linoryt

Jak zrobić linoryt?

Linoryt to technika graficzna należąca do wypukłodruku. Oznacza to, że część wypukła jest jednocześnie częścią drukującą. Jest to jedna z najprostszych technik, które możemy wykonać we własnym domu, wykorzystując stosunkowo proste materiały. Jeśli chcesz wiedzieć jak wykonać linoryt, przeczytaj poradę.
P

* linoleum,
* dłuta,
* farba drukarska,
* łyżeczka i mydło,
* ołówek

1
Do wykonania linorytu potrzebujesz kawałka linoleum, bowiem jak sama nazwa wskazuje, jest to technika, której podłożem jest właśnie poczciwe linoleum. Możesz je kupić w sklepie dla plastyków albo poprosić o skrawki linoleum w sklepach z wyposażeniem domu. Jeśli skorzystasz z tej ostatniej opcji to bardzo możliwe, że nie będziesz musiał płacić ani złotówki za wiele dobrego materiału. Linolea plastyczne są nieco twardsze i sprzedawane na wymiar (zazwyczaj metr na metr). Pierwszym krokiem jest wybór formatu. Na początek polecam ci wykonanie małej pracy, którą łatwiej będzie odbić.
2
Dłuto do wykonania linorytu możesz kupić w sklepach plastycznych. Spytaj o nie sprzedawcę. Dobrze byś kupił jedno z prostym brzegiem i drugie z bardziej zaokrąglonym. Przydają się one do wykrajania różnego typu kształtów. Jeśli chcesz zacząć całą przygodę z linorytem możesz też kupić chwiejak, który gwarantuje ciekawe efekty. Niektórzy artyści wykorzystują także inne typy dłut, ale na początek spróbuj zastosować te klasyczne.
3
tworzenie linorytu
Wybierz rysunek, który ma być na twojej grafice. Każda z technik graficznych polega na tworzeniu matrycy, swoistego negatywu i następnie odbiciu go za pomocą farby drukarskiej i prasy na kartce. Na linoleum powstanie negatyw twojej pracy. Spróbuj zatem narysować rysunek na kartce i odrysować go na linorycie w lustrzanym odbiciu (możesz wykorzystać lusterko).
4
Kiedy już narysujesz wzór zastanów się jak chcesz by twoja praca wyglądała. Pamiętaj, że to wypukłości wytworzą czarny wzór. Możesz się zdecydować na czarne tło i białe kontury lub białe plamy, tworzące odpowiedni kształt albo też odwrotnie na białe tło i czarne kontury. W zależności od tego, którą opcję wybrałeś, w taki sposób wytnij dłutem kontury, wyżłób powierzchnię itp. Możesz stosować technikę kropkowania (robić małe punkciki).
5
Kiedy już skończysz ten etap, pomaluj całą matrycę farbą drukarską (najczęściej czarną), użyj w tym celu wałka, by równomiernie rozlać farbę.
6
Następnie jednym szybkim ruchem przyłóż do linoleum kartkę papieru, na której będzie odbitka. Możesz użyć prasy, ale jeśli jej nie masz (a rzadko kto ma w domu prasę) użyj łyżeczki posmarowanej mydłem (najlepiej sprawdza się mydło biały jeleń). Rób łyżeczką okrągłe ruchy, przyciskając ją do kartki z podłożoną matrycą. Przejedź po całej pracy z jednostajnym naciskiem kilka razy. To najżmudniejsza część pracy, ale pocieszający jest fakt, że za chwilę zobaczysz gotową odbitkę. Z tej samej matrycy możesz zrobić wiele odbitek, by jednak farba nie zaschła musisz ją zmyć terpentyną.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane