Ćwiczenia jogi

Jak odmłodzić organizm?
OlaSOlaS - specjalista Tipy.pl

Spytani o oznaki starzenia, pewnie większość z nas skoncentruje się na twarzy ze wszystkimi jej zmarszczkami, zwiotczałą skórą i tak dalej. Jednak nasze ciała są równie ważne jak twarze i zasługują na nieco uwagi. Warto zacząć dbać o swoje ciało już teraz, gdy jest jeszcze młode. Dzięki temu nie tylko będzie lepiej wyglądać aktualnie, ale także zachowa dobrą formę w miarę upływu lat. Wyobraź sobie starszą osobę - co widzisz? Zapewne kogoś, kogo aktywność fizyczna jest ograniczona przez problemy zdrowotne. Ładna, gładka twarz to niewielka pociecha, jeśli Twoje ciało jest ociężałe, a wiek odciska piętno na Twojej posturze i sposobie poruszania się. Procesu starzenia nie da się w pełni kontrolować, tak jak nie da się przeciwdziałać genom czy nieszczęśliwym wypadkom. Mimo to wciąż mamy wielki wpływ na kierunek, w jakim nasze ciała będą postępować wraz z upływem czasu. Warto zacząć działać już teraz, aby w przyszłości czerpać korzyści z regularnych ćwiczeń i dbania o swój styl życia. Większość z nas żyje przyszłością, planami i marzeniami. Zapominamy, że nasze ciała potrzebują naszej uwagi właśnie teraz. Pora więc zapomnieć o "kiedyś" i zająć się teraźniejszością.
1
Co można zrobić, żeby wyglądać młodziej teraz i zachować tę młodość potem?

Oto kilka sugestii:
- Popracuj nad Postawą
- Dbaj o silne poczucie równowagi
- Zachowuj elastyczność
- Ćwicz - uprawiaj aerobik, pracuj nad siłą fizyczną
- Utrzymuj zdrową wagę ciała
- Zadbaj o dobrą dietę
- Wzmacniaj kości
- Walcz ze stresem

2
Popracuj nad postawą

Kiepska postawa naprawdę postarza. Opuszczone ramiona, garbienie się i wysuwanie głowy do przodu - oto rzeczy, których należy się wystrzegać. Z kolei postawa wyprostowana zauważalnie odmładza w zaledwie kilka sekund.

Jeśli wciąż Cię to nie przekonuje, posłuchaj zdrowego rozsądku - zgarbiona postawa jest zwyczajnie męcząca. Pochylone części ciała muszą walczyć z grawitacją, przez co mięśnie bardziej się męczą i trudniej jest zachować równowagę. Wyprostowana postura jest dla człowieka naturalna i po prostu wygodna.

Wbrew pozorom utrzymywanie poprawnej postawy nie jest łatwe. Z pewnością pomogą Ci w tym zadaniu książki, poradniki a nawet kursy na płytach DVD. Warto wydać na nie trochę pieniędzy, bo to doskonała metoda na odmłodzenie się w zaledwie kilka tygodni. Wyprostowana sylwetka sprawia także wrażenie szczuplejszej - to kolejny powód, by włożyć w to nieco wysiłku.

3
Dbaj o silne poczucie równowagi

W miarę upływu czasu tracimy nasze poczucie równowagi - chyba że pracujemy nad jego utrzymaniem. Warto to robić, ponieważ brak równowagi to poważny cios dla naszej pewności siebie, której tak bardzo potrzeba na nierównym gruncie. Z czasem sytuacja może ulec pogorszeniu i prowadzić do unikania wszelkich wyzwań i trzymania się betonowych chodników.

Wystarczy dodać do tego osłabienie mięśni i brak równowagi może skutkować upadkami, a to znacznie skraca listę miejsc, w jakie można się udać bez obaw o własne zdrowie.

4
Zachowuj elastyczność

Dlaczego utrata gibkości jest kojarzona ze starzeniem? Odpowiedź jest bardzo prosta - sztywne ruchy postarzają. Jeśli takie czynności jak wstawanie z krzesła, podnoszenie przedmiotów z ziemi czy sięganie do dolnych szuflad sprawia nam trudność, zdecydowanie wyglądamy już naprawdę staro. Brak elastyczności to także ryzyko upadków, ponieważ sztywne ciało wolniej reaguje na utratę równowagi. Gdy poruszanie się i wykonywanie prostych czynności zaczyna być trudne, łatwo o frustrację.

Wściekłość na własną niezdarność to dopiero początek. Przykładowo, sztywne ramiona i kark mogą utrudniać obracanie się, a to niemalże uniemożliwia funkcjonowanie w niektórych sytuacjach, np. prowadzenie samochodu.

Gibkie ciało porusza się znacznie sprawniej, wygląda młodziej i zachowuje grację, której brakuje sztywnym i zestresowanym.

Najłatwiejsza metoda na poprawę swojej elastyczności to wykonywanie regularnych ćwiczeń rozciągających bądź uprawianie modnej ostatnio jogi. Z profesjonalnym trenerem łatwo będzie dobrać odpowiedni program ćwiczeń do Twoich potrzeb i możliwości.

5
Ćwicz - uprawiaj aerobik, pracuj nad siłą fizyczną

Pora odstawić do lamusa pogląd, że siła fizyczna to rzecz drugorzędna wobec aerobiku. Specjaliści są dziś zgodni, że dbanie o siłę mięśni jest równie ważne dla zdrowia i zachowania sprawności pomimo upływu lat.

Regularne ćwiczenia nie tylko opóźniają starzenie i poprawiają wygląd, ale zmniejszają ryzyko chorób powiązanych ze starzeniem jak problemy z krążeniem czy osteoporoza.

Wbrew pozorom, ćwiczenie siły fizycznej staje się z wiekiem coraz to ważniejsze. Ponieważ od 25 roku życia tkanka mięśniowa zaczyna stopniowo zanikać, należy dbać o utrzymanie tego procesu w ryzach, zwłaszcza że w miarę czasu postępuje on coraz szybciej. Wykonywanie ćwiczeń może znacznie pomóc w opóźnieniu utraty sprawności.

Zbawienne skutki uprawiania aerobiku to żadna tajemnica - od dawna wiadomo, że poprawia zarówno stan zdrowia, jak i umysłu. Aerobik opóźnia postępowanie chorób układu krążenia, pomaga utrzymać stały poziom glukozy i zmniejsza ryzyko osteoporozy.

6
Utrzymuj zdrową wagę ciała

Zdrowa waga ciała wcale nie jest tożsama z chudością. Waga powinna mieścić się w przedziale odpowiednim dla wzrostu i budowy Twojego ciała, a także wieku.

Utrzymywanie wagi na odpowiednim poziomie pomaga zmniejszyć ryzyko występowania chorób powiązanych ze starzeniem, takich jak choroby układu krążenia.

7
Zadbaj o dobrą dietę

Konieczność utrzymywania zbilansowanej diety dla dobrego zdrowia jest tak oczywista, że można o niej łatwo zapomnieć. W dzisiejszych czasach dostęp do zróżnicowanej żywności jest dużo łatwiejszy, więc brak czasu i środków to żadna wymówka dla opychania się niezdrowym pożywieniem.

Dobra dieta nie musi być od razu starannie skomponowana przez dietetyka - na początek wystarczy jeść dużo warzyw i owoców, ograniczyć spożycie tłuszczu, oleju i cukrów, zachować rozsądek z białkiem i błonnikiem oraz przede wszystkim jeść tylko tyle, ile potrzeba.

8
Wzmacniaj kości

Podobnie jak w przypadku mięśni, masa kostna również zmniejsza się wraz z wiekiem. Gdy ubytek masy kostnej jest dostatecznie wysoki, kwalifikuje się już pod osteoporozę. Choć w młodym wieku spadek masy kości nie wydaje się palącym problemem, dbanie o zdrowy szkielet należy zacząć jak najwcześniej, aby w późniejszym życiu oszczędzić sobie słabości i złamań.

Należy więc zadbać, aby dieta bogata była w wapń i witaminę D - pomocne może być przebywanie w słońcu lub przyjmowanie witamin w pastylkach - oraz wysiłek fizyczny, jak np. podnoszenie ciężarków, spacerowanie, ćwiczenia ze skakanką.

Wapń jest dość kontrowersyjnym tematem - istnieje teoria, że dla mocnych kości najlepsza jest dieta bogata w owoce i warzywa oraz umiarkowana w spożyciu protein. Jeśli zaś chodzi o witaminę D, większość z nas cierpi raczej na jej niedobór niż nadmiar, mimo że jest ważna nie tylko dla zdrowia kości.

9
Walcz ze stresem

Ciągłe narażenie na stres to poważny problem. Stres ma kluczowe znaczenie dla starzenia - im go więcej, tym gorzej dla naszych ciał. Stres wpływa na zwiększenie wydzielania kortyzolu, którego wysoki poziom znacznie przyspiesza proces starzenia.

Kortyzol zwiększa także ciśnienie krwi, przyspiesza rozwój osteoporozy i proces utraty kolagenu w skórze. Warto zatem dołożyć wszelkich wysiłków, aby uwolnić się od nerwów i zrelaksować. Jako że stres jest ostatnio popularnym słowem, sposobów na walkę z nim jest multum i każdy znajdzie coś dla siebie.

?

Wskazówki
* Jest wiele rzeczy, które możesz zrobić dla Twojego ciała. To, jak szybko będziesz się starzeć, zależy w dużej mierze od Ciebie. Ciało jest tylko jedno - może nam się czasem nie podobać, ale trzeba być dla niego dobrym.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

nina
29.11.2018
Slyszalyscie o serum? Uzywam od pol roku i efekty sa spektakularne. Bardzo mi pomogl z odwodniona, sucha skora. Widze tez znaczne zatrzymanie pojawiajacych sie zmarszczek.