Dlaczego warto jeść śledzie i jak wybrać najlepsze?

Ryby
Śledzie to ryby, które głównie goszczą na naszych stołach w czasie świąt Bożego Narodzenia. Warto jednak sięgać po nie o wiele częściej, gdyż mają wiele wartości odżywczych i pozytywny wpływ na zdrowie. Śledzie są skarbnicą nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, białka oraz witamin i minerałów. Ich regularne spożywanie może wzmocnić odporność oraz zapobiec miażdżycy i innym chorobom serca, a także poprawić funkcjonowanie układu nerwowego. Śledzie mogą także zmniejszyć ryzyko problemów ze wzrokiem i zachorowania na osteoporozę. Warto przy tym wspomnieć, że ten gatunek ryb nie kumuluje w sobie metali ciężkich. Jakie jeszcze substancje znajdziemy w śledziach? Jakie są rodzaje śledzi i jak wybrać najlepsze pod względem świeżości i jakości? Podpowiadamy.

Najbardziej trujące substancje w rybach

Ryby
Od lat słyszymy, że jemy za mało ryb, które są cennym źródłem białka, witamin czy nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. I rzeczywiście – zwłaszcza tłuste ryby morskie świetnie wpływają na serce i kości, zmniejszają ryzyko miażdżycy, a nawet ułatwiają odchudzanie. Niestety zanieczyszczenia wód i całego środowiska sprawiają, że w rybach mogą odkładać i kumulować się szkodliwe substancje. Do najgroźniejszych zalicza się dioksyny, metale ciężkie (rtęć, kadm i ołów), a także rakotwórcze pestycydy, środki owadobójcze i konserwanty. Mogą one uszkadzać wątrobę i nerki, wywoływać nowotwory czy zaburzenia hormonalne. To jednak nie koniec zagrożeń - w niektórych gatunkach ryb znajdziemy też groźne pasożyty. Sprawdź, jakich ryb lepiej nie kupować w sklepie.

Dlaczego warto jeść karpia nie tylko w święta? Czego dostarcza?

Ryby
Po karpia, nazywanego rybą królewską, sięgamy zazwyczaj tylko raz w roku – podczas kolacji wigilijnej. To zdecydowanie za rzadko, gdyż ten gatunek ma wiele korzystnych dla zdrowia wartości odżywczych. Choć karp nie zawiera tyle nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 co ryby morskie, to i tak pod tym względem wypada lepiej niż inne rodzaj mięs. Znajdują się w nim za to duże ilości białka, a także wielu witamin i minerałów. Dzięki temu karp może świetnie wspomagać odporność, a także wzmacniać serce i zapobiegać chorobom układu krążenia. Ten gatunek ryby korzystnie wpływa również na mózg i układ nerwowy, poprawia pamięć i samopoczucie. Ponadto w karpiu znajdziemy jod, który reguluje przemianę materii i zmniejsza ryzyko niedoczynności tarczycy. Dlaczego warto jeszcze jeść karpia? Czym się kierować przy jego zakupie? Podpowiadamy.
Filetowanie śledzi

Jak filetować śledzie?

Podstawy gotowania
Zapewne wiele osób się zastanawia dlaczego na własną rękę filetować śledzie, co nie należy to do zadań przyjemnych, skoro w większości sklepów można nabyć śledzie już przygotowane do konsumpcji. Jednak odpowiedź jest prosta. Gotowe filety śledziowe dostępne w sklepach najczęściej są przygotowywane przy użyciu oleju, lub octu, musztardy, majonezu, cebuli, a także innych smakowitych składników, nie mniej jednak one wszystkie zmieniają smak śledzia, który jest bardzo ważny, jeśli chcesz przygotować smaczną sałatkę śledziową. Jeśli jednak masz na tyle szczęścia, aby znaleźć marynowane śledzie peklowane tylko w soli z odrobiną ziół, to możesz pominąć ten artykuł, aby poszukać innych równie smacznych przepisów. Dla pozostałych, którzy pragną się dowiedzieć jak przyrządzić filety śledziowe, zapraszamy do zapoznania się z lekturą.
Czyszczenie ryby

Jak oczyścić rybę z łusek?

Przepisy Bożonarodzeniowe
Łuski ryb usuwa się na różny sposób w zależności od sposobu ich osadzenia w skórze. Możemy je skrobać, golić lub parzyć. Każdy może wybrać sposób, który będzie dla niego najlepszy. Wbrew pozorom to wcale nie jest skomplikowane, ale wymaga czasu. Mistrzowie kuchni wiedzą, że przy odrobinie wprawy czynność będzie coraz łatwiejsza, dlatego warto spróbować wszystkich metod i wybrać najbardziej skuteczną. Poniżej znajdziecie wskazówki, które pomogą wam opanować tą sztukę.

Jak wyczyścić i wypatroszyć karpia?

Ryby
Zbliża się Wigilia, podczas której będziemy zajadać się karpiem w różnej postaci – smażonym, w galarecie, w śmietanie, itd. Jednak, by karp nadawał się do przyrządzenia w jakikolwiek sposób, musi być odpowiednio przygotowany – wypatroszony, obrany i wyczyszczony. Okazuje się, że to wcale niełatwe zadanie, zwłaszcza dla tych, którzy pierwszy raz się z nim mierzą. Dlatego przygotowaliśmy szczegółową instrukcję, która pomoże szybko i bez nerwów wyczyścić i wypatroszyć karpia. Postępuj krok po kroku.
ryba

Jak pozbyć się zapachu ryby?

Ryby
Zapach ryby nie jest najpiękniejszym zapachem świata a co gorsze, tak jak zapachu cebuli czy czosnku, ciężko jest się go pozbyć. Podpowiemy co robić, by szybko i skutecznie pozbyć się zapachu ryby.
przyrządzanie ryby

Jak smażyć ryby?

Dania rybne

Ryby to źródło niezbędnych dla naszego zdrowia kwasów tłuszczowych Omega-3. Możemy przyrządzać je na wiele sposobów, jednak najczęściej decydujemy się rybę po prostu usmażyć. Nie jest to może najzdrowsza z metod, ale komu nie smakuje pyszny i rumiany filecik rybny? Niestety smażenie ryb wymaga nieco więcej umiejętności, niż smażenie mięsa. Nie wystarczy po prostu rozmrozić fileta i wrzucić go na rozgrzaną patelnię. Każdy kto choć raz spróbował tego sposoby, wie, że do niczego dobrego to nie prowadzi. Chcesz, aby ryba przyrządzona przez ciebie była krucha i wprost rozpływała się w ustach? Poznaj kilka trików i sposobów na poprawienie jej jakości i smaku. Pozwolą ci one przygotować rybę tak smaczną i chrupiącą jak w najlepszej smażalni.

smażona ryba

Jak smażyć rybę - porady

Ryby
Ryby to niezastąpione źródło wielu cennych dla naszego organizmu składników. Oczywiście nie bez znaczenia są też ich wspaniałe walory smakowe,z uwagi na które tak wiele osób uwielbia dania rybne. Nie da się ukryć, że najzdrowsze ryby to te pieczone w piekarniku, dlatego też takie właśnie jedzmy najczęściej. Jeśli jednak najdzie nas ochota na pyszną smażoną rybkę, warto wiedzieć, na czym najlepiej ją smażyć i jak przygotować panierkę, by nie przywierała do patelni ani nie odpadała.

Szproty: Dlaczego warto je jeść?

Ryby
Jednymi z najzdrowszych produktów, które powinny znaleźć się w diecie, są ryby. Dietetycy zalecają, by spożywać je co najmniej dwa razy w tygodniu. Zawierają cenne kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, zapewniające prawidłową pracę serca i mózgu. Ich dobrym źródłem są szproty, nazywane też sardynkami norweskimi. Te niewielkie rybki obfitują też w witaminy, minerały i inne składniki odżywcze. Przy tym nie mają w sobie tyle rtęci i innych szkodliwych substancji, co inne, większe ryby. Szprotki polecane są osobom cierpiącym na osteoporozę, gdyż wzmacniają kości. Powinny po nie sięgać także kobiety w ciąży i dzieci, ze względu na zwartość kwasu foliowego, wpływającego na prawidłowy rozwój układu nerwowego. Podpowiadamy, dlaczego warto jeść szproty i które najlepiej wybrać.