Tag: Cukier a zdrowie

Dlaczego cukier szkodzi?

Zdrowe Odżywianie
„Cukier krzepi” – przekonywał w słynnym przedwojennym sloganie reklamowym Melchior Wańkowicz. Dziś niby nikt nie wierzy w prawdziwość tego hasła, bo wszyscy wiedzą doskonale, że słodkie białe kryształki powodują próchnicę, otyłość i nie są wskazane dla cukrzyków. A jednak bez oporów sięgamy po kolejny batonik czy ciasteczko, no bo przecież „trzeba mieć w życiu jakieś przyjemności”. A im jest nam gorzej, tym chętniej osładzamy swoje nieszczęścia tabliczką czekolady czy kawałkiem ciasta. Niejeden łasuch tłumaczy swoje cukrowe słabości koniecznością dostarczania energii – „bo bez słodyczy, to ciągle mi słabo”. Tylko czy faktycznie cukier jest dobrym źródłem energii oraz cudownym środkiem na depresję? Niekoniecznie. Oto kilka faktów obalających popularne mity na temat cukru:

10 powodów, dla których warto zrezygnować z cukru

Zdrowe Odżywianie
Czy cukier jest toksyczny? Nauka dowodzi, że to właśnie nadużywanie cukru ma zły wpływ na twoje samopoczucie, wygląd i zdrowie. Według statystyk spożywamy około 22 łyżeczek cukru dziennie. To zdecydowane za dużo. Nawet, jeśli nie słodzisz kawy, czy herbaty musisz wiedzieć, że cukier jest praktycznie we wszystkich spożywanych przez ciebie produktach, w tym w napojach gazowanych i owocowych (w tych pierwszych zdecydowanie więcej), jogurtach, dietetycznych płatkach, przekąskach, a nawet w sosach! Zobacz, jaki wpływ na twój organizm ma spożywanie cukru.

7 rzeczy, które zauważysz po odstawieniu cukru

Odżywianie
Wiadomość z ostatniej chwili: wszyscy jesteśmy zanurzeni w miodzie i obtoczeni w cukrowej posypce. Według raportu przedstawionego przez Uniwersytet w Północnej Karolinie, przeciętna osoba spożywa 300 kalorii dziennie z produktów z dodatkiem cukru. Jak się okazuje cukier ten, obecny jest nie tylko w ciastkach, cukierkach i słodzonych napojach, lecz także w produktach, które wydawałyby się zdrowe. Należą do nich m. in. sosy sałatkowe, sosy do makaronów oraz jogurty. Należy także wyjaśnić, że nie mówimy tutaj o cukrze pochodzenia naturalnego, który możemy znaleźć w owocach, warzywach czy mleku, lecz o przetworzonych substancjach słodzących dodawanych do wielu produktów. Większość z nas byłaby w stanie, ograniczyć ilość spożywanego cukru. Według Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego optymalną wartością dodatkowego cukru dla kobiety jest 6 lub mniej łyżeczek dziennie. Jeśli spojrzysz na informacje zawarte w tabelach na opakowaniu, to będzie to około 25 g lub 100 kalorii.
Wpływ cukru na organizm

10 negatywnych skutków spożywania cukru

Cukrzyca
Produkty z dodatkiem cukru stanowią co najmniej 10% kalorii spożywanych przez przeciętnego człowieka. Jednak około 1 na 10 osób spożywa 1/4 lub więcej kalorii z substancji słodzących. Są one szkodliwe z dwóch powodów. Po pierwsze powodują przyrost wagi oraz ubytki w zębach. Po drugie dostarczają tzw. pustych kalorii, czyli takich, które nie dostarczają do organizmu włókien, witamin, minerałów oraz innych składników odżywczych. Substancje słodzące są najgorszym składnikiem występującym w dzisiejszej diecie. Cukier może źle wpływać na metabolizm oraz przyczyniać się do powstawania wielu chorób. Oto 10 negatywnych skutków cukru na nasze zdrowie.
Łyżeczka cukru

Jak odstawić cukier?

Dla diabetyków
Czy twój stosunek do słodyczy można opisać jako burzliwe połączenie miłości i nienawiści? Kochasz zanurzać zęby w słodkiej tabliczce czekolady, ale nienawidzisz tych kilku centymetrów, o które nagle powiększyły się twoje biodra? Jeśli masz dość tego „toksycznego związku” i raz na zawsze chcesz się od niego uwolnić, oto kilka wskazówek.
Jak ograniczyć słodycze

5 sposobów na poskromienie ochoty na cukier

Słodkie przekąski
Kiedy mamy na coś ochotę, oznacza to, że nasz organizm mówi nam, że czegoś potrzebuje, jednak istnieje możliwość, że jego naturalna równowaga jest zaburzona. Wówczas organizm zaczyna mieć ochotę na to, czego nie potrzebuje. Ciągła ochota na coś słodkiego może być wynikiem takiej zaburzonej równowagi. Cukier zawiera proste węglowodany, które w krótkim czasie dostarczają nam energii i zadowolenia, jednak te odczucia są bardzo krótkotrwałe. Lubimy słodki smak od urodzenia i dla wielu ludzi pozostaje on do końca najbadziej ulubionym smakiem. Dzieje się tak dlatego, że cukier powoduje wydzielanie się "hormonu szczęścia", czyli serotoniny. Oto dlaczego możemy doświadczyć "słodkiej euforii". Jeżeli jesteś osobą, która często sięga po słodkie przekąski, zapoznaj się z poniższymi sposobami na powstrzymanie się od tej pokusy.
Cukier zastosowanie

Sposoby na wykorzystanie cukru w celach zdrowotnych

Słodkie przekąski
Cukier jest tym rodzajem produktu, który zawsze mamy pod ręką w kuchni (nigdy nie wiesz, kiedy będziesz miał przygotować awaryjną porcję ciasteczek). Cukier może w rzeczywistości zrobić dla ciebie więcej niż tylko zaspokoić potrzebę smakową. Sprawdź naszą listę zastosowań cukru:
szkodliwy cukier

Cukier tak samo wciągający jak kokaina!

Medyczne Badania Naukowe
Cukier może być dużo bardziej uzależniający niż narkotyki. Naukowcy uważają, że uzależnienie od cukru może być przyczyną chorób serca i otyłości. Badania, które zostały przeprowadzone na zwierzętach dość jasno pokazały, że cukier może być bardziej uzależniający niż kokaina, morfina czy heroina. Jednak w przeciwieństwie do narkotyków, uzależnienie od cukru jest w naszym społeczeństwie akceptowane i nie budzi żadnych obaw.
cukier w jedzieniu

Produkty o wysokiej zawartości cukru, które nawet... nie są słodkie!

Odżywianie
Wiele produktów, w tym napojów, zawiera więcej cukru niż lukrowany pączek, a nawet nie są słodkie. Warto wiedzieć, które to produkty, gdyż może nam się wydawać, że ograniczamy cukier, a tymczasem przyjmujemy go w dużych ilościach, nawet o tym nie wiedząc.
cukier

4 zdrowe sposoby na zastąpienie cukru w diecie

Medyczne Badania Naukowe
Cukier to kokaina świata żywności. Jak to brzmi na początek? Kiedy spojrzymy na szkody, jakie czyni cukier w naszych ciałach i okropny wpływ, jaki ma na nasze zdrowie, łatwo będzie zrozumieć to porównanie do innej białej substancji. Jeśli miałbym wam udzielić żywieniowej wskazówki numer jeden, a większość pewnie się ze mną zgodzi, powiedziałbym, abyście wyeliminowali lub zdecydowanie ograniczyli spożycie cukru rafinowanego.