dziecko w kościele

Jak nauczyć dziecko aby było grzeczne w kościele?
AniaAnia - specjalista Tipy.pl

Kiedy zabierasz swojego malca do kościoła wierci się i nie potrafi siedzieć cicho? Przeszkadza tym samym wszystkim się skupić i modlić, a nie chcesz też zaprzestać zabierania go na niedzielne msze. Poniżej podaję kilka opcji, które mogą pomóc przetrwać mszę w spokoju.
1
Wybierz dobre miejsce, czyli takie z którego możesz szybko wyjść gdy zaistnieje taka potrzeba. Wybieraj boczne nawy kościoła, przeważnie tam gdzie nie jest tak dużo wiernych jak w centrum kościoła. Dzięki temu zmniejszy się grupa osób którym zachowanie Twojego dziecka może przeszkodzić w nabożeństwie.
2
Rozbierz dziecko, aby zmniejszyć dyskomfort siedzenia w ciepłej kurtce, czapce, rękawiczkach. Unikaj ubieranie malucha w sztywne koszule z kołnierzykami, ciasnych butów itp. to jest często powodem dziecięco rozdrażnienia. Choć malec nie będzie wyglądał jak z obrazka w codziennym ubraniu zamiast niedzielnego odświętnego stroju, zwiększysz szansę na jego bycie spokojniejszym. Oczywiście jeśli twoje dziecko nie ma nic przeciwko temu, nie rezygnuj z eleganckiego stroju.
3
Weź ze sobą jakieś drobiazgi dla dziecka. Kilka książeczek czy nie grających zabawek powinny przez jakiś czas zająć malucha. Spróbuj polecić dziecku pilnowanie misia lub lalki aby siedziało cicho. Nie zapomnij zabrać coś do picia i jedzenia. Drobna przekąska zajmie dziecko na jakiś czas. Głód i pragnienie mogą całkowicie zepsuć humor dziecku i wywołać okropne zachowanie.
4
Poćwicz w domu. Zorganizuj zabawę w kościół w domu. Niech maluch poustawia zabawki misie lalki jako "wiernych" i zaaranżuj lekką luźną zabawę, ćwicząc jednocześnie "cichy głos", szept i siedzenie grzecznie w czasie "nabożeństwa".
5
Rozważ możliwość korzystania ze mszy dla dzieci jeśli w twoim kościele takie się odbywają. Takie msze są organizowane pod kątem dzieci i mogą one w nich czynnie uczestniczyć. Jeśli nie ma w Twoim kościele mszy dla dzieci, spróbuj w porozumieniu z innymi rodzicami i proboszczem je zorganizować.
6
Nie groź dziecku i nie besztaj je za nieodpowiednie zachowanie, gdyż nieodzywanie się przez całą mszę jest trudnym zadaniem dla maluszka. Próbuj namówić go do mówienia szeptem. Jeśli nie chce wykonać twojej prośby wyjdź z dzieckiem przed kościół. Może uda Ci się posłuchać mszy stojąc przed kościołem.
7
Jeżeli niedzielna msza święta jest dla ciebie ważnym wydarzeniem, postaraj się aby wizyty w kościele były przyjemne dla twojego dziecka, aby malec nie dorastał negatywnie nastawiony do religii i obowiązku uczestnictwa we mszy świętej.
?

Wskazówki
* Jeżeli powyższe zabiegi nie poskutkują musisz się pogodzić z nieco ograniczonymi możliwościami maluszka, które świadczą nie o jego złym wychowaniu, tylko o wieku. Musisz odczekać jakiś czas i podjąć kolejną próbę,
* Nie rezygnuj z niedzielnych mszy świętych, tylko staraj się wyrabiać w dziecku cierpliwość i ciągle tłumacz mu dlaczego chodzicie na msze świętą itd.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

raven
15.02.2012
@Mordimer
W sumie to jesli dzieciak nie chce iść do szkoły to też go nie wysyłać (po co zmuszac?)... jak dorośnie to wybierze.... litości...
Mordimer
14.06.2009
A może dać po prostu dziecku wybór? Tzw. wolną wolę? Nie chce chodzić do kościoła, to po co je do tego zmuszać? Będzie dorosłe, to wybierze, co dla niego dobre. Nie "uszczęśliwiajmy" dziecka na siłę.