Tag: Które ryby jeść najlepiej

Ryby: Jakie jeść, a których unikać?

Ryby
Ryby bardzo często zaliczane są do grupy najzdrowszej żywności. Dietetycy namawiają nas do tego, by jeść je regularnie i zastępować nimi tłuste mięso. Jednak ryba rybie nierówna. Nie wszystkie wskazane są dla naszego zdrowia, a niektóre wręcz bywają szkodliwe. To dlatego, że zawierają rtęć i inne substancje destrukcyjnie wpływające na nasz organizm. Jakie ryby powinny na stałe znaleźć się w naszym jadłospisie, a których należy szczególnie unikać? Podpowiadamy.

Jakie ryby jeść? Które mogą nam zaszkodzić?

Ryby
Ryby powinny znajdować się w naszym jadłospisie przez cały rok. Dietetycy zwracają uwagę, że powinniśmy je jeść nawet trzy razy w tygodniu. Dlaczego są tak cenne? Bo stanowią źródło niezbędnych witamin i składników mineralnych, a przede wszystkim pełnowartościowego białka. Kupując je powinniśmy jednak uwzględnić kilka kryteriów i wziąć pod uwagę kilka szczegółów. Podopowiadamy, komu mogą najbardziej zaszkodzić bardzo słone ryby wędzone i dlaczego bardzo niebezpieczne jest jedzenia tuńczyka nieprzechowywanego w lodówce i niektórych gatunków ryb oceanicznych.

Niebieskie ryby: Gatunki i właściwości

Ryby
Niebieskie ryby występują na płytkich głębokościach wody, przez co ich połów jest łatwiejszy, a cena niższa. Nie oznacza to jednak, że są gorszymi gatunkami. Wręcz przeciwnie – przewyższają białe ryby (które z kolei bytują znacznie głębiej) zawartością nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Cechują się także bardziej wyrazistym smakiem i aromatem. Niektóre z nich mają lekko niebieskie mięso, inne wyróżniają się łuskami w tym kolorze. Które ryby zalicza się do niebieskich i jak ich spożywanie wpływa na zdrowie?

Śledzie: Dlaczego warto je jeść i jak kupić najlepsze?

Ryby
Śledzie to jedne z najzdrowszych ryb. Są bogatym źródłem białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także witamin i minerałów. Nic dziwnego, że mają tak korzystny wpływ na zdrowie. Działają przeciwmiażdżycowo, wzmacniają odporność i poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego. Chronią też przed osteoporozą, problemami ze wzrokiem, a nawet depresją. Jakie są rodzaje śledzi i czym się różnią? Jak kupić najlepsze śledzie i w jaki sposób ocenić świeżość i jakość tych ryb?

Sześć najzdrowszych ryb, które powinny być w diecie

Zdrowe Odżywianie
Przynajmniej dwa razy w tygodniu powinno się jeść ryby. Są bogatym źródłem cennych wartości odżywczych korzystnie wpływających na zdrowie. Zawierają przede wszystkim niezbędne nienasycone kwasy omega-3, które wzmacniają serce i cały układ krwionośny. Mają też zbawienny wpływ na procesy myślowe i poznawcze, pomagają utrzymać dobry nastrój i zwalczyć stres. Spożywanie ryb zapewni także lepszą odporność i zmniejszy ryzyko chorób spowodowanych stanami zapalnymi. Ryby dostarczają nam też pełnowartościowego białka, wielu minerałów i witamin. Najzdrowsze są ryby morskie, ale i te słodkowodne przynoszą szereg korzyści dla organizmu. Ważne jednak, by gatunki te były wolne od toksyn i metali ciężkich, którymi mogą zostać skażone w środowisku, w którym występują. Które ryby są najzdrowsze? Dlaczego np. sola, sardynki, pstrąg czy dorsz powinny znaleźć się w naszej diecie? Przekonajmy się.

Najbardziej trujące substancje w rybach

Ryby
Od lat słyszymy, że jemy za mało ryb, które są cennym źródłem białka, witamin czy nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. I rzeczywiście – zwłaszcza tłuste ryby morskie świetnie wpływają na serce i kości, zmniejszają ryzyko miażdżycy, a nawet ułatwiają odchudzanie. Niestety zanieczyszczenia wód i całego środowiska sprawiają, że w rybach mogą odkładać i kumulować się szkodliwe substancje. Do najgroźniejszych zalicza się dioksyny, metale ciężkie (rtęć, kadm i ołów), a także rakotwórcze pestycydy, środki owadobójcze i konserwanty. Mogą one uszkadzać wątrobę i nerki, wywoływać nowotwory czy zaburzenia hormonalne. To jednak nie koniec zagrożeń - w niektórych gatunkach ryb znajdziemy też groźne pasożyty. Sprawdź, jakich ryb lepiej nie kupować w sklepie.


Podobne porady

Najgorsze gatunki ryb: Trujące i pełne toksyn

Ryby
Od lat słyszymy, że Polacy jedzą zbyt mało ryb, a za dużo mięsa. A to prosty przepis na miażdżycę, nadwagę i inne choroby cywilizacyjne. Ryby zalicza się do najzdrowszych produktów – są bogatym źródłem pełnowartościowego białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, witaminy D i wielu innych cennych substancji. Ich regularne spożywanie wzmacnia odporność, poprawia kondycję układu nerwowego i kostnego, a przede wszystkim zbawiennie wpływa na serce i układ krążenia. Kluczem do sukcesu jest jednak wybieranie odpowiednich ryb. Niestety niektóre gatunki są mocno zanieczyszczone toksynami i metalami ciężkimi znajdującymi się w morzach i oceanach. Ich spożywanie może przynieść nam więcej szkody niż pożytku. Sprawdź, których ryb lepiej nie jeść.