Jajka: ile jeść? Jak gotować? Co warto o nich wiedzieć?

Zdrowe Odżywianie
Jajka to jedne z najłatwiej dostępnych produktów spożywczych, które często wykorzystywane są w kuchni. Jeszcze do niedawna cieszyły się złą sławą, gdyż uważano, że podnoszą poziom cholesterolu we krwi i sprzyjają miażdżycy oraz otyłości. Mit ten jednak obalono i dziś jajka uznawane są za skarbnicę wartości odżywczych, korzystnie wpływających na zdrowie. Dostarczają duże ilości łatwo przyswajalnego białka, a także wielu witamin i minerałów. Jajka wspomagają nasz wzrok, poprawiają pamięć i koncentrację oraz zmniejszają ryzyko chorób serca. Jakie są jeszcze korzyści ze spożywania jajek? Ile można ich spożywać w ciągu tygodnia? Jak prawidłowo je gotować? Co oznaczają kody na jajkach? Odpowiedzi na te i inne pytania przedstawiamy poniżej.

Jak ugotować jajka w koszulkach?

Potrawy z jajka
Jajka powinny gościć w naszej codziennej diecie, ponieważ dostarczają cennych wartości odżywczych. To źródło wielu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, białka, minerałów oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych omega, które mogą obniżyć poziom tzw. złego cholesterolu w organizmie. Jajka można serwować na wiele sposobów, ale najczęściej przyrządzamy z nich jajecznicę, gotujemy w skorupach albo smażymy. Choć wiele osób słyszało o jajku w koszulce, niewielu stara się je przyrządzić, gdyż z pozoru wydaje się to trudne. Nic bardziej mylnego. W łatwy sposób można je przygotować i raczyć się wyśmienitym jajkiem z płynnym żółtkiem w środku. Jak ugotować jajko w koszulce?

Przepiórcze jaja: Naturalny afrodyzjak i antydepresant

Nabiał
Miniaturowe jajka w wielu częściach świata są przysmakiem i prawdziwym rarytasem. Przepiórcze jaja charakteryzują się specyficznymi plamkami na skorupce oraz delikatnym smakiem. Zawierają wiele wartościowych substancji odżywczych, a także witamin i minerałów wspierających funkcjonowanie organizmu. Zawierają mniej kalorii od jaj kurzych i nie powodują alergii. Są za to naturalnym afrodyzjakiem, działają antydepresyjnie i zapobiegają anemii. Stanowią idealny element diety, pasują do wielu posiłków i będą pomocne przy domowych zabiegach kosmetycznych. Sprawdźcie, co zawierają przepiórcze jaja i w jaki sposób wykorzystać ich właściwości.

Jak zrobić jajka w mikrofalówce na 3 różne sposoby?

Potrawy z jajka
Czasami zdarza się, że mamy bardzo mało czasu na przygotowywanie posiłku. Właśnie w takich chwilach naszym wybawieniem może być mikrofalówka. Jesteś miłośnikiem sycącego śniadania, które zapewni ci mnóstwo energii na cały dzień? To się świetnie składa, jajka przyrządzane na rożne sposoby obudzą cię do życia. Poniżej przedstawiam trzy sposoby na przyrządzenie jajek w mikrofalówce - jajecznicy, jajek sadzonych i jajek gotowanych bez skorupki.
jajecznica

5 błędów, które popełniasz robiąc jajecznicę

Potrawy z jajka
Jajecznica to jedna z najbardziej znanych i najłatwiejszych potraw, a przy okazji prawdopodobnie pierwsza, którą większość z nas nauczyło się przyrządzać. Jednak czy na pewno przygotowujesz ją dobrze? Każdy ma własny sprawdzony przepis i ulubioną metodę przygotowywania pysznej jajecznicy. Mimo to istnieje kilka błędów, których każdy wielbiciel jajecznicy powinien się wystrzegać:
kolor żółtka

Zanim zjesz jajko, sprawdź kolor jego żółtka

Potrawy z jajka
Czy zastanawiałeś się kiedyś, jakiego koloru powinno być żółtko jajka? Okazuje się, że może to być bardzo istotne. Około 100 lat temu naukowcy odkryli, że kolor żółtka jaja zależy od ilości karotenoidów, jakie ono zawiera. Karotenoidy to przeciwutleniacze, które wspomagają wytwarzanie witaminy A, która z kolei ma wpływ na stan naszych kości. Im ciemniejsze żółtko, tym więcej zdrowych składników odżywczych się w nim znajduje.
gotowanie jajka

Jak ugotować jajka, aby się dobrze obrały ze skorupki?

Techniki gotowania
Po ugotowaniu jajka, obierasz je. Złościsz się, że część jajka zeszła wraz ze skorupką. Podpowiemy ci, co zrobić, aby skorupka zeszła całkowicie z jajka. Stosując tę sprytną sztuczkę nauczysz się gotować idealne jajka na twardo. Skorupka zostanie oddzielona w mgnieniu oka.
Omlet pieczony

Jak zrobić omlet w piekarniku?

Potrawy z jajka

Omlet z jajek i szynki, czy boczku i warzyw jest pożywnym i smacznym śniadaniem. Przygotowanie takiego omletu trwa więcej niż godzinę, ale naprawdę warto jest poświecić tyle czasu. W porównaniu z omletami które z reguły robi się na patelni, ten przygotowujemy w piekarniku. Trudno dokładnie określić dokładny czas przygotowania tej potrawy, ponieważ dużo zależy od rozmiaru naczynia żaroodpornego w którym go pieczemy i ilości używanych składników; dobrym sposobem na określenie czy omlet jest gotowy jest wbicie w niego drewnianej wykałaczki - jeśli wykałaczka po wyciągnięciu jest czysta to znaczy, że pieczony omlet jest już gotowy.

Jajka w chlebie

Jak zrobić jajko w chlebie?

Potrawy z jajka
Jajko sadzone w chlebie jest bardzo dobrym pomysłem na śniadanie. Możesz podłożyć przed smażeniem pod spód plaster boczku i posypać po nałożeniu na talerz szczypiorkiem lub drobno posiekaną zieloną cebulką.
trzy jajka

Jakie zmiany zauważysz jedząc trzy jajka dziennie przez tydzień?

Nabiał
Opinie dietetyków na temat jajek zmieniają się z dekady na dekadę. Pewnie nieraz słyszałeś od znajomych, czy sprzedawcy w sklepie ze zdrową żywnością, jak negatywnie jedzenie jajek wpływa na nasze zdrowie. Ale wyniki badań naukowych wskazują na coś zupełnie odmiennego i pełne protein jajko nie jest aż tak złe jak twierdzą niektórzy. Przeczytaj jak zareaguje twoje ciało, jeśli będziesz jeść trzy jajka dziennie.