli czujesz, że narastają w Tobie złe emocje, możesz je puścić w niepamięć słuchając odpowiedniej muzyki. Na początek warto wybrać nieco mocniejsze, rockowe brzmienie i stopniowo przechodzić do słuchania wolniejszych i spokojniejszych piosenek. Warto przy tym pośpiewać, czy też poskakać w rytm muzyki.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Jak uniknąć stresu?
pobudka
medytacja koncentracji

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Sliwa
30.04.2012
dzięki pomogły mi te sposoby. Wczoraj ze złości nie wiadomo na co i na kogo wykręciłem rękę swojej dziewczynie chciałem puścić ale nie potrafiłem tego zrobić.