Jak zrobić płyn zmieniający kolor po kilku sekundach?
LoboLobo - specjalista Tipy.pl

Czasami ciężko odróżnić naukę od magii. Ta sztuczka jest tego najlepszym dowodem. Zaskocz nią swoich znajomych. Wyobraź sobie jak zareagują, gdy na ich oczach bezbarwna ciecz po kilku sekundach sama z siebie stanie się granatowa! Potrzebne składniki kupisz w aptece, a instrukcję krok po kroku znajdziesz poniżej.
P

* 4 kieliszki lub szklanki
* tabletka witaminy C 1000 mg lub dwie po 500 mg
* jodyna (roztwór 2%)
* woda utleniona (roztwór 3%)
* krochmal w płynie
* gogle ochronne
* miarka
* łyżeczki

1
OSTRZEŻENIE

Pamiętaj, że masz do czynienia z substancjami chemicznymi. Musisz więc zachować ostrożność. Jodyna poplami wszystko, z czym się zetknie i może być niebezpieczna. Woda utleniona może podrażnić oczy, dlatego niezbędne jest stosowanie okularów ochronnych. Jeśli jesteś jeszcze mały, poproś o pomoc w eksperymencie rodziców.
2
ETAPY DOŚWIADCZENIA

Załóż okulary ochronne. Rozgnieć tabletkę witaminy C (1000 mg). Żeby to zrobić, umieść ją w foliowym woreczku strunowym i rozwałkuj wałkiem lub rozgnieć tylną częścią łyżki. Tabletka powinna mieć postać drobnego proszku. Umieść ten proszek w pierwszej szklance i dodaj 60 ml ciepłej wody. Mieszaj przynajmniej przez 30 sekund. Woda może zrobić się nieco mętna. Nazwijmy tę miksturę "cieczą A".

3
Teraz wlej 1 łyżeczkę (5 ml) cieczy A do drugiej szklanki. Dodaj do tego 60 ml ciepłej wody i 1 łyżeczkę (5 ml) jodyny. Zauważ, że brązowa jodyna nagle jaśnieje, a na końcu staje się przezroczysta! Miksturę powstałą w tym kroku nazwiemy „cieczą B”. Ciecz A nie będzie nam już potrzebna.
4
W ostatniej szklance zmieszaj 60 ml ciepłej wody, 1 łyżkę stołową (15 ml) wody utlenionej i ½ łyżeczki (2,5 ml) krochmalu w płynie. Jak nazwiemy tę miksturę? Masz rację, będzie to „ciecz C”.
5
Tyle przygotowań. Teraz czas na „showtime”. Zbierz publiczność i rozpocznij przedstawienie. Pokaż znajomym dwie szklanki z przezroczystą cieczą (ciecz B i ciecz C). Teraz przelej całą ciecz B do cieczy C (lub wlej obie do trzeciej, czystej szklanki). Nic się nie stało? Poczekaj kilka-kilkanaście sekund. A to co? Płyn nagle zmienił kolor na granatowy! Magia?
6
Żeby odwrócić reakcję, pomieszaj granatowy płyn.
7
WYJAŚNIENIE

Ta magiczna sztuczka to w rzeczywistości reakcja chemiczna o wdzięcznie brzmiącej nazwie "zegar jodowy". "Zegar" wiąże się z tym, iż potrzeba chwili czasu, żeby mikstura zmieniła swój kolor na granatowy. U podłoża tego efektownego widoku tkwi ciągła walka krochmalu (roztworu skrobi z wodą) i witaminy C (kwasu askorbinowego). Krochmal dąży do zmiany koloru jodyny, ale witamina C stara się powstrzymać ten proces. Jednak po kilku sekundach przegrywa, sprawiając, że mikstura nagle staje się granatowa.
?

Wskazówki
* Jeśli nie masz krochmalu w płynie, zrób go samodzielnie, mieszając ½ łyżeczki mąki z 50 ml gorącej, ale nie wrzącej wody. Poczekaj, aż krochmal ostygnie
* Po zakończonym eksperymencie ostrożnie wylej płyn do zlewu i spłucz dużą ilością wody. Dokładnie opłucz i umyj naczynia. Pamiętaj, by dobrze umyć ręce.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Krzychu440
27.04.2015
A czy tabletka witaminy C musi być musująca czy normalna?