Czym jest zespół chronicznego zmęczenia?

Zespół Przewlekłego Zmęczenia
Zespół chronicznego zmęczenia, chociaż nie jest oficjalną jednostką chorobową, stał się symbolem współczesnych czasów. To efekt szybkiego życia, ciągłego stresu, nieregularnych posiłków i braku aktywności fizycznej. Wszystko to prowadzi do zaburzeń układu odpornościowego, nerwowego i hormonalnego. Nie bez przyczyny zespół chronicznego zmęczenia nazywa się schorzeniem cywilizacyjnym - dotyka coraz więcej osób w każdym wieku. Nie tylko odbiera radość życia i energię do działania, ale może negatywnie wpływać na cały organizm i wiele narządów wewnętrznych. Jak objawia się zespół chronicznego zmęczenia? Na czym polega leczenie?

Melatonina: Jak wpływa na organizm?

Choroby Endokrynologiczne
Melatonina nazywana jest hormonem snu lub hormonem ciemności. W naszym organizmie jest produkowana głównie w nocy – odpowiada przede wszystkim za zasypianie i zdrowy sen, ale to niejedyne jej zadania. Oddziałuje też na układ hormonalny i znacząco wpływa na kondycję układu nerwowego. Jej niedobory widać od razu – pogarsza się nasze samopoczucie, zdolność koncentracji i zapamiętywania. Melatonina jest więc niezbędna do normalnego funkcjonowania. Niestety, coraz więcej osób zmaga się z jej niedoborem. Dlaczego tak się dzieje? Jak w naturalny sposób zwiększyć produkcję tego hormonu?

Zmiana czasu: Jak wpływa na zdrowie?

Bezsenność
Zmiana czasu z zimowego na letni może negatywnie wpływać na nasze zdrowie. Przyczyną jest rozregulowanie dobowego rytmu życia i snu. Charakterystyczne jest wtedy większe zmęczenie, brak energii, rozdrażnienie, a nawet bóle głowy. Wiele osób skarży się też na problemy z koncentracją i brak apetytu. Kiedy nastąpi zmiana czasu na letni? Jak wpływa na nas zmiana czasu? Czy można się uchronić przed negatywnymi skutkami zmiany czasu?
pobudka

Jak się rozbudzić rano?

Zaburzenia Snu
Jeżeli źle spałaś w nocy, rano na pewno trudno jest ci wstać i się dobudzić. Jak pozytywnie zacząć dzień po nie najlepszej nocy? Wcale nie musi on być stracony. Oto porady na dobry poranek.
bezsenność

Co robić, aby szybko zasnąć?

Bezsenność
W nocy budzisz się i patrzysz na zegarek. Kręcisz się, ale... sen nie przychodzi. Większość dorosłych potrzebuje przeciętnie 8 godzin snu. Jeśli śpimy mniej lub sen jest przerywany, gorzej radzimy sobie ze stresem, układ odpornościowy nie najlepiej pracuje, a mózg nie myśli jasno. Dlatego warto zrobić wszystko, kiedy w nosy się obudzimy, abyśmy mogli szybko zasnąć.
jak zasypiać?

Jak szybko zasnąć?

Bezsenność
Czy należysz do osób, którym bardzo trudno zasnąć w nocy i nie wystarcza im czasu na sen? Mimo, iż wcześnie chodzisz spać stale jesteś niewyspany. Przeczytaj poniższe wskazówki, które pomogą ci zasnąć szybciej.
Dobry sen

Jakie są sposoby na dobry sen?

Stres
Dobry sen uzależniony jest od tzw. higieny snu. Prawidłowe przyzwyczajenia pomogą nam zasnąć szybko, dobrze się wyspać oraz obudzić z wielkim zapasem nowej energii. Poniżej przedstawiamy sprawdzone sposoby na dobre spanie.
zdrowy sen

Jak sen wpływa na organizm?·

Bezsenność
Sen sprawia, że czujesz się lepiej, jednak ma dużo większe znaczenie, niż poprawa nastroju i pozbycie się worków pod oczami. Odpowiednia ilość snu to podstawa zdrowego stylu życia, mająca wpływ na serce, masę ciała, umysł i prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Intensywny tryb życia sprawia, że często spychamy odpoczynek na dalszy plan. Nie warto jednak rezygnować ze snu. Poniżej dowiesz się dlaczego.
Herbata korzenna

Jak zrobić herbatę z kurkumą na bezsenność?

Suplementy Żywieniowe
Kurkuma bogata jest w kurkuminę, naturalny antyoksydant, który pomaga organizmowi produkować więcej serotoniny i dopaminy. Oba te hormony naturalnie poprawiają nastrój. Dodając tylko łyżeczkę kurkumy do codziennej diety zredukujesz zimową chandrę. Oto przepis na poprawiającą nastrój herbatkę z kurkumą.
sen

Czy brak snu rujnuje twoje życie?

Bezsenność
Czy mimo, że twoja dieta jest bez zarzutu, nadal borykasz się z jakimiś dolegliwościami zdrowotnymi? Masz problemy ze zrzuceniem wagi mimo wielu zmian w jadłospisie i regularnych ćwiczeń fizycznych? Czy zdarza ci się czuć potrzebę jedzenia węglowodanów lub cukrów, szczególnie w nocy? Czy masz moment przygaszenia po południu, a pod wieczór drugi powiew energii? Jeśli odpowiedziałeś „tak” na któreś z powyższych pytań, istnieje szansa, że jakość twojego snu (lub jego zupełny brak) podkopuje twoje wysiłki i może być właśnie tym brakującym ogniwem, pomiędzy tobą a twoimi celami. Wszyscy dobrze wiemy, że sen jest ważny w naszym życiu, lecz okazuje się, że może być ważniejszy niż sądzimy.