Tag: Anemia z niedoboru żelaza

Anemia z niedoboru żelaza

Jak się odżywiać w czasie anemii z niedoboru żelaza?

Odżywianie a ciąża
Mówi się, że anemia z niedoboru żelaza to choroba typowo kobieca, ponieważ to panie stanowią około 80% chorych. Kluczem do poprawy stanu zdrowia jest w tym wypadku przestrzeganie właściwej diety. Zapoznaj się z kilkoma danymi, o których powinieneś wiedzieć przed zaplanowaniem tego rodzaju jadłospisu.
anemia

Jakie są przyczyny anemii?

Choroby Krwi
Krew składa się z płynu zwanego plazmą, który zawiera: czerwone krwinki (odpowiedzialne za transport tlenu), białe krwinki (są częścią systemu odpornościowego, chronią organizm przed infekcjami), trombocyty (wspomagają krzepnięcie krwi i gojenie się ran) oraz białka i inne substancje o różnych istotnych dla organizmu funkcjach. Produkcja czerwonych krwinek odbywa się w szpiku kostnym. Ich składnikiem jest hemoglobina, która wiąże tlen i odpowiada za jego transport z płuc do wszystkich części organizmu. Żeby przebiegało to bez zakłóceń, musisz odżywiać się zdrowo i dostarczać organizmowi niezbędnych minerałów i składników odżywczych. W przeciwnym razie grozi ci anemia. Choroba ta oznacza jedną z dwóch sytuacji: w twojej krwi znajduje się zbyt mało czerwonych krwinek lub w czerwonych krwinkach znajduje się, mniejsza niż normalnie ilość hemoglobiny. Przyczyny tego stanu rzeczy oraz objawy anemii poznasz poniżej.
anemia dieta

Co jeść w przypadku anemii?

Choroby Krwi
Anemia jest sygnałem, że w organizmie brakuje żelaza. A to przecież najważniejszy składnik hemoglobiny, która dostarcza tlen komórkom. Przyczyną może być choroba (zmniejszenie liczby czerwonych ciałek we krwi), ale najczęściej jest to efekt nieodpowiedniej diety. Dlatego anemia zwana jest kobiecą dolegliwością – bo to my zwykle się odchudzamy, a w dodatku co miesiąc mamy krwawienia, czasem dość obfite, a to przecież osłabia organizm. Anemia dotyka też większość kobiet w ciąży. Jeśli stwierdzono u nas tę chorobę, najważniejszym krokiem jest zmiana diety na taką, która dostarczy organizmowi odpowiednią ilość żelaza. Co jeść, a czego się wystrzegać dowiesz się poniżej.

Jak objawia się niedobór witamin?

Witaminy
Spóźniony refleks, nieoczekiwane bóle mięśni i zębów, częste drętwienie stóp, problemy z chodzeniem i ze wzrokiem - to najbardziej typowe objawy deficytów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu witamin. Jak szybko i bezpiecznie uzupełnić niedobory i jakimi produktami najlepiej wzbogacić swoją dietę? Wszystkie potrzebne wskazówki znajdziesz poniżej. Postępuj zgodnie z nimi, a twój organizm z pewnością ci podziękuje.

Najważniejsze minerały w organizmie

Zaburzenia Przemiany Materii
Szacuje się, że ponad połowa dorosłych Polaków zmaga się z niedoborem niektórych minerałów w organizmie. Większość osób nie ma o tym pojęcia i nie łączy tego z gorszym samopoczuciem. Tymczasem ciągłe zmęczenie, niższa odporność, rozdrażnienie czy skurcze mięśni to częsty objaw zbyt niskiego stężenia pierwiastków we krwi. Wbrew pozorom nie należy tego bagatelizować – niedobory minerałów zaburzają delikatną równowagę panującą w organizmie, a nawet mogą przyczyniać się do nadmiernego obciążenia niektórych narządów. Które pierwiastki są dla nas najważniejsze? Jak objawia się niedobór minerałów w organizmie?

Niedobór i nadmiar żelaza w organizmie

Choroby Krwi
Żelazo to jeden z najważniejszych pierwiastków, który wpływa na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jest niezbędny do transportowania tlenu we krwi, odgrywa kluczową rolę w działaniu mięśni i produkcji enzymów. Od poziomu żelaza zależy również kondycja wątroby. I chociaż większość osób zdaje sobie sprawę z negatywnych skutków niedoborów tego minerału, o tyle wciąż nie mamy świadomości, że równie groźny może być jego nadmiar. Jak to możliwe? Czy żelazo można „przedawkować”, nieprawidłowo się odżywiając? Jak objawia się niedobór i nadmiar żelaza w organizmie?