niemowlę

Jak dbać o zdrowie niemowlaka? USG niemowląt

Jeśli jesteś mamą niemowlęcia z pewnością zależy ci na tym, by nie zaniedbać żadnego sygnału o ewentualnej chorobie dziecka. Z pewnością chodzisz do pediatry na wszelkie wizyty kontrolne, szczepisz dziecko by zapobiec groźnym chorobom, przysłowiowo chuchasz i dmuchasz na dziecko. Czy jednak jest jeszcze coś na co możesz zwrócić uwagę by upewnić się, że wszystko jest w porządku lub przyczynić się do szybkiej diagnostyki choroby u malca? Nie każda mama wie o tym, że nieszkodliwe dla dziecka badania USG, które są tak popularne w ciąży, mogą przyczynić się do szybkiego wykrycia wszelkich niepokojących zmian rakowych, czy narośli lub guzków w ciele naszego małego dziecka. W niektórych krajach badanie USG jest obowiązkowe podobnie jak szczepienia. W Polsce niestety tak nie jest, ponieważ objęcie wszystkich dzieci taką profilaktyką byłoby zbyt drogie. Każdy rodzic może jednak odpłatnie lub nawet w pewnych okolicznościach bezpłatnie otrzymać tego typu usługę, która może pozwolić nam uratować życie i zdrowie maluszka. Przeczytaj kiedy i jak można skorzystać z badań USG i dlaczego są one takie ważne.
1
Fundacja Rolanda MacDonalda oferuje bezpłatne badania dla 5000 polskich dzieci w wieku od 9 miesięcy do trzech lat. Jeśli jesteś zainteresowana profilaktyką poważnych chorób, które mogą dotknąć twoje dziecko wejdź na stronę fundacji i sprawdź, czy w twojej okolicy oferowana jest taka bezpłatna usługa (fundacja posiada ambulans medyczny, dociera zatem nawet do małych miejscowości czy wiosek). Ostatni weekend listopada to także czas, w którym w wielu miejscach Polski można wykonać darmowe badania USG dzieci.
2
W prywatnym gabinecie możesz wykonać badanie USG za około 90 zł, jednakże jeśli masz pewne podejrzenia co do stanu zdrowia dziecka, powinnaś poprosić o skierowanie na bezpłatne badanie od lekarza pediatry.
3
Zgłaszaj zawsze pediatrze twoje wątpliwości. Twoją szczególną uwagę powinny przykuć: szybkie zmiany masy ciała dziecka, skarżenie się na bóle brzucha, które nie ustępują pomimo jednodniowej głodówki, zaciskanie pięści u dziecka czy też drżenie mięśni, nagła senność i zwiększona męczliwość, osłabienie jednej z kończyn, nagłe pojawienie się wielu siniaków i krwiaków. Oczywiście te objawy mogą świadczyć o błahych zaburzeniach, nowotwory u dzieci zdarzają się bowiem rzadko. Niestety jednak ich symptomy są bardzo często ignorowane, ponieważ łatwo je pomylić z przeziębieniem czy zatruciem.
4
USG warto wykonać także dlatego, że może ono wykazać nie tylko zmiany nowotworowe, ale również wskazać czy dziecko prawidłowo się rozwija, czy jego organy wewnętrzne pozostają w normie (tu najwięcej daje USG jamy brzusznej dziecka).
!

Uwaga!
* Zadbaj o to by osoba interpretująca wynik była specjalistą od ultrasonografii dziecięcej. Zmiany chorobowe u dzieci wyglądają zupełnie inaczej niż u dorosłych.

Powiązane porady

lewatywa
Powiększone węzły chłonne szyi
Kolana szpotawe

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane