bałagan wśród zabawek

Jak uniknąć bałaganu wśród zabawek?
AniaAnia - specjalista Tipy.pl

Jeśli istnieje ciemna strona dziecięcych zabaw i zabawek, to zamieszanie i bałagan, który nieodłącznie im towarzyszy. Mimo wielkiej wartości jakie mają różne zabawki, nieraz będziesz marzyć o chwili w której wreszcie znikną z Twojego gościnnego pokoju i nie będziesz się ciągle na nich potykać i zbierać je po każdej zabawie. Kluczem do sukcesu jest wyrobienie w dziecku nawyku sprzątania po skończonej zabawie i Twoja w tym rola, aby je tego nauczyć.
1
Kącik do zabawy.

Najlepiej aby było to miejsce, na które możesz łatwo zerkać z miejsca, w którym spędzasz najwięcej czasu. Określ przestrzeń, w której mogą znaleźć się zabawki (dywan w salonie, pokój dzienny, pokój dziecięcy). Na początku będzie wyznaczony teren będzie niewiele znaczył dla pociechy, zabawki i tak będą roznoszone po całym domu. Jeśli jednak będziesz konsekwentnie przypominać, że po zabawie należy wszystko odnieść na swoje miejsce, któregoś dnia dziecko zacznie się do tego stosować.

Byłoby dobrze, aby kącik zabaw dziecka miał jakieś przytulne miejsce do odpoczynku, np. fotel, kanapę, na której możesz usiąść razem z dzieckiem, poczytać mu bajkę lub ją opowiedzieć. Warto też aby był tam mały stół i 2 krzesełka jedno dla dziecka drugie dla ciebie lub kolegi. Stół przyda się do układania np. puzzli, malowania, rysowania. Na podłodze połóż dywan lub wykładzinę, aby dziecko nie zmarzło bawiąc się na podłodze.

2
Pojemniki na zabawki.

Kolorowe, duże koszyki ustawione na głębokich półkach świetnie nadają się do przechowywania zabawek. Wybór różnokolorowych ułatwi składanie zabawek, gdy ustalimy z dzieckiem w którym koszyku jakiego rodzaju zabawki trzymacie. Będzie tym samym nauka rozpoznawania kolorów, np. w zielonym klocki, w niebieskim samochodziki, w żółtym zwierzątka itd.

3
Regularne sprzątanie.

Spróbuj wprowadzić zwyczaj regularnego sprzątania po każdej dłuższej zabawie lub na koniec dnia. Chociaż większość tej pracy i tak przypadnie tobie, nie poddawaj się. Angażowanie dziecka jest ważnym krokiem w kształceniu jego odpowiedzialności za swoje osobiste rzeczy. Instruuj dziecko składając zabawki, "Klocki wkładamy do zielonego kosza, kto zbierze więcej? Kto szybciej?" itp. staraj się składać z dzieckiem każdy rodzaj zabawek (kocki, książki, puzzle itd.), unikniesz w ten sposób zamieszania. Śpiewanie lub nucenie jakiejś specjalnej piosenki może uatrakcyjnić sprzątanie. Starszemu dziecku możesz zaproponować sprzątanie na czas, czyli "czy zdążysz poskładać zabawki zanim policzę do 100" itp. Takie zawody mogą zmienić nużący obowiązek sprzątania w wesołą zabawę i nawet dziecko nawet nie zauważy kiedy posprząta pokój.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane