dzieło sztuki

Jak zrozumieć dzieło sztuki?
KoshkaKoshka - specjalista Tipy.pl

By zrozumieć prawdziwe dzieło sztuki, niekoniecznie trzeba ukończyć Akademię Sztuk Pięknych. Jeśli jesteś osobą wrażliwą na piękno z czasem nauczysz się dostrzegać rzeczy, które dla niewprawionego oka są zwyczajne i nieciekawe. Właściwa interpretacja wymaga cierpliwości i zrozumienia. Pozwól sobie na odrobinę fantazji i puść wodze wyobraźni. Poniżej znajdziesz wskazówki, które pomogą ci w zrozumieniu dzieła sztuki.
P

* dzieło sztuki
* dociekliwość

1
Google

Jeśli starasz się zrozumieć znane dzieło sztuki, poszukaj informacji na jego temat oraz wszelkich wyjaśnień w Google.
2
Przeczytaj opis zamieszczony pod dziełem sztuki.

Jeśli jesteś osobą, której się wydaje, że pozjadała wszystkie rozumy świata, zacznij od przeczytania tytułu dzieła sztuki lub jego opisu. Jeśli sztuka posiada oczywistą, nie wymagającą objaśnienia nazwę jak np. "Kocham szynkę", Twoja praca została zakończona.
3
Odpowiedz na pytania. Czy to dzieło sztuki jest częścią większej wystawy? Jest w grupie z innymi dziełami mającymi podobny temat?

Należy przyjąć, że wszystko co jest dziełem sztuki powstało pod wpływem jakiegoś pomysłu i zamierzenia. To nie zawsze musi być prawda, jednak pozwoli Ci to na głębsze przemyślenia nad zamiarem artysty oraz nad związkiem sztuki z jej tematem.
4
Sprawdź powiązania historyczne jakie może mieć sztuka. Przykładowo, jeśli oglądasz rzeźbę wykonaną w latach 40' XX w, wówczas istnieją szanse, że ma ona pewne powiązania z II Wojną Światową.
5
Oszacuj społeczną wartość dzieła sztuki.

Większość dzieł sztuki publicznej jest połączona z komercją oraz zaprojektowana w celu spełnienia oczekiwań potencjalnych klientów. Często te oczekiwania to po prostu chęć dodania czegoś do pomieszczenia co nie wywoływałoby obrazy ani gniewu.
6
Jeśli to dzieło sztuki zostało stworzone do domu zadaj sobie pytanie czy Ci się osobiście podoba i czy zawiesiłabyś je na swojej ścianie w domu.
7
Wyobraź sobie że opowiadasz historię na temat danego dzieła sztuki, że np. jesteś artystą i starasz się opisać sztukę innym ludziom. Czasem takie opowiadania mogą pomóc Ci w zaobserwowaniu nowych szczegółów lub powiązań.

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

lunasz
05.02.2009
Bardzo dobrze opisane,chociaż ne do końca zgadzam się ze sposobem zrozumienia obrazu,ale każdy na swój sposób niech szuka i może taki opis jest dobry.
Dodałabym do tego informacje że należy chodzić na wystawy,wernisaże i rozmawiać z artystą,nigdy nie odmawia rozmowy (no chyba że ) ja nie odmawiam,a wręcz przeciwnie.
Idzcie na wernisaż,trzeba coś zmienić w życiu i do internetu i telewizji dodać coś co nie kosztuje a można poczuc coś naprawdę wielkiego.