Jak się zachować wobec ciężko chorego?

Szpitale
Wiele osób ma problem z odpowiednim zachowaniem wobec ciężko chorej osoby. Czy należy okazywać jej współczucie? Jeśli tak, to w jakim stopniu? Czy można okazywać dobry humor podczas takiego spotkania? Robić nadzieję? Poniżej staramy się odpowiedzieć na te dość trudne pytania.
zrosty pooperacyjne

Zrosty pooperacyjne - objawy, zapobieganie, leczenie

Operacje
Według statystyk zrosty są problemem nawet 90 % operowanych pacjentów. I niestety problemem lekceważonym zarówno przez lekarzy, jak i operowanych. Zresztą ci pierwsi niezbyt często informują o tym osobę, którą kierują na operację. Z tego też powodu o ich istnieniu dowiadujemy się, kiedy jest już, jak to się kolokwialnie mówi, “po ptakach” i zaczynają nam dokuczać bóle w podbrzuszu czy uporczywe zaparcia. Warto wiedzieć, że największe prawdopodobieństwo pojawienia się zrostów wiąże się z zabiegami wykonywanymi na jajnikach i jajowodach! Choć istnieją metody, dzięki którym ryzyko wystąpienia zrostów pooperacyjnych maleje, wciąż za mało się o nich mówi. Bądź świadomym pacjentem i zapoznaj się z poniższymi informacjami odpowiednio wcześniej!
Jakie prawa ma pacjent

Jakie uprawnienia ma pacjent?

Przychodnie
Prawa pacjenta określa ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U z 2009 r. Nr 52, poz. 417 z późn. zm.). Jednak mimo tego, że ustawa jest ogólnodostępna, nie wszyscy wiemy, jakie prawa przysługują nam na pogotowiu, w przychodni, czy szpitalu, a są to kwestie na temat, których warto mieć jakiekolwiek pojęcie. Czego możemy żądać w placówkach państwowej służby zdrowia? Jakie dokumenty będą potrzebne i co robić, gdy odmówią nam przyjęcia? Poniżej znajdziecie odpowiedzi na najważniejsze pytania i zagadnienia dotyczące praw pacjenta.
Jak uzyskać swoją dokumentację medyczną

Jak uzyskać swoją dokumentację medyczną?

Szpitale
Przeszliście poważny zabieg w szpitalu? Przed i po nim zrobiono wam mnóstwo badań, jednak przy wypisie dostaliście jedynie kartę z zaleceniami, a gdy poprosiliście o wyniki badań, dowiedzieliście się że są własnością szpitala? Takie sytuacje mają miejsce bardzo często. Jednak warto wiedzieć, że mamy pełne prawo do dostępu do całej swojej dokumentacji medycznej. Możemy poprosić o wgląd, zrobienie kopii lub odpisu. Są trzy sposoby, by to uzyskać.
rozmowa z lekarzem

Jak rozmawiać z lekarzem?

Szpitale
Bardzo często czujemy się zestresowani i zagubieni, gdy przychodzi nam rozmawiać z lekarzem. Gdy lekarz używa fachowego słownictwa, możemy poczuć się tak, jakbyśmy byli w innym kraju, którego języka nie znamy. Z tego powodu bardzo istotne jest wypracowanie efektywnej formy komunikacji między lekarzem, a pacjentem.
oszczędzanie na leczeniu

Jak zaoszczędzić na kosztach leczenia?

Ubezpieczenie Zdrowotne
Mimo iż reforma służby zdrowia miała przynieść poprawę sytuacji, okazało się, że nadal nie jest dobrze. Choć płacimy składki na ubezpieczenie zdrowotne, bardzo często okazuje się, że opieka specjalistyczna nie jest wcale darmowa. Dodatkowo rośnie też problem z ubezpieczeniem osób bezrobotnych, których ilość niestety stale rośnie. Z jednej strony może się wydawać, że osoby niepracujące prowadzą zdrowszy tryb życia, gdyż nie stać ich na różne szkodliwe używki. Niestety jednak prawda jest taka, że wszyscy chorują, a ceny leczenia dramatycznie wzrastają. Jest jednak kilka sposobów zaoszczędzenia na kosztach leczenia, poniżej znajdziesz 10 z nich.
dziecko w szpitalu

Jak wspierać dziecko gdy jest w szpitalu?

Opieka nad dzieckiem
Dzieci są podatne na choroby i infekcje. Czasem zdarza się, że muszą spędzić jakiś czas w szpitalu. Hospitalizacja to dla każdego dziecka wydarzenie bardzo stresujące. Denerwują się one, ponieważ znajdują się nagle w nowym otoczeniu. Objawy choroby i osamotnienie wśród obcych ludzi sprawiają, że pobyt w szpitalu może okazać się dla dziecka koszmarem. Jeśli zauważysz, że twoje dziecko staje się niespokojne lub smutne, podejmij wszelkie starania, aby je pocieszyć. Poniżej znajdziesz wskazówki, jak wspierać dziecko podczas jego pobytu w szpitalu.
Konto pacjenta w NFZ - co warto wiedzieć

Konto pacjenta w NFZ - co warto wiedzieć?

Przychodnie
Każdy zabieg, wizyta lekarska, a nawet przepisane ci leki, muszą być rejestrowane na tzw. koncie ZIP. Warto sprawdzać, czy wszystko na nim się zgadza. Jak zdobyć dostęp do konta? To proste! Dlaczego warto kontrolować swoje osobiste konto pacjenta? By wiedzieć, czy przypadkiem... nie zapisano na nasze konto np. jakichś leków, których nie zażywamy, czy kosztownego zabiegu, którego nie mieliśmy! A niestety, takie sytuacje się zdarzają. Urzędnicy z centrali NFZ nazywają to... „pomyłkami peselowymi”. Lepiej więc sprawdzać na własną rękę, czy ktoś... całkiem przypadkiem, rzecz jasna, nie leczy się za darmo na nasz rachunek! Wyjaśniamy, jak uzyskać stały dostęp do swojego konta pacjenta oraz jak się na nim logować.
błąd lekarski

Błąd lekarski czy niepowodzenie w leczeniu?

Proces Karny
Lekarz ma nam ulżyć w cierpieniu, a gdy potrzeba, ratować życie. To dlaczego niektórzy z jego winy życie tracą albo na zawsze zostają kalekami? Każdemu zdarza się gorszy dzień, pomyłka czy jakieś zaniedbanie w pracy. Są jednak zawody, w których nie można sobie na to pozwolić. Tak właśnie powinni postępować lekarze, ponieważ mają w swoich rękach nasze życie. Lekarskiego błędu zazwyczaj nie sposób już naprawić. Skąd się biorą błędy lekarskie? Poniżej znajdziecie odpowiedzi na pytania dotyczące błędów lekarskich.
Opłaty w szpitalu - kiedy bezpodstawne

Opłaty w szpitalu - kiedy bezpodstawne?

Szpitale
Szpitale i przychodnie, które mają podpisane kontrakty z Narodowym Funduszem Zdrowia (NFZ) nie mogą za świadczenia objęte kontraktem pobierać żadnych pieniędzy. A jednak często to robią. Jeszcze rok temu nagminnie kazały sobie dodatkowo płacić za znieczulenie przy porodzie. Przestały, gdy Ministerstwo Zdrowia ogłosiło, że takie opłaty są absolutnie niedopuszczalne, bo poród i wszystkie związane z nim procedury medyczne są dla pacjentów bezpłatne. Musiałaś zapłacić za znieczulenie przy porodzie, dopłacić do lepszych materiałów ortopedycznych albo soczewek? Szpital albo placówka medyczna powinna ci oddać pieniądze, które niesłusznie za to od ciebie pobrała. Radzimy, w jaki sposób o taki zwrot się starać.