Gry i Karty
- Sporty
- Sporty Ekstremalne
- Fankluby
- Wydarzenia Sportowe
- Rekreacja
- Fitness
- Treningi
- Typy Podróży
- Porady dla Podróżnych
- Transport
- Przygotowania do Podróży
- Zakwaterowanie i Noclegi
- Cel Podróży
- Spotkania i Zjazdy
- Rozrywka
- Imprezy
- Kolekcjonerstwo
- Gry Komputerowe, Internetowe, Video
- Hobby
- Zabawki
- Rękodzielnictwo
- Nauka i Przyroda

Magic the Gathering - jak radzić sobie z hexproof, protection i indestructaible?·
Magic the GatheringHexproof/shroud, protection i niezniszczalność to potężne zdolności, które jeśli przychodzi nam się z nimi zmierzyć, potrafią napsuć sporo krwi. Zdarzają się sytuacje, że jesteśmy bezradni, gdy trzeba sobie z nimi poradzić. Nie mamy na nie żadnej odpowiedzi. Graczom zaczynającym swoją przygodę z magicem może się wydawać, że wejście stwora z jedną z wyżej wymienionych zdolności to koniec. Jednak tak nie jest. Nie zawsze jest to możliwe, ale w zależności od tego, co mamy w decku lub bezpośrednio na ręce, możemy sobie poradzić z tymi zagrożeniami. Podam teraz parę przykładów.

Magic the Gathering - rzadsze zdolności. Cz.IV. P-Z·
Magic the GatheringCzwarta część poradnika o rzadkich zdolnościach w Magic the Gathering (P-Z). Tym razem chcę zwrócić uwagę na zdolności persist i undying. Działanie obu opiera się na podobnej zasadzie. Karty z tymi zdolnościami, aby wrócić z grobu do gry nie mogą mieć na sobie odpowiednio kantera -1/-1 lub +1/+1. Jeżeli po powrocie z tym kanterem coś sprawi, że zostanie on zdjęty, to persist i undying ponownie się odpalą podczas położenia do grobu. Ważna informacja - przeciwstawne kantery się niwelują.
Rzadkie zdolności w Magic the Gathering: A-D | E-I | K-O | P-Z
- Persist – wytrwałość
- Radiance – blask
- Retrace – odtwarzanie
- Scavenge – wygrzebany.
- Shadow – cień
- Soulbound – duchowe więzy
- Split second – ułamek sekundy
- Storm – burza
- Sunburst – rozbłysk słońca
- Suspend (x) – zawieszenie
- Threshold – próg
- Transmute – przemiana
- Undying – nieśmiertelny
- Unearth – odkopany
- Unleash – poza kontrolą
- Vanishing (x) – znikanie
- Wither – usychanie
Rzadkie zdolności w Magic the Gathering: A-D | E-I | K-O | P-Z

Magic the Gathering - rzadsze zdolności. Cz.III. K-O·
Magic the GatheringTrzecia część poradnika opisującego rzadkie zdolności w Magic the Gathering. Znajdziesz tu listę tych z nich, które zaczynają się na literę K-O. Widniejąca tu zdolność kicker może się pojawić także pod inną formą, a mianowicie jako multikicker. Oznacza to, że można jej użyć wielokrotnie podczas zagrywania danej karty. Taką karta jest na przykład artefakt – Everflowing Chalice, który za każde zapłacenie kosztu kickera kładzie na sobie kolejny charge kanter.
Rzadkie zdolności w Magic the Gathering: A-D | E-I | K-O | P-Z
- Kicker – dopłata
- Landfall – miejsce lądowania
- Landwalk – landowy chód
- Level up – poziom
- Ninjutsu – ninja
- Madness – szaleństwo
- Metalcraft - rzemiosło metalu
- Miracle – cud
- Modular (x) – modułowy
- Morbid – chorobliwy
- Morph - przejście (z jednej formy w drugą)
- Overload – przeładowanie
Rzadkie zdolności w Magic the Gathering: A-D | E-I | K-O | P-Z

Jak zacząć grać w Magic the Gathering?
Magic the GatheringMagic the Gathering jest grą ciekawą i mającą wiele do zaoferowania. Początkujący gracz może się czuć trochę zagubiony widząc ogromną ilość kart i przeróżne talie z nich złożone. Pomijam na razie bardziej skomplikowane zasady, które pojawiają się przy bardziej zaawansowanych kartach i interakcjach. Oprócz tego nie da się ukryć, że MTG może (ale nie musi) być kosztownym hobby. Jak więc najlepiej rozpocząć swoją przygodę z tą grą, aby nie rzucić się od razu na głęboką wodę?

Magic the Gathering dla początkujących - słownik·
Magic the GatheringPrawie każda bardziej rozbudowana gra posiada swoje specyficzne pojęcia i terminy. Magic posiada ich wiele. Zaznajomienie się z nimi na początku może wydawać się trudne i skomplikowane, jednak im więcej gier zostanie rozegranych, tym szybciej nowi gracze przyswoją sobie owe pojęcia. Poniżej znajdziesz listę podstawowych i najważniejszych pojęć, które są potrzebne do zrozumienia zasad gry i dalszych części poradnika:
- Tap/untap – tapnięcie/odtapowanie
- Mana
- Mana pool – pula many
- Stack – stos
- Deck – talia
- Library – biblioteka
- Graveyard – grób
- Hand – ręka
- Discard – pozbycie się karty z ręki
- Static abilities – zdolności statyczne
- Triggered abilities – zdolnośći wywoływane
- Activated abilities – zdolności aktywowane
- Legendary – legenda
- Permanent
- Counter – znacznik (kanter, kanterek)
- Summoning sickness – choroba przywoławcza
- Life – życie
- Przewinięcie
- Destroy – zniszczenie
- Exile – wygnanie
- Target – cel

Magic the Gathering dla początkujących – rodzaje kart·
Magic the GatheringKarty w magicu dzielą się na różne rodzaje. Każdy porządny mag potrafi miotać zaklęcia, dlatego do naszej dyspozycji są czary typu sorcery i instant, ich efekty są chwilowe. Jeśli chcemy kogoś lub coś zauroczyć na stałe, sięgamy po enchantment. Kim byłby mag, gdyby nie miał żadnych potężnych rekwizytów. Abyśmy mogli się odpowiednio uzbroić w magiczne przedmioty, oddano nam do dyspozycji artefakty. Także armia naszych przyzwanych potworów czeka na nasze polecenia. Sam zdecyduj na czym oprzesz swój deck magu i co będzie główną siłą, która pozwoli ci zwyciężyć przeciwnika.

Magic the Gathering dla początkujących – fazy gry·
Magic the GatheringRozgrywka w magicu dzieli się na fazy. W każdej fazie dokonuje się konkretnych rzeczy. Na początku możesz uznać cały proces za skomplikowany, jednak wystarczy się nie śpieszyć, zrobić sobie ściągawkę na karteczce i po kolei wypełniać polecenia odpowiednich faz, a po jakimś czasie przebieg tury wejdzie nam w krew i przestaniemy się gubić. Najwięcej czasu zabiera zazwyczaj wykonanie faz głównych - z racji tego, że są to te momenty, kiedy możemy się „rozbudować”, a nad tym trzeba się zastanowić, aby zrobić to jak najlepiej. Oto przedstawienie tych faz.

Magic the Gathering dla początkujących – zdolności·
Magic the GatheringOprócz parametrów ataku i obrony, wiele stworów posiada również różne umiejętności. Niektóre są rozbudowane i przypisane do konkretnego potwora, inne zaś są uniwersalne. Na przestrzeni lat powstało bardzo dużo zdolności, lecz tylko część z nich ciągle się pojawia. Inne są przypisane do konkretnych edycji i później pojawiają się bardzo rzadko lub w ogóle. Oto opis podstawowych umiejętności potworów.
- Flying – latanie
- First strike – pierwszy atak
- Double strike – podwójny atak
- Trample – tratowanie
- Haste – przyśpieszenie
- Deathtouch – śmietelny dotyk
- Reach – zasięg
- Lifelink – witalne połączenie
- Protection – protekcja
- Indestructible – niezniszczalność
- Fear – strach
- Regeneration – regeneracja
- Hexproof – odporność na czary
- Shroud – zasłona
- Defender – obrońca
- Vigilance – czujność
- Unblockable – nieblokowalność
- Flash – błysk

Magic the Gathering dla początkujących – kolory·
Magic the GatheringW grze Magic: the Gathering występuje 5 głównych kolorów, którymi można grać i jeden kolor pośredni. Są to: niebieski, czerwony, biały, czarny, zielony oraz bezkolorowa mana, zwana również szarą maną. Poszczególne kolory charakteryzują się innymi właściwościami i możliwościami, mają swoje zalety i wady. Każdy gracz znajdzie tu kolor, który mu odpowiada i którym będzie mu przyjemnie grać. A jeśli ktoś zechce, może stworzyć decki dwu- i więcej kolorowe. Oto krótkie spojrzenie na podstawowe kolory w MTG.

Magic the Gathering - rzadsze zdolności. Cz.I. A-D·
Magic the GatheringW Magicu istnieje mnóstwo różnych czarów i zdolności. W poprzedniej części przedstawiłem te, które w zasadzie pojawiają się w każdej edycji. Jednak budując decki, można od czasu do czasu znaleźć karty z rzadszymi dotąd zdolnościami. Teraz przedstawię i opiszę te rzadziej spotykane, które można znaleźć na starszych kartach. Jako że jest ich tak wiele - tekst podzielę na alfabetyczne części.
Rzadkie zdolności w Magic the Gathering: A-D | E-I | K-O | P-Z
- Battalion – batalion
- Battle cry – okrzyk bitewny
- Bloodthirst (x) – pragnienie krwi
- Bloodrush – krwawy pęd
- Bushido (x) – kodeks samurajski
- Buyback – odkupienie karty
- Cascade – kaskada
- Champion a (różne rodzaje stworów) – przywołanie czempiona
- Changeling – odmieniec
- Cipher – szyfr
- Conspire – spiskowanie
- Convoke – zwołanie
- Cumulative upkeep – rosnące utrzymanie
- Cycling – kolarstwo
- Delve – kopanie
- Devour (x) – pożarcie
- Domain – domena
- Dredge (x) – wydobywanie
Rzadkie zdolności w Magic the Gathering: A-D | E-I | K-O | P-Z